Sort/hvid på TV
Fra : KE

Dato : 06-12-02 17:52

Hej NG

Jeg skriver på vegne af en kammerat som er den heldige ejer af en næsten ny
bærbar computer
(specs: @computer 1020 (noname), 1700 Mhz, 256 MB ram og et SIS650
grafikkort - WinXP)

Når han kobler den til TV via svhs er billedet sort/hvid. Jeg har nu brugt
en lille time på at finde det sted hvor man skifter til Pal-G for at få
farve på sit danske tv. Problemet er at denne funktion findes ikke.

Jeg ved der kan komme farve på Tv'et idet jeg selv har TVout på min
stationær og det fungerer upåklageligt. Så derfor burde vi kunne få farverne
frem på selvsamme tv sluttet til hans bærbar.

Er det os som er dumme eller hvad sker der? Nogen som har et ligende
grafikkort?

Jeg tør ikke forsøge at update driveren efter at jeg forsøgte dette på min
egen computer med det resultat at flere spil ikke fungerede længere.

Help.....

Kim

Fra : Lars LYning

Dato : 06-12-02 18:27

Prøv evt. et composite kabel, det virker for mig!

Lars

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-12-02 18:58

"KE" <kimkoruperiksen[removethis]@hotmail.com> wrote in

> [...]
> kunne få farverne frem på selvsamme tv sluttet til hans bærbar.
>
> Er det os som er dumme eller hvad sker der? Nogen som har et

Nope - men hvordan bruger du TV-out fra din stationære?
Er det med composite eller Svideo kabel?

Hvis det er med composite så skal du bruge et composite kabel til den
bærbare også (eventuelt en Svideo til Composite adapter). Hvis TV'et
virker med Svideo så er det rigtig nok at det kan være en PAL/NTSC-
indstilling der kan være skyld i det. Men efter min mening er det
kablet den er gal med, så tjek det først.

Flemming

Fra : KE

Dato : 07-12-02 02:21

> [...]
> indstilling der kan være skyld i det. Men efter min mening er det
> kablet den er gal med, så tjek det først.

jeg kan afsløre at det er samme kabel jeg bruger - Svhs fra både stationær
og bærbar. Det vil sige:

Jeg flytter simpelthen kablet over i den bærbare, hvor billedet så bliver
sort hvid. Jeg har ingen chance for at skifte PAL mv. på den bærbare, jeg
forstår det ikke....

Vil dog overveje at anbefale den omskifter som nævnes i denne tråd. Kan det
virkelig passe at der ikke er nogen som har tilsvarende grafikkort?

Kim

Fra : Frank Andersen

Dato : 06-12-02 19:17

Samsung sælger et lille kabel, som de kalder, hold nu fast, "colorfix" til
at sætte på svhs-kablet. Så kører det. Jeg købte mit hos Computer-City. Men
det findes nok billigere.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-12-02 19:43

> [...]
til
> at sætte på svhs-kablet. Så kører det. Jeg købte mit hos

Ja det består af en 100ohms modstand .... Hvis du putter signalet ind i
tv'et via en scart adapter er det 100 ohm fra pin 15 til pin 20 på dit
scart, og vupti du har farver.

Se evt. hwb.sunsite.dk for en beskrivelse af hvad det er du loder sammen

/A

Fra : KE

Dato : 07-12-02 02:23

> [...]
> scart, og vupti du har farver.
>
> Se evt. hwb.sunsite.dk for en beskrivelse af hvad det er du loder sammen

Rolig nu - lodder..... nix!

Jeg ville bare gerne hjælpe en kammerat - mit eget virker jo fint nok. Jeg
forstår bare ikke hvordan det kan være man ikke kan ændre på instillinger af
PAL/NTSC ..... Vil videregive infoen om dims til at slutte i enden af svhs
kabel. Tak for det.

Kim

Fra : -=Madsen=-

Dato : 07-12-02 09:27

<-------------------->
> [...]
af
> PAL/NTSC ..... Vil videregive infoen om dims til at slutte i enden af svhs

<--------------------->

Hvis du ville ha en lille chance for hjælp, kunne du jo ha startet med at
fortælle om hvilken bærbar og hvilken grafikkort som der sidder i den ??

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-12-02 18:43

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in

> Hvis du ville ha en lille chance for hjælp, kunne du jo ha startet
> med at fortælle om hvilken bærbar og hvilken grafikkort som der
> sidder i den ??

Dette er sakset fra hans start på tråden:

> (specs: @computer 1020 (noname), 1700 Mhz, 256 MB ram og et SIS650
> grafikkort - WinXP)

Mvh.
Flemming

Fra : -=Madsen=-

Dato : 07-12-02 22:51

<------------------>
> Dette er sakset fra hans start på tråden:
<------------------>
Du har sørme ret *Sorry* kender ikke noget til SIS..

Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 06-12-02 21:12

On Fri, 6 Dec 2002 17:51:41 +0100, "KE"
<kimkoruperiksen[removethis]@hotmail.com> wrote:

>finde det sted hvor man skifter til Pal-G for at få
>farve på sit danske tv.

Det er altså PAL-G herhjemme, ikke PAL-B?

Hvad er i øvrigt betydningerne af PAL-[A..Z]? Er der nogen, der har et
godt link?

