Andet multimedie
bentjuul 3670
Hjælp: Har brug for særlig sk
Fra : Lucas Jensen

Dato : 05-12-02 09:23

Jeg er ude efter en særlig skrifttype med fgl karakteristika:

Det er en skrifttype som jeg har set i især ældre bøger.

1. Tallene er ikke lige store og høje. 3, 4, 5 og 9 er normalt under
linien, mens 6 og 8 er over linien. Dvs når man ser fx
sidenummereringen, så ser det lidt sjovt ud, fordi talene ikke står
lige men "springer" lidt.

2. Skal være til Windows.

3. Skal kunne skrive alle standardtegn som tastaturet har (dvs også de
tyske umlauttegn), gradtegnet (ALT+248), egentlig bare alle tegn som
Times New Roman kan skrive.

4. Men jeg er ude efter den lidt antikke/rustikke stil som blev brugt
i bøger førhen. Det skal bruges i forbindelse med et afgangsprojekt.

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh Lucas

Fra : Studio Smalbro

Dato : 05-12-02 09:49

Ud fra din beskrivelse kan det være mange forskellige skriftsnit. Et bud
kunne være William Morris Golden Type, som er en meget smuk font.
Jeg har lige lagt et link her, så du kan se den:
http://www.smalbro.dk/Document1.htm

Fra : Kim Jensen

Dato : 05-12-02 16:46

> [...]
> linien, mens 6 og 8 er over linien. Dvs når man ser fx
> sidenummereringen, så ser det lidt sjovt ud, fordi talene ikke står

Dette kaldes "Old Style Figures". Du kan få MASSER af skrifter med denne
mulighed.

mvh
Kim Jensen

Fra : Kim Jensen

Dato : 05-12-02 16:56

> Dette kaldes "Old Style Figures". Du kan få MASSER af skrifter med denne
> mulighed.

....hov, jeg skulle jo nok også lige komme med et par
eksempeler/anbefalinger, der måske kan opfylde dine krav:

http://www.jmt.dk/fontsamples/itc_legacy.gif
http://www.jmt.dk/fontsamples/itc_bodoni6.gif

mvh
Kim Jensen

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 05-12-02 18:06

Hej Lucas og alle andre

Jeg kan desværre ikke lade være med, at gøre lidt reklame for et lille
produkt som hedder Font-Knækkeren. Som Bjørn Smalbro anmeldte i det sidste
nummer at Alt om data (eksklusiv).

Font-Knækkeren er en PDF bog på CD hvor skriftsamlingerne fra Adobe
Fontfolio 8 og alle Corel's medfølgende Fonte (ver.8) er afbilledet. Det
smarte ved Font-Knækkeren er at skrifterne er sorteret ind efter udseende,
dvs. at alle skrifter med seriffer, groteske, Kapitæler, Weston skrifter
(min egen def.), Englishe og Gotiske samt mange andre grupperinger.

Det betyder at når Lucas nu leder efter en skrift som formentlig er med
seriffer, så har han en hurtig oversigt med kun 4 forskellige faner, hvor
alle skrifterne fra de 2 fontsamlinger er samlet. Så kan Lucas hurtigt
fokucere på nogle bestemte bogstaver (det kan være om tallene går under
linien, eller et specielt g eller r), og ultra hurtigt bladre gennem
Font-Knækkeren for at finde en skrift med det udseende som han ønsker.
Font-Knækkeren indeholder 1168 forskellige fonte, med ialt 2395 forskellige
skriftsnit (N, B, I, IB).

VIGTIGT: Der er ingen fonte med på CD'en, Font-Knækkeren er KUN en oversigt
over de forskellige fonte som ligger i de 2 skriftsamlinger.

Hvis det er noget som har interesse, så kan jeg sende en demo på
Font-Knækkeren. Demo'en er en komplet version, med den begrænsning at det
ikke er muligt at se skriftnavnet. Font-Knækkeren koster 1500,- + moms
(1875,-). Send din adresse på artryk@post11.tele.dk

Mvh
Anders Rehhoff

Fra : Kim Jensen

Dato : 06-12-02 13:48

> [...]
> Font-Knækkeren. Demo'en er en komplet version, med den begrænsning at det
> ikke er muligt at se skriftnavnet. Font-Knækkeren koster 1500,- + moms

Det var dog horribelt dyrt! Jeg kan så til sammenligning fortælle, at
Linotype Library's FontExplorer (større fontudvalg end fx FontFolio) koster
kr. 99,- + moms. I dette system kan man dels finde skrifterne i et trykt
katalog, dels søge i et elektronisk katalog. I det elektroniske katalog kan
der søges på et enormt antal parametre; serif- og karakter-dimensioner, Old
Style Figures, tidsperioder, font-designer, og meget mere.

mvh
Kim Jensen

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 06-12-02 14:40

> [...]
Old
> Style Figures, tidsperioder, font-designer, og meget mere.

Hej Kim

Linotypes Fontexplorer er ganske udemærket. Har du prøvet den? Det har jeg,
og jeg ville ikke have brugt tid på at udvikle Font-Knækkeren, hvis der var
et produkt på markedet, som gav mig mulighed for hurtigt og effektivt at
kunne søge på udseende af bestemte bogstaver, indenfor bestemte kategorier.

Men hvis du er tilfreds med Linotypes Fontexplorer, så er det i orden for
mig.

