Hvad skal man tænke på hvis man selv bygge~
Fra : Michael

Dato : 04-12-02 11:13

Hey

Jeg har et par servere som står i alm. atx kabinetter. De næste par servere
ville jeg bygge ind i 1U eller 2U, men

Hvor meget kan man egentligt få plads til i 1U - jeg mener serverne skal vel
som minimum have et gfx kort - også selvom jeg ikke har skærm på dem.. de
kan vel slet ikke starte op uden? Og de par agp gfx kort jeg har set fylder
alle rimeligt meget i højden - samme problematik med netkortet - hvad gør
man egentligt i sådan en situation?

Er der andet jeg bør tænke på inden jeg begynder at købe dele til et par
maskiner?

Hvem/hvad/hvor køber man 2U kabinetter?

Eller skal jeg bare droppe idéen og købe et eller andet Dell halløj eller
andet?

Jeg ved det var mange spørgsmål, håber i kan hjælpe mig.

Mvh
Michael Andreasen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-12-02 13:38

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
> [...]
fylder
> alle rimeligt meget i højden - samme problematik med netkortet - hvad gør

De 1U HP servere jeg har set har net,skærm,scsi været onboard og med
mulighed for eet PCI indstikskort. 1U det er faktisk ikke alverden hvis du
skal have glemt lidt diske, board samt PSU derned :)

/Dennis

Fra : Michael

Dato : 04-12-02 15:30

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
> De 1U HP servere jeg har set har net,skærm,scsi været onboard og med
> mulighed for eet PCI indstikskort. 1U det er faktisk ikke alverden hvis du
> skal have glemt lidt diske, board samt PSU derned :)

ok tak for info.

Men til en lille webserver med en enkelt disk burde 1U være mere end
rigeligt

Men hvad med 2 units? Komme til at tænke på køling? Med en AMD XP2200+
f.eks. den kræver vel en god "solid" køler. Men der er jo ikke meget plads
at give af..

Mvh
Michael

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-12-02 17:02

> Men hvad med 2 units?

Hvorfor så ikke gå op i 3 units og bruge standard industri pc
kabinetter. De er ikke så fancu men så kan du smide alm. hardware i og
have plads nok ? Du kan vel lukke døren til racket når du ikke gider se
på det

(F.eks fra www.danbit.dk)

/A

Fra : Michael

Dato : 04-12-02 18:18

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:asl8t5$epl$1@sunsite.dk...

> [...]
> kabinetter. De er ikke så fancu men så kan du smide alm. hardware i og
> have plads nok ? Du kan vel lukke døren til racket når du ikke gider se

Fordi jeg desværre kun har plads til 8 units.. og ville gerne have mindst 4
webservere på den plads.

Man må da kunne få noget speciel kølergrej?

Anyone?

Mvh
Michael

Fra : Esben

Dato : 04-12-02 20:15

> [...]
mindst 4
> webservere på den plads.
>
> Man må da kunne få noget speciel kølergrej?

Der findes adskillige cpu kølere der passer til 1u systemer, bl.a. Spire
laver nogen. Om de findes effektive nok til AMD XP ved jeg ikke.

--
Esben

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-12-02 20:20

> Fordi jeg desværre kun har plads til 8 units.. og ville gerne have
mindst 4
> webservere på den plads.

Der er ikke noget problem at have 2 industrielle cpukort i et 3U
kabinet. Du putter et 2delt passivt mb i bunden og 2 industrielle
cpukort i og du er kørende. De fåes nemlig også med integreret vga/net
og du har stadig mulighed for xtra pci kort hvis du skulle få brug for
det.
Kan fåes bla hos www.danbit.dk

> Man må da kunne få noget speciel kølergrej?

Hvis du tager udgangspunkt i et all-in-one mb og begrænser dig lidt mht
til processerhastighed skal det nok kunne lade sig gøre at putte et
standard mb i et 1U kabinet. Har du mod på selv at snedkerere kan et 1U
kabinet fåes for 30,65 euro (GEHAEUSE 19" HE 1 Nummer 542814 på
www.conrad.com)

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/525000-549999/542814-da-
01-de-rack-gehaeuse.pdf

Der kan du sikkert ikke få plads til psu'er men hvis du f.eks sætter et
et par psu'er i deres egen 19" ramme og så trækker strømmen ind i server
kassen

/A - Ideer har jeg nok af - vurder selv om der er nogle gode imellem

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-12-02 23:29

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> wrote:

> Eller skal jeg bare droppe idéen og købe et eller andet Dell halløj eller
> andet?

Uden at ville fornærme dig, har du store chancer for at komme af med mange
dyre lærepenge hvis du selv vil bygge 1U og 2U servere, tingende passer
simpelthen ikke bare sammen sådan uden videre.

Drop ideen og byg noget andet, der er masser af steder du kan købe 2U
maskiner der fint kan bruges til lidt serveropgaver, de koster ikke meget
mere end en almindelig computer, hvad de dybest set også er.

http://www.proconsult.dk/go/pc-serv-2u-p4va-2k4

P.S.: Jeg arbejder i ovenstående firma.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Michael

Dato : 05-12-02 11:26

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message
> [...]
> maskiner der fint kan bruges til lidt serveropgaver, de koster ikke meget
> mere end en almindelig computer, hvad de dybest set også er.

Ja jeg havde kigget på inden dit indlæg. Men nogle af stumerne er jeg ikke
helt tilfreds med, derfor ville jeg egentligt hellere selv bestemme / bygge
hvad der sad i den. Jeg havde i alle tilfælde regnet med at jeg som
udgangspunkt ville købe det 2U chieftec kabinet fra proconsult, men jeg er
dog bare stadig i tvivl omkring køling

Når man køber en P4 f.eks. 2.4Ghz så medfølger der jo også en køler - ved du
om det "bare" er den samme standard køler som i selv benytter når i samler
disse 2U maskiner?

Fordi så kunne jeg bare købe kabinet, cpu, cd-rom drev og harddisk fra jer -
og så benytte eget bundkort? Eller er det helt utopi?

Mvh
Michael

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 05-12-02 22:00

> [...]

> hvad der sad i den. Jeg havde i alle tilfælde regnet med at jeg som
> udgangspunkt ville købe det 2U chieftec kabinet fra proconsult, men jeg er

Køling er relativt simpelt i 2U kabinetter med P4, der er så meget air flow
i forvejen at standard køleren fint kan anvendes.

P4 Xeon køles som regel kun med køleprofiler som får luft fra kabinettets
kølesystem.

AMD CPU'er ved jeg intet om, og jeg gad ikke spille 2 minutter på der når
der nu findes P4 og P4 Xeon systemer.

> Fordi så kunne jeg bare købe kabinet, cpu, cd-rom drev og harddisk fra
jer -
> og så benytte eget bundkort? Eller er det helt utopi?

Næ, det er en god chance for at det vil fungere, men så længe du ikke kan
oplyse præsis hvor meget strøm der kræves af PSU'en bliver det lige som at
spille lotto, man vinder aldrig stort og er ofte småheldig.

Er du rigtig uheldig kører systemet fint og bliver først ustabilt til sommer
eller når du installerer en ny applikation der belaster CPU'en kraftigt,
hvornår finder du fejlen ?

Anyways det er ikke så sort som det ser ud til, det fungerer uden problemer
i de fleste tilfælde, det er bare ikke godt nok til de servere der er på
arbejde i min virksomhed.

Brug nu vores eller andre pusheres erfaringer, de er ofte dyrt købte og
gives nærmest væk.