Spørgsmål om Matrox kort
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-12-02 17:11

Jeg overvejer at udskifte mit ASUS V8200 Geforce 3 DeLuxe med at Matrox
Parhelia
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364657940
Men er der nogen der kan svare mig på, om der er video in/out på kortet ?
Jeg har læst at det skulle have en 3D ydelse på højde med mit nuværende GF3
kort, passer det ?
Er der ellers noget at sige om kortet ?
Det skal sidde i en XP2200+ maskine med 1GB DDR ram på et ASUS A7V-266e MB
med 2 x 61,5 GB hd i raid 0 og en 61,5 GB HD som system disk. Derudover er
der selvfølgelig brænder og DVD o.s.v.
Det der lokker mig mest er at jeg kan sætte 2 skærme (19") til samtidigt, og
endda op til 3 skærme, hvis det skulle blive nødvendigt.
Det med de 2 skærme har jeg prøvet på et G450 kort, og det kører rigtigt
godt, og er lige noget jeg kan bruge.
Kortet skal bruges på følgende måde cirka:
5 - 10% spil og resten til billede + video redigering, samt almindeligt
internet brug.

Så kort og godt, er det et godt kort ?

Mvh
Per

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 04-12-02 23:52

> [...]
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364657940
> Men er der nogen der kan svare mig på, om der er video in/out på kortet ?

Der er tv-out på...

> Jeg har læst at det skulle have en 3D ydelse på højde med mit nuværende
GF3
> kort, passer det ?

Ikke i den test jeg har set (har glemt link). Men der er 3d-ydelsen på højde
med Gforce 2 mx400

> Er der ellers noget at sige om kortet ?

Har det (desværre) ikke selv :(

> [...]
> Kortet skal bruges på følgende måde cirka:
> 5 - 10% spil og resten til billede + video redigering, samt almindeligt

Når det kun er til 5-10% spil så køb det! Hvis du altså har knasterne...

> Så kort og godt, er det et godt kort ?

Jeg synes at det ser møgfedt ud! Og det skulle sparke ret meget patter osse
:)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-12-02 18:04

"Jens Gregersen [9670]" <jg@stofanetPLEASEDONOTFUCKINGSPAMME.dk> skrev i en
meddelelse news:3dee8706$0$1309$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Der er tv-out på...

Kan man ikke få det med Video-in (S-VHS eller Composite) også ?
Det skal jeg nemlig bruge.

> Ikke i den test jeg har set (har glemt link). Men der er 3d-ydelsen på
højde
> med Gforce 2 mx400

Det går vel også an, bare det kan trække GP-4 og lidt andre racer spil.

> Når det kun er til 5-10% spil så køb det! Hvis du altså har knasterne...

Ja det kunne være at jeg skulle, dog ikke hvis det ikke kan fåes med
Video-in.

> Jeg synes at det ser møgfedt ud! Og det skulle sparke ret meget patter
osse

Det var osse lige det jeg tænkte )

Mvh
Per

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 05-12-02 01:36

Per Beer Hansen <perbeerNOSPAM@NOSPAMbigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dee2901$0$47059$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> Kortet skal bruges på følgende måde cirka:
> 5 - 10% spil og resten til billede + video redigering, samt almindeligt

Som ejer af et Parhelia kort kan jeg kun sige god for kortet.
Det skulle efter alle benchmarks følge et Geforce 3 til dørs og med al
sukkertøjet slået til, skulle det være lidt bedre.
Unreal tournament 2003 ser i alle tilfælde glimrende ud på min maskine.
Jeg kører med 3 skærms opsætning (3 x 17") med en opløsning på 3456 X 864 i
stretced mode
Det kræver lidt tilvænning i starten, da stretced mode er noget anderledes
end 2 skærms opsætning, som du har prøvet.
I stretced mode vil et maksimeret program fylde alle 3 skærme.
Det kan være en noget voldsom oplevelse med f.eks Outlook Express.
Man kan dog lade software styre, hvordan programmerne skal køre i maksimeret
tilstand.
Men jeg har valgt at tilpasse hver enkelt program for sig.

