Hvordan gøres rødkål spændende?
Fra : Janus Nielsen

Dato : 04-12-02 00:43

Hejsa i gruppen

Jeg har igår købt 2 kilo rødkål fra engros-stedet 'Metro' i en spand, som
skal gøres lækker til Juleaften. (Jeg ved godt, at jeg burde have lavet det
hele fra bunden - men jeg har ikke tid eller kræfter til det.)

Hvordan 'tryller' jeg nu den lidt kedelige rødkål mere spændende? Kan man
putte noget sammen med rødkålen, der gør den mere 'hjemmelavet' og
interessant at spise?

Håber at I kan hjælpe mig

Glædelig jul
Janus

Fra : Gjøl

Dato : 04-12-02 08:37

Janus Nielsen wrote:
> [...]
> som skal gøres lækker til Juleaften. (Jeg ved godt, at jeg burde have
> lavet det hele fra bunden - men jeg har ikke tid eller kræfter til

Den dag du steger anden så blander du andefedt i rødkålen, ganske simpelt.

Hygge

Fra : Christian Sønder

Dato : 04-12-02 09:08

"Janus Nielsen" <janus@prime-agency.dk> wrote in

> [...]
>
> Hvordan 'tryller' jeg nu den lidt kedelige rødkål mere spændende? Kan
> man putte noget sammen med rødkålen, der gør den mere 'hjemmelavet' og

Jeg plejer at putte nogle æblestykker i, lidt ribsgele og måske en smule
rødvin - det hele koger sammen nogle timer .....

Men ideen med andefedt lyder rigtig go' - så det vil jeg også prøve :)

--
Christian

Fra : Thïngmand

Dato : 04-12-02 09:38

> Jeg plejer at putte nogle æblestykker i, lidt ribsgele og måske en smule
> rødvin - det hele koger sammen nogle timer .....

+ revet skal af citron eller appelsin

Fra : Charlotte og Jesper

Dato : 04-12-02 13:01

En sjat æblecidereddike gør det hele mere spændende.
VH
Jesper

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 04-12-02 18:18

"Janus Nielsen" <skrev i en meddelelse

> Kan man
> putte noget sammen med rødkålen, der gør den mere 'hjemmelavet' og
> interessant at spise?

Hvad med lidt svesker og appelsinstykker? Du kan jo putte det i en
bradepande og smide den ind under Anders på et tidspunkt. (Ikke hele
stegetiden da den så nok vil blive en kende for fed)

Lars

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 04-12-02 19:33

On Wed, 4 Dec 2002 00:42:36 +0100
> [...]

> Hvordan 'tryller' jeg nu den lidt kedelige rødkål mere spændende? Kan man
> putte noget sammen med rødkålen, der gør den mere 'hjemmelavet' og

Du skal være opmærksom på at farvestoffet i rødkål er et indikatorfarvestof.
Jo mere sure ting du putter i jo mere rød, bliver farven. I forvejen plejer køberødkål at være
meget rød. Når man selv laver Rødkål er farven typisk mere mørkviolet.

Den røde farve er også mere bleg i det,
så eddike og og appelsin saft kan gøre kålen meget blegrød.

I princippet kan man lave den mørkviolet igen ved at komme noget basisk i
men bagepulver er nok ikke lige sagen

Hvis farven ellers tiltaler dig så hold dig til andefedt og appelsinskal eller andre
fedtstoffer der ikke influerer på surhedsgraden.

--
Poul-Erik Andreasen