Billedkvalitet på TV - Via TV-Out
Fra : HSC

Dato : 06-12-02 11:08

Et lille spørgsmål, fra en der undrer sig.

Jeg har et Geforce4mx 440, og har trukket SVHS kabel til mit TV.
Hvis jeg sætte opløsningen på TV'et til 1024.x768 - står billedet utroligt
ringe, og tekst er meget svært at læse.

Sætter jeg opløsningen ned til 800x600 er billedet bedre, men stadigvæk
ringe, og svært at læse.
- Fjerner jeg så men SVHS-SCART adapter, og sætte SVHS stikket direkte i
TV'et, så bliver kvaliteten mærkbart bedre, næsten tåleligt.

- Hvordan kan jeg gøre kvaliteten af billedet bedre ? Jeg vil jo gerne bruge
SCART adapteren ...

- Hvilken opløsning er bedste at sætte TV'et til, når man skal se film,
afspillet via PC'en ?

Tak for hjælpen !

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-12-02 11:33

HSC wrote:
> - Hvordan kan jeg gøre kvaliteten af billedet bedre ?

Ved kun at bruge SVHS, det er jo mærkbart bedre.

> Jeg vil jo gerne bruge SCART adapteren ...

Hvorfor dog det?

> - Hvilken opløsning er bedste at sætte TV'et til, når man skal se
> film, afspillet via PC'en ?

800*600

/Mikael

Fra : HSC

Dato : 06-12-02 12:33

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i en
meddelelse news:3df07cc1$0$47060$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvorfor dog det?

Fordi SVHS indgangen sidder foran på TV'et - og det ville være rart ikke at
skulle sætte stik ind og ud, når man skal se en film. Med SCART stikket,
sidder stikket jo permanent i, bag TV'et.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-12-02 14:48

HSC wrote:
> Fordi SVHS indgangen sidder foran på TV'et - og det ville
> være rart ikke at skulle sætte stik ind og ud, når man skal se
> en film. Med SCART stikket, sidder stikket jo permanent i,
> bag TV'et.

Ja, så "smart" er mit TV også lavet. Jeg har dog bare min
SVHS ledning siddende permanent i foran på TVet, det ser
selvfølgelig ikke så heldigt ud, men det er nemt ;)

Anyway, vil du have bedst mulige billede gennem SCART-
stikket, så skal du nok have fat i denne:
<http://shor.ter.dk/664530959>

/Mikael

Fra : HSC

Dato : 06-12-02 15:22

Det er sådan en dims jeg har, ... den ligner ihvertfald. har også In/out
knap.. ? Øv ..

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i en
meddelelse news:3df0aa9b$0$47062$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-12-02 15:30

"HSC" <HschytteREMOVE@mail.dk> wrote in

> Det er sådan en dims jeg har, ... den ligner ihvertfald. har også
> In/out knap.. ? Øv ..

Det er ikke ensbetydende med at det er den samme.
Den scartadapter findes i to udgaver der er fysisk ens udenpå. Den ene
konverterer signalet til composite inden i Scart adapteren, den anden
sender bare svhs signalet igennem sig og ind i tv'et. Og det er den
sidste du vil have fat på.

Derudover skal du nok være opmærksom på at selvom tekst i Windows er
meget svært at læse på dit TV, så står det anderledes til med film. De
kan sagtens være fint skarpe og klare selvom teksten er utydelig. Det
samme gælder for spil.

Mvh
Flemming

PS: Du må iøvrigt meget gerne fremover placere dit svar under det du
svarer på, og klippe resten væk. Så er det så dejlig nemt at tyde en
besked
Jeg har klippet det du svarede på ud af bunden af din besked og sat det
ind oven over det du skrev, så er det nemmere at læse.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-12-02 16:53

Flemming Joensson wrote:
> Det er ikke ensbetydende med at det er den samme.
> Den scartadapter findes i to udgaver der er fysisk ens udenpå.

Ja og dette kan læses på de følgende links.

<http://shor.ter.dk/904613613>

<http://shor.ter.dk/394192139>

> Og det er den sidste du vil have fat på.

Der er jeg ikke enig, ifølge det første link, vil konverteren
altid være bedre end adapteren, da SVHS signalet bevares
længst muligt. Samt den kan vise farver på TV der ikke
understøtter SVHS signalet.

/Mikael

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-12-02 18:55

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote in

> [...]
> altid være bedre end adapteren, da SVHS signalet bevares
> længst muligt. Samt den kan vise farver på TV der ikke

Hvis man sender et SVideo signal hele vejen fra sin PC til sit TV uden
at konvertere det, så det det bedste. (Det var dette jeg mente den
sidste adapter gjorde, altså bevarede signalet i SCART adapteren som
Svideo, men det er da muligt jeg tager fejl)

Hvis man sender et Svideo signal fra PC til TV og så konverterer det i
SCART adapteren til composite er det vel det næstbedste. (Men det mest
kompatible fordi det også vil virke med TV der ikke kan vise farver på
Svideo signaler. Det er efter min mening ikke altid den bedste løsning,
fordi Svideo signalet vil være lidt skarpere på TV'et i forhold til
composite - uanset at signalet først konverteres lige inden TV'et)

Hvis man bruger composite hele vejen er det efter min mening
nødløsningen, eller det 3.bedste.

Mvh
Flemming