Har man først vænnet sig til at arbejde med billedbehandling over 3 skærme,
gider man pludseligt ikke andet.
Det brede format giver masser af plads til paletter, mens man kan arbejde
med billedet i fuld størrelse.
Det er også en fornøjelse at skulle vælge billeder ud af en billedserie, da
man kan se dem ved siden af hinanden i en god størrelse. Noget jeg tit gør
til desktopping.
Til det brug er 3 skærme også fantastisk. Oftest har jeg både 5 og 6
programmer kørende og klipper og klistre frem og tilbage..
Det får arbejdet til at flyde hurtigere og nemmere.

Kvaliteten på billedet er langt foran alt andet, der findes på markedet.
Kortet har iøvrigt Tvout, men ikke tv-in, men lur mig ikke om, der snart
kommer en marvel-version. Der skal efter sigende være plads til en TVchip på
kortet, så mon ikke

Jeg er vild med mit grafikkort, og jeg tør godt spå det lang levetid i min
maskine.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-12-02 18:09

"Jesper Nielsen" <jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Som ejer af et Parhelia kort kan jeg kun sige god for kortet.
> Det skulle efter alle benchmarks følge et Geforce 3 til dørs og med al
> sukkertøjet slået til, skulle det være lidt bedre.

Det var også hvad jeg har læst.

> Unreal tournament 2003 ser i alle tilfælde glimrende ud på min maskine.
> Jeg kører med 3 skærms opsætning (3 x 17") med en opløsning på 3456 X 864
> stretced mode

Jeg skal køre med 2 x 19" i 1600 x 1200, men det er jo nok heller ikke noget
problem.

> [...]
> kommer en marvel-version. Der skal efter sigende være plads til en TVchip

Så må jeg jo vente, øv

> Jeg er vild med mit grafikkort, og jeg tør godt spå det lang levetid i min
> maskine.

Jeg har også selv tidligere kørt meget med Matrox, men de sidste par år har
de ikke kunnet følge med på spil siden.
Jeg har dog altid været fuldt ud tilfreds med 2D ydelsen på kortene.
Hvis man tager prisen for Parhelia kortet, og sammenligner med det første
Millenium 4MB PCI kort jeg købte fra ny, så er Parhelia jo det rene
discount, jeg mener at jeg gav i omegnen af 5-6000,- kr. for det dengang.

Mvh
Per

Fra : Madsen

Dato : 05-12-02 03:53

Jesper Nielsen skrev:

> Jeg er vild med mit grafikkort, og jeg tør godt spå det lang
> levetid i min maskine.

Ditto.

Madsen.

Fra : Tomasz

Dato : 06-12-02 13:57

> Ditto.

Jep det samme her. Jeg synes at oplevelsen med 3 skærme i spil er enorm. Jeg
vil aldrig bytte til ATI eller Geforce kort. Video afspilning er på højde af
stationere DVD afspiller.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-12-02 14:01

"Tomasz" <tomasznospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Jeg
> vil aldrig bytte til ATI eller Geforce kort. Video afspilning er på højde

Så må jeg jo bare håbe på at de snart får smidt et video-in på kortet også,
så jeg kan bruge det også.

Mvh
Per

Fra : Tomasz

Dato : 06-12-02 14:26

> Så må jeg jo bare håbe på at de snart får smidt et video-in på kortet
også,
> så jeg kan bruge det også.

Hej
Jeg klarer mig med FireWiire kort, men nu er det afhængig af hvad du skal
bruge det til og om du har digital eller analog videokamera. For resten
synes jeg at ekstern TV kort er lidt bedre, da man skifter oftere grafik
kortene end sådan et kort.

VH
Tomasz

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-12-02 15:41

> Jeg klarer mig med FireWiire kort

Findes der en "billig" løsning på at digitalisere et analogt signal
(s-video eller blot composite)

/A

Fra : Tomasz

Dato : 07-12-02 08:47

> Findes der en "billig" løsning på at digitalisere et analogt signal
> (s-video eller blot composite)

Hej
Det er afhængig af kvaliteten du forventer, og hvad er billig for dig.
Men kig her http://www17.tomshardware.com/video/01q2/010524/index.html
og her http://www17.tomshardware.com/video/01q3/010801/index.html
http://www17.tomshardware.com/video/index.html
Og det bedste sted at stille sådan spørgsmål er på dk.edb.videoredigering,
tor jeg

Mange hilsner
Tomasz