Andet multimedie
bentjuul 3670
Beskæring af digitale billeder
Fra : Anonymous Alcoholic

Dato : 06-12-02 20:59

X-postet til : dk.edb.grafik, dk.fritid.foto
Follow-up til : dk.fritid.foto

Hej alle sammen

Findes der ikke et lille program eller en eller andet let måde hvorpå man
kan beskære sine digitale billeder til 10 x 15 formatet ?

Jeg tager normalt mine billeder i 2048 x 1536 eller 1024 x 768. Og er træt
af at de fremkaldes i 10 x 13 cm.

Kim Larsen
ICQ#: 3439951
Current ICQ status:

Fra : Niklas

Dato : 06-12-02 22:26

"Anonymous Alcoholic" <Deep@in.a.bottel> skrev i en meddelelse news:3df109e1$0$188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> kan beskære sine digitale billeder til 10 x 15 formatet ?
>
> Jeg tager normalt mine billeder i 2048 x 1536 eller 1024 x 768. Og er træt

Hvis du vil bevare alt indholdet i billedet og samtidig have
10 X 15 så forskyder du forholdet mellem siderne i billedet.
Dermed bliver et ansigt f.eks. langt eller bredt alt efter om
billedet er taget i portræt eller landskabs format.

Men hvis du snakker om bare at croppe (beskære),
så er der masser af muligheder for at gøre det simpelt i software.

Du kan såmænd bruge freewareprogrammet, som også er lossless
(ingen kvalitetstab hver gang man gemmer), som hedder JPEGCrop.
Problemete er bare at der ingen målelineal er.

Derfor bruger jeg personligt Jasc Paint Shop Pro eller
Corel Photo Paint til lige den process.
Af Freeware kan man vel bruge Irfanview men mange af de
muligheder der er i det program består i plug ins
som efterfølgende skal hentes på deres hjemmeside.
Cropping er dog fast i programmet.

Venligst

Niklas

Fra : Digit

Dato : 07-12-02 11:39

"Niklas" ræsonnerede, og skrev d. 06 dec 2002:

> Men hvis du snakker om bare at croppe (beskære),
> så er der masser af muligheder for at gøre det simpelt i software.

Jeg tror faktisk det var "at beskære" Kim L mente med 'beskæring' i
subjekt.. :)

> Du kan såmænd bruge freewareprogrammet, som også er lossless
> (ingen kvalitetstab hver gang man gemmer), som hedder JPEGCrop.

Interessant.

> Problemete er bare at der ingen målelineal er.

Programmet lader dig indtaste bredde- og længdemål..

--
/Digit

»Vejret skifter. Skygger falder.
Ny duft i blæsten - forfald.
Kokain, Uzier, , kør forbi og
skyd løs.
Døden er kasserer. Alle betaler«
Sørgesangene

Fra : Digit

Dato : 07-12-02 11:25

"Anonymous Alcoholic" ræsonnerede, og skrev d. 06 dec 2002:

> [...]
> man kan beskære sine digitale billeder til 10 x 15 formatet ?
>
> Jeg tager normalt mine billeder i 2048 x 1536 eller 1024 x 768. Og er

Jeg erindrer at du arbejder i Photoshop? I så fald vil det letteste være at
lave en action med rulers sat % (dette sætter du under PS prefs).
Bank den ud som droplet.

Du kan eventuelt tweake din action i notepad bagefter (det kan være svært
at trække præcis).