mad med øl
Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 04-03-01 18:46

Hej

jeg skal have gæster og havde overvejet at lave et eller andet med øl.
Jeg er i besiddelse af en del "Erdinger Weisbeer" (hvedeøl), og kunne
derfor godt tænke mig et eller andet med denne øltype.

På erdingers hjemmeside findes kun en ret med nyrer, men jeg syntes ikke
at det egner sig til gæster

mvh ivan

Fra : Gerner

Dato : 04-03-01 20:07

On Sun, 04 Mar 2001 18:45:55 +0100, Ivan Vejsgård Nielsen
<ivan@aub.dk> wrote:

> [...]
>Jeg er i besiddelse af en del "Erdinger Weisbeer" (hvedeøl), og kunne
>derfor godt tænke mig et eller andet med denne øltype.

Øllebrød med fløde.

--
Do not send me any email if you see this in a newsgroup
I do not reply to email sent to me from a newsgroup.

Fra : Jens

Dato : 05-03-01 08:25

Ivan Vejsgård Nielsen wrote:

> [...]
> Jeg er i besiddelse af en del "Erdinger Weisbeer" (hvedeøl), og kunne
> derfor godt tænke mig et eller andet med denne øltype.

Jeg lavede for en del år siden "Kylling med øl". Det smagte
fortræffeligt. Jeg mener opskriften står i "Spændende mad fra hele
verden" (bogklub bog), som jeg dog ikke har selv. Det er en belgisk ret.
Jeg brugte dog dansk øl da jeg ikke var i besidelse af hveken belgisk
eller Erdinger. :)

/Jens

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 05-03-01 10:44

Ivan Vejsgård Nielsen <ivan@aub.dk> wrote in message
> jeg skal have gæster og havde overvejet at lave et eller andet med øl.
> Jeg er i besiddelse af en del "Erdinger Weisbeer" (hvedeøl), og kunne
> derfor godt tænke mig et eller andet med denne øltype.

Uha hvis en tysker så det! En Erdinger i maden!!!
Er den Hefe, Dunkel eller Krystal?

Her en lille en fra Sandras oversættelsesservice - jeg kan se at du har
stadig 300ml øl i flasken efter at have gennemført opskriften, den må du så
drikke

Spezzatino di manzo alla birra (oksegoulash i øl)
Tid: 50' - Til 6 personer:
1kg oksekød i tern
g 250 små gulerødder
g 250 bouillon
g 200 øl
g 15 tørrede karl johan svampe
1 løg
1 spsk sød paprika
hvedemel
1 spsk tomatpasta
olie
salt

Kalorie: kcal 550 (KJ 2301) pr portion

Sæt svampene i lunken vand en 1/2 time inden du starter.
Svits den hakkede løg med 3 spsk olie.
Vend kødet i mel og svits den også, kom svampene i.
Skru op for blussen, kom øl i og lad den afdampe.
Kom lidt bouillon i, paprika og tomat,lad simre ca 1 time og kom mere
bouillon i hvis nødvendigt.
Serveres med pommes duchesse.

Anbefalet vin:
Colli Tortonesi rosso - men er samme øl ikke OK?

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 05-03-01 11:27

jeg har dem alle (kristalklar, weisbeer, dunkel, pikantus og schneeweise), samt
en del andre spændende øl.

Oksegoulash med øl lyder spændende, men jeg havde måske mere tænkt på et eller
andet med et helt stykke kød.

mvh ivan

og så lidt reklame: Danske ølentusiaster afholder ølfestival 28-29/4 i remisen
ved Trianglen. Indtil videre regner vi med omkring 200 forskellige øl.
WWW.ale.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-03-01 16:23

"Ivan Vejsgård Nielsen" <ivan@aub.dk> wrote in message

> jeg skal have gæster og havde overvejet at lave et eller andet med øl.

Mon ikke du skulle kune bruge din egen øl til disse opskrifter:

http://www.wiibroe.dk/opskrift.html
(Portergryden kan anbefales - de andre har jeg ikke prøvet)

men i øvrigt kan jeg (lige som en vis italiener) kun undre mig over, at man
ikke bruger vores udmærkede søgemaskiner noget mere. Se f.eks:

http://www.google.com/search?q=opskrift+%F8l&btnG=Google-s%F8gning&hl=da&lr=

- det nærmest vælter frem med opskrifter med øl.

mvh
Jan

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 06-03-01 07:02

"Ivan Vejsgård Nielsen" <ivan@aub.dk> skrev i meddelandet:
> jeg skal have gæster og havde overvejet at lave et eller andet med øl.
> Jeg er i besiddelse af en del "Erdinger Weisbeer" (hvedeøl), og kunne
> derfor godt tænke mig et eller andet med denne øltype.

Gerade von der Bierverlag:
Her er fx 2 opskrifter, hhv. andelår, andebryst m. øl, fra Meyer's
Køkken 11. april 1996...

Andelår med kartofler og linser:

2 andelår
200 g løg
600 g kartofler
100 g linser
3 laurbær
2 fed hvidløg
1 øl, fx skibsøl, mørk/lys gambrinus, påskeøl
½ liter vand
salt, peber
evt. hakket persille

Del andelårene i to. Del herefter overlårene i to ned langs benet. Hak
løgene. Skræl kartoflerne og skær dem i halvgrove stykker. Hak hvidløget
fint.
Brun lårstykkerne i en gryde. Kom løg, laurbær og hvidløg ved. Krydr med
salt og peber. Tilsæt efter et par minutter øl og vand. Kog op og kog
videre ca. 1½ time under låg til lårene er møre.
Kom linserne og kartoflerne i grove tern ved og kog videre uden låg.
Retten jævner let, og kartoflerne er møre.

Anret på tallerkner og kom evt. persille på toppen.

-oo-

Sprængt andebryst med hvidkål og cremet ølsauce:

2 andebryster
½ hvidkålshoved

sprængelage:
1 porter, fx limfjordsporter
1/4 tsk. knust peber
2 stjerneanis
100 g salt
85 g farin

cremet ølsauce:
1 øl, f.eks. Carl's speciel, lys gambrinus eller porter
2 æggeblommer
1 tsk dijonsennep
50 g smør
1 tsk maizena
lidt citronsaft

Kog ingredienserne til sprængelage op og køl den af. Skær fedtet af
brysterne og skær det så i tern. Læg andebrysterne i lagen 6-8 timer.
Rist andefedtet til fedtegrever, tag dem op og læg dem på fedtsugende
papir.
Tag brysterne op af sprænglagen og kom dem i en gryde. Hæld lidt vand i
gryden sammen med et par spsk. af sprænglagen, således at væske står
halvt om brysterne. Kog brysterne ca. 7 minutter. Skær i mellemtiden
hvidkålen i skiver, der holdes sammen i rodenden og er ca. 3 cm brede i
den tykke ende. Kom hvidkålen i gryden, kog op og læg andebrysterne
tilbage og damp det hele yderligere knap 10 minutter. Tag brysterne op
og lad dem hvile lidt. Check, at hvidkålen er mør.
Kog øllen ind til det halve. Køl af og kom de øvrige ingredienser i.
Pisk op over svag varme til saucen leverer. Samg til med salt, peber og
evt. citronsaft.
Skær brystet i skiver og server med hvidkål, croutoner og ølsaucen.
NB! Kog evt. mørk hvidtøl til sirupsagtig konsistens og hæld udover den
hvide sauce umiddelbart før serveringen.

Viel Spaß :)))

Se også: www.sol.dk/dk/io/mortens_opskrifter/main.jhtml

--
Mvh.