Hemmeligt/udladt nr. og dog.
Fra : TGD

Dato : 03-12-02 23:54

Hej gruppe,

Har forgæves forsøgt at finde noget § på "emne" men det ender blindt
hvergang.

1) Sagen er den at et nummer der er oprettet som hemmeligt samt udeladt
figurere på www.krak.dk, samme nummer kan selvfølgelig ikke findes på "De
gule sider", så man må gå udfra at TDC Forlag har videresolgt/givet
nummeret.

2) TDC forlag bliver ved med at oplyse forkert tlf. nr til et fima, så
indehaveren af nummeret (privat mand) bliver ringet op i utide ganske ofte,
ligeså er tlf. nr. oplyst på www.cvr.dk som værende firmaets tlf. nr., efter
flere henvendelser til både TDC og TDC forlag samt www.cvr.dk har ikke
ændret på noget, firmaet har haft kontaktet CVR registeret hvilket medførte
at tlf. nr. blev udladt, men efter en uge var det forkerte nr. igen at finde
www.cvr.dk

Hvad er mulighederne? Datatilsynet, Telestyrelsen eller Forbrugerstyrelsen.

Det skal siges at det der søges er den størst mulige sanktionsform over for
TDC, CVR eller TDC forlag.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-12-02 07:59

In article <7CaH9.57026$HU.3801647@news010.worldonline.dk>, TGD wrote:
> [...]
>
> Det skal siges at det der søges er den størst mulige sanktionsform over for

Sanktionen bør være overfor virksomheden der oplyser falsk nummer.

Fra : TGD

Dato : 04-12-02 14:08

Povl H. Pedersen wrote:
<KLIP>
> Sanktionen bør være overfor virksomheden der oplyser falsk nummer.

Det er ikke firmaet der oplyser falsk nummer, det er TDC der på egen regning
har kædet firma og tlf. nummer sammen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-12-02 14:46

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> wrote in message

> Hvad er mulighederne? Datatilsynet, Telestyrelsen eller
Forbrugerstyrelsen.

Umiddelbart vil jeg gætte på datatilsynet. En dataindehaver er forpligtiget
til at varetage data på en forsvarlig måde, herunder også at berigtige
forkerte data. Det fremgår af loven om persondataoplysninger. Det er
Datatilsynet, der skal overvåge at dette sker, og en henvendelse til dem
synes oplagt.
www.datatilsynet.dk

> Det skal siges at det der søges er den størst mulige sanktionsform over
for
> TDC, CVR eller TDC forlag.

Hvilke sanktionsmuligheder der mulighed for skal ikke kunne sige, -
Datatilsynet kan pålægge dem at bringe forholdene i orden, men om de kan
foretage sig yderligere husker jeg ikke.
Der er selvfølgelig også muligheden for et sagsanlæg direkte mod
databehandleren, men hvad det skulle gå på, må andre hellere sige noget om,
evt. en advokat.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-12-02 15:25

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message

> [...]
> Der er selvfølgelig også muligheden for et sagsanlæg direkte mod
> databehandleren, men hvad det skulle gå på, må andre hellere sige noget

Der er mulighed for erstatning for skade forvoldt ved 'dårlig'
databehandling (fremgår af persondataloven).
Derudover kan databehandleren idømmes bøde eller hæfte ved overtrædelse af
persondataloven i visse tilfælde.
Om det er tilfældet her har jeg så ikke ligge checket igennem, men det ved
de jo nok hos Datatilsynet.

/Per