/dorf

Fra : Wormie

Dato : 08-12-02 10:51

> Jeg ved der kan komme farve på Tv'et idet jeg selv har TVout på min
> stationær og det fungerer upåklageligt. Så derfor burde vi kunne få
farverne
> frem på selvsamme tv sluttet til hans bærbar.
Er det det samme TV i prøver på?

Prøv evt. med denne
http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&show=4&gruppeid=3&PHPSESSID=e2b1f
52e5fa0bab57dfcc50aa54d5ef1

eller

http://shor.ter.dk/664530959

mvh

David

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-12-02 13:37

KE wrote:
> [...]
> brugt en lille time på at finde det sted hvor man skifter til Pal-G
> for at få farve på sit danske tv. Problemet er at denne funktion

Her er løsningen, som min bror brugte på sin blærbare med et
S3 grafikkort:

---
Kontrolpanel -> Skærm -> Indstillinger -> Avanceret
-> Farvestyring -> Tryk på "Tilføj". -> Du skulle nu være i mappen
"C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color" -> Markér alle
filer og tryk på "Ok". -> Tryk "Ok" på popupbokse der evt. må
fremkomme. -> Tryk "Ok" -> Tryk "Ok" igen og luk kontrlpanelet.
---

/Mikael

PS.
Installer evt. de nyeste Nvidia drivere, for at få flere farveprofiler
og afinstaller derefter driverne - evt. kunne du så kopiere de
ekstra farveprofiler Nvidia har og lægge ind igen.

Fra : CroCo

Dato : 23-12-02 12:17

> [...]

> grafikkort - WinXP)
>
> Når han kobler den til TV via svhs er billedet sort/hvid.

Jeg har samme problem, jeg har et GeForce3 TI200 128MB RAM fra Palit. Jeg
bruger en adapter fra S-VHS til composite (var med grafikkortet), med
billedet er stadig S/H. Jeg ved at mit TV kan vise farver, da jeg har
prøvet det med et ældre grafikkort.
Er der nogen der kan hjælpe???

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-12-02 13:58

CroCo wrote:
> Er der nogen der kan hjælpe?

Prøv dette:
---
Kontrolpanel -> Skærm -> Indstillinger -> Avanceret
-> Farvestyring -> Tryk på "Tilføj". -> Du skulle nu være i mappen
"C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color" -> Markér alle
filer og tryk på "Ok". -> Tryk "Ok" på de popupbokse der evt. må
fremkomme. -> Tryk "Ok" -> Tryk "Ok" igen og luk kontrolpanelet.
---

/Mikael

Fra : CroCo

Dato : 23-12-02 14:10

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote in

> [...]
> filer og tryk på "Ok". -> Tryk "Ok" på de popupbokse der evt. må
> fremkomme. -> Tryk "Ok" -> Tryk "Ok" igen og luk kontrolpanelet.

Jeg har prøvet overstående, men desværre uden held, det er stadig kun S/H.
PS jeg bruger et program der hedder TVTool, kan det være noget med det at
gøre?

Fra : DWM

Dato : 23-12-02 17:12

"CroCo" <croco@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har prøvet overstående, men desværre uden held, det er stadig kun S/H.
> PS jeg bruger et program der hedder TVTool, kan det være noget med det at
> gøre?

Nej. Står det på PAL ved TV format?
Hvis ja så er det fordi at dit fjernsyn ikke understøtter rent SVHS signal.

/Kenneth Iversen

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 23-12-02 22:27

On Mon, 23 Dec 2002 17:12:14 +0100, DWM wrote:

> Nej. Står det på PAL ved TV format? Hvis ja så er det fordi at dit
> fjernsyn ikke understøtter rent SVHS signal.

Det er nok de færreste TV der understøtter SVHS signal sådan direkte.
SVHS er en båndstandard.

//Martin

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-02 17:17

>Det er nok de færreste TV der understøtter SVHS signal sådan direkte.
>SVHS er en båndstandard.
>
>//Martin
He he, det er en umulighed at få gennemført den viden til rette.
Svhs=båndstandard, der derefter kan sendes til tv som...
Svideo=signal mellem video&tv.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-12-02 14:55

"KE" <kimkoruperiksen[removethis]@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> brugt en lille time på at finde det sted hvor man skifter til Pal-G
> for at få farve på sit danske tv. Problemet er at denne funktion

Fejlen kan også som listet flere gange være at signalet der kommer ud er
rent SVHS signal og bliver koblet til et TV der ikke understøtter dette.

Hvis TV'et ikke understøtter dette, skal man købe en adaptor/converter i en
AV shop, som laver signalet om fra SVHS til composite.

Hvis grafikkortet har flere forsk typer output (som fx. Dell's maskiner)
skal man huske at vælge output skal være compsite og ikke SVHS.

> Jeg ved der kan komme farve på Tv'et idet jeg selv har TVout på min
> stationær og det fungerer upåklageligt. Så derfor burde vi kunne få
> farverne frem på selvsamme tv sluttet til hans bærbar.

Har du prøvet din maskine mod hans TV, og hvilket stik sidder der i din
maskine, composite eller SVHS. Der er stor forskel fra tv-out til tv-out.

> Jeg tør ikke forsøge at update driveren efter at jeg forsøgte dette på
> min egen computer med det resultat at flere spil ikke fungerede
> længere.

Behøver altså ikke og gælde for alle grafikkort, så ville der jo aldrig
være nogen som turde teste Detonator driverne :)

--
Bjarke Andersen