Andet multimedie
bentjuul 3670
Farveændrig
Fra : Christian Catu

Dato : 04-12-02 19:56

Hejsa
Jeg har set et sted, at man i Photoshop kan ændre samtlige steder på et
billede hvor farven er fx gul. Jeg skal bruge det til at prøve at lysne
nogle tænder på et billede. Hvad hedder det værktøj (og hvordan tilgår jeg
det i ps7)

/Catu

Fra : Digit

Dato : 04-12-02 21:32

"Christian Catu" ræsonnerede, og skrev d. 04 dec 2002:

> Hejsa
> Jeg har set et sted, at man i Photoshop kan ændre samtlige steder på
> et billede hvor farven er fx gul.

Det er der mange værktøjer til. Hue/saturation, selective color, replace
color mv. (alle under Image > Adjust).

...men dem kan du ikke bruge til meget til at kysne et gebis med
(medmindre da at du ønsker at gøre et par "ryger" tænder mere lys-
gullige)

Når det drejer sig om specifikke områder skal du huske at arbejde med
afmaskninger da det anvendte filter jo selvsagt påvirker hele billedet.

> Jeg skal bruge det til at prøve at
> lysne nogle tænder på et billede. Hvad hedder det værktøj (og hvordan
> tilgår jeg det i ps7)

Afmask tænderne (marker området med en selection) > Adjustment layers >
Levels (eller curves). Det du er ude efter, er at trække den lille hvide
pil (vi er i levels) ind med midten af intensitets registeret.
Kort fortalt "fortæller" denne ændring Photoshop at x-gråtone niveauer
(bestemmes af hvor meget du trækker ind mod midten) skal være 255 hvid
(altså maksimum hvid/intensitet).

...Meen det er noget af en operation for blot at lysne et par tænder.
Jeg vil nok snarere anbefale at du kører noget manuel dodge:

Lav et nyt tomt lag som du sætter til 'overlay' blendmode. Tag en blød
brush og sæt opacity i brush paletten til noget á la 2-4%. Zoom ind og
mal forsigtigt tænderne med hvid de steder du ønsker at lysne (maler du
med sort er det 'burn'). Du kan også blot vælge dodge/burn tool, men med
dette fif opnår du langt større flexibilitet og kontrol.

--
/Digit

»Vejret skifter. Skygger falder.
Ny duft i blæsten - forfald.