Mvh
Anders

Fra : Kim Jensen

Dato : 06-12-02 14:53

> Linotypes Fontexplorer er ganske udemærket. Har du prøvet den? Det har
jeg,

Øh ja. Jeg arbejder hos Linotypes danske distributør.

> [...]
> et produkt på markedet, som gav mig mulighed for hurtigt og effektivt at
> kunne søge på udseende af bestemte bogstaver, indenfor bestemte

FontKnækkeren er sikkert ganske ok, men jeg finder prisen ALT for høj.

mvh
Kim Jensen

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 06-12-02 17:03

> FontKnækkeren er sikkert ganske ok, men jeg finder prisen ALT for høj.
>
> mvh
> Kim Jensen

Pris og kvalitet følges ad!!!

Mvh
Anders

Fra : Storm

Dato : 06-12-02 21:14

Anders Rehhoff <artryk@post11.tele.dk> wrote:

> Pris og kvalitet følges ad!!!

Jeg har ikke set FontKnækkeren. Men kender I:

<http://bowfinprintworks.com/FontSpotting.html>

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Kim Jensen

Dato : 06-12-02 22:07

> Pris og kvalitet følges ad!!!

Ikke forstået? Er der for FontKnækkerens vedkommende ikke tale om et
print/tryk af de mest populære skrifter, sorteret efter et eller andet
kriterie? Der er så vidt jeg har forstået ingen mulighed for at lave en
elektronisk udvælgelse - som IMHO er et absolut must når man skal
finde/udvælge skrifter blandt flere tusinder!?

Kim Jensen
newscaster.dk - nyheder i din TaskBar eller via email

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 06-12-02 23:30

> [...]
> elektronisk udvælgelse - som IMHO er et absolut must når man skal
> finde/udvælge skrifter blandt flere tusinder!?

Kim
Font-Knækkeren er på CD idag, som du også kan se hvis du går ind på
www.fontknaekker.dk , men basis materialet og den geniale sortering er
stadig fra den gang da Font-Knækkeren var en trykt bog (kan stadig købes
koster kun 600,-+ moms).

Det er ganske forkert når du er af den opfattelse at der ikke kan vælges
skrift ved hjælp af elektronisk udvælgelse. Udvælgelsen sker med den
stærkeste computer som til dato er udviklet, og med den mest kreative
software som endnu er opfundet - Den Menneskelige Hjerne. Ofte så har vi som
arbejder Proffesionelt med skrifter det problem at mange skrifter ligner
hinanden utroligt meget f.eks. Bembo og Aldine401 det er 2 skrifter som
ligner hinanden utroligt meget. Forskellen er at Aldine's (store bogstaver)
er lidt højere end Bembo's og at "støttefoden" på det store R hos Bembo er
noget længere.

Hvis jeg skulle have brugt Linotypes Fontexplorer, ville jeg efter at have
"sjusset" mig frem om skriften var mere eller mindre maskulin eller feminin
og hvad der nu ellers bliver brugt af søge kriterier i Linotypes
Fontexplorer (sådan var de dengang jeg stiftede bekendskab med programmet)
måske være heldig at have fundet Bembo, og så står jeg igen med et problem
med Linotypes Fontexplorer, og det er at hele alfabetet ikke er afbilledet
(sådan som jeg husker det), det betyder for sådan en som mig, at jeg måske
ikke kan finde lige præcis det bogstav med den specielle karakter. Så vil du
jo straks sige, ja men så kan du jo bare kigge i vores skriftbog som
medfølger til programmer. Det er ganske korrekt - MEN - (som jeg husker det)
så er alle skrifter sorteret ALFABETISK, og det betyder at hvis jeg nu ikke
kunne bruge en font med det store R som har en "lang støttefod" så er jeg
ligevidt, og skal derefter til at bruge søgekriterier såsom feminin for at
finde det præcise navn på den skrift som jeg skal bruge.

Hvis du tager Font-Knækkeren så er Aldine vist i bog 1 fane 2 side 20 -
Bembo er vist i bog 1 fane 2 side 21. I Font-Knækkeren har du hele det
danske alfabet, alle tal og 4 special tegn. Det gør at du med den ultra
hurtige Computer med Special udviklet software, lyn hurtigt kan fokusere på
udvalgte bogstaver, Bladre, Bladre og så finde præcis den skrift som er den
rette (ikke nogle halve løsninger).

Kim jeg håber at du har fået en lidt større indsigt i, hvilke krav det er
dine potentielle kunder har når de køber fonte - for vi gider ikke halve
løsninger - det er skrifter simpelt hen for dyre til.

Mvh
Anders Rehhoff

Fra : Kim Jensen

Dato : 07-12-02 09:47

Anders Rehhoff wrote:
> [...]
> med den stærkeste computer som til dato er udviklet, og med den mest
> kreative software som endnu er opfundet - Den Menneskelige Hjerne.

Hmm ja. Men nu ER en moderne computer trods alt langt hurtigere end fx
din synssans.

> Kim jeg håber at du har fået en lidt større indsigt i, hvilke krav
> det er dine potentielle kunder har når de køber fonte - for vi gider
> ikke halve løsninger - det er skrifter simpelt hen for dyre til.

Du kan jo sende mig en demo-udgave af din FontKnækker, så skal jeg gerne
sende dig det nyeste FontExplorer katalog u/b - så kan du se hvor
avanceret man kan søge på fx seriffer og andet.

Kender du for øvrigt: http://www.myfonts.com/WhatTheFont/

Kim Jensen
R2DVD.com - find de billigste DVD'er i Danmark