Min server
Fra : R@smus

Dato : 05-12-02 09:35

Hejsa

Jeg lærer at bruge RH som server.

Prøv serveren, og se nogle af mine billeder

Jeg ville blive lykkelig over nogle kommentarer

http://194.182.19.70:8001/

Serveren kører kun midlertidigt i hverdage mellem 08.20 og 15.35

Jeg er som sagt kun ved at lære det der med servere.
Når jeg er blevet lidt bedre, vil jeg lave en konstant server hjemmefra.

Jeg håber at i vil se lidt ind, eller give mig nogle råd, siden jeg aldrig
har arbejdet med servere før.

--
Mvh Rasmus O. Holme

Denne mail er skrevet fra LINUX RedHat
Skynd dig at skifte fra M$, det betaler sig.

Fra : Michael

Dato : 05-12-02 11:18

"R@smus" <2103rh@edu.esh.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg håber at i vil se lidt ind, eller give mig nogle råd, siden jeg aldrig

Jamen tillykke med det Der er en rigtig god gruppe til Linux/*nix
problemer hvis du skulle få sådan nogen, den hedder: dk.edb.system.unix -
derudover kan jeg anbefale www.sslug.dk og www.lws.dk og www.eksperten.dk
(hvor der også er god hjælp at hente til server opsætning/problemer)

Held & Lykke

Mvh
Michael Andreasen
http://iptables.linux.dk <--- Medhjælpere søges til iptables generator
projekt.

Fra : R@smus

Dato : 05-12-02 11:21

> [...]
> derudover kan jeg anbefale www.sslug.dk og www.lws.dk og www.eksperten.dk
> (hvor der også er god hjælp at hente til server opsætning/problemer)

Også det.
Men jeg ved nu heller ikke meget om hardwaren til en server.
Er det f.eks. ikke en god idé med en hurtigere harddisk end de sædvanlige
5000-7000 omd. Og hvor mange besøgende skal man ca. have før man behøver
det?

Merci

Fra : Michael

Dato : 05-12-02 11:35

> [...]
> 5000-7000 omd. Og hvor mange besøgende skal man ca. have før man behøver

Jeg har sådan en disk på en RH server med 250.000 webhits i døgnet - det
kører fint. Serveren er desuden pop3 server for 2500 pop3 konti - og udfører
en masse andre opgaver via cron.

Din båndbredde slipper og inden din harddsisk ikke kan følge med.

prøv denne kommando

# hdparm -tT /dev/hda

(byt evt hda ud med noget andet hvis det ikke passer)

Så kan du se hastigheden på din disk - hold den derefter op mod hastigheden
på din internet linie. - man kan ikke sammenligne sådan og regne med det
100% - men det giver et godt fingerpeg

Mvh
Michael

Fra : R@smus

Dato : 05-12-02 11:42

> [...]
> hastigheden på din internet linie. - man kan ikke sammenligne sådan og
> regne med det 100% - men det giver et godt fingerpeg

Lyder rart at slippe for at skulle investere i de dyrere diske.
Hvilken båndbredde har du på den server du beskrev.
Er der noget specielt jeg skal vide, før jeg laver mig en server. Jeg er
ikke ny i hardware, men jeg har næsten ikke arbejdet med servere, og ved
derfor ikke om der er noget jeg skal være opmærksom på, som jeg ikke lige
har overvejet.
Kan jeg f.eks. bare bygge en alm PC, og bruge den?

Fra : Michael

Dato : 05-12-02 11:48

> [...]
> har overvejet.
> Kan jeg f.eks. bare bygge en alm PC, og bruge den?

Sålænge det er til en hjemmeserver behøver du ikke meget hardware - en
gammel 3-400 Mhz maskine med linux (uden noget grafisk halløj) og en lille
linie 256/256 så er du godt kørende.

Du kan ikke sammenligne mine 250.000 hits med den linie jeg har - fordi
250.000 hits kan i nogen tilfælde kører på en 512/512 linie og andre gange
skal du bruge 2mbit/2mbit - det kommer an på typen af trafik o.s.v.

Start du bare med en lille alm. PC

Mvh
Michael

Fra : R@smus

Dato : 05-12-02 11:53

> [...]
> 250.000 hits kan i nogen tilfælde kører på en 512/512 linie og andre gange
> skal du bruge 2mbit/2mbit - det kommer an på typen af trafik o.s.v.

Det vil jeg prøve.
Tak for hjælpen.
Surt jeg solgte resterne af min gamle 400Mhz maskine

Fra : Jonathan2s6

Dato : 08-12-02 15:20