Spørgsmål om kreditkortbetaling ved intern~
Fra : Ukendt

Dato : 03-12-02 23:50

Jeg er kunde hos et dansk, internetbaseret firma, der ved ordreafgivelse
straks charger kundernes kreditkort, selv om de fysiske varer først afsendes
nogle dage senere. Jeg spurgte PBS om dette var lovligt, da jeg mente en
eller anden lov ("Lov om fjernsalg"?) for nylig har fastsat, at man først må
charge ved afsendelse. PBS bekræftede min opfattelse, dog uden at angive
hvilken lov der var tale om.

Dette har jeg korresponderet med firmaet om, ikke for at være på tværs, for
jeg er skam en tilfreds kunde (derfor nævner jeg heller ikke firmanavnet),
men fordi lov nu engang er lov og skal overholdes. Firmaet har svaret mig
følgende om deres praksis:

"..Dette er i overensstemmelse med Forbrugerstyrelsens rapport om
Sikkerheden ved udvalgte netbetalingssystemer fra 2001 hvor det er anført,
at betalingstransaktioner må gennemføres før varen afsendes når beløbet ved
for stort beløb, manglende leverance eller ved udøvelse af returret - uden
videre og ubetinget kan tilbageføres ved kundens henvendelse."

Forretningen sælger varer, hvis prisniveau sjældent falder ind i en kategori
man kan kalde "for stort beløb", så deres pointe er at de har en utrolig
returpolitik, hvor man ganske rigtigt "uden videre og ubtinget" kan
returnere varerne og få en fuld refundering.

Jeg mener den førstnævnte lov er fra i år og derfor formodentlig
klarificerer hvornår forretningen må gøre hvad. Forbrugerstyrelsen er jo
ikke lovgivende, så derfor kan deres rapporter og vurderinger ikke danne
grundlag for nogen retspraksis.

Mine spørgsmål er nu som følger:

1. Hvad hedder den lov, der regulerer internethandel? Jeg _har_ kigget hos
Forbrugerstyrelsen, Forbrugerinformation og på Retsinfo, dog uden at finde
den paragraf, der bestemmer hvornår kunden betalingskort må belastes for
købet.

2. Hvad siger I til at man anvender rapporten fra Forbrugerstyrelsen som
grundlag for at tilsidesætte den nye lov? Jeg ved jo ikke, om den nye lov
indeholder bestemmelser svarende til Forbrugerstyrelsens rapport, så mit
spørgsmål er måske overflødigt og i så fald beklager jeg.

På forhånd tak.

Mvh, Ulrik

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 04-12-02 00:34

"Ulrik ®" <vondahe AT usa DOT com> wrote in message

> [...]
> den paragraf, der bestemmer hvornår kunden betalingskort må belastes for

Prøv denne her

LOV nr 227 af 22/04/2002

Lov om tjenester i informationssamfundet, herunder visse aspekter af
elektronisk handel

Tror nu ikke den løser det konkrete problem.

Jeg fandt også dette.

http://www.fs.dk/jura/fjura/sager/inetrap.htm
Heller ikke når det drejer sig om forholdet til den virksomhed, man har købt
en vare hos, berettiger tallene således til den kritik, der har været rejst.
Den danske forbruger er ikke dårligt stillet over for sælgeren, når det
kommer til de umiddelbart ovenfor nævnte problemer, idet han, hvis

1.. debiteringen overstiger det beløb, der er aftalt med sælgeren,
2.. den bestilte ydelse ikke er leveret, eller
3.. kortindehaveren eller den angivne modtager har udnyttet en lovbestemt
eller aftalt fortrydelsesret ved at undlade at modtage eller afhente den
bestilte ydelse,
altid har krav på at få et hævet beløb tilbageført. Er sælgeren ikke
indstillet herpå, eller er han for langsom til at tilbagebetale pengene, kan
forbrugeren blot anmode sit pengeinstitut om at tilbageføre pengene. Dette
har pengeinstituttet herefter pligt til.

Pkt. b indikerer din problemstilling vedr. at trække beløbet før varen er
sendt/leveret

> [...]
> indeholder bestemmelser svarende til Forbrugerstyrelsens rapport, så mit
> spørgsmål er måske overflødigt og i så fald beklager jeg.

En rapport fra en styrelse kan ikke tilsidesætte en lov.

PH

Fra : David T. Metz

Dato : 04-12-02 00:48

Ulrik ® skriblede:
> [...]
> kigget hos Forbrugerstyrelsen, Forbrugerinformation og på Retsinfo,
> dog uden at finde den paragraf, der bestemmer hvornår kunden

Det er fordi det ikke står i en lov. Det står i aftalen der indgås med PBS.

> [...]
> nye lov indeholder bestemmelser svarende til Forbrugerstyrelsens
> rapport, så mit spørgsmål er måske overflødigt og i så fald beklager

Det er først og fremmest en sag mellem butikken og PBS da de er
aftaleparterne. At butikken bevidst og systematisk bryder aftalen finder
jeg er pinligt, men det er ikke en sag for gruppen her at diskutere.

David

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-02 07:17

David T. Metz skrev:

>Det er først og fremmest en sag mellem butikken og PBS da de er
>aftaleparterne. At butikken bevidst og systematisk bryder aftalen finder
>jeg er pinligt, men det er ikke en sag for gruppen her at diskutere.

Det er det da. En aftale og et brud derpå er juridiske forhold.

Rent praktisk skal man mig bekendt blot meddele PBS hvilken
forretning der ikke kan finde ud af det. Så 'hjælper' de dem med
at få det på plads i en fluks.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-12-02 10:41

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Rent praktisk skal man mig bekendt blot meddele PBS hvilken
> forretning der ikke kan finde ud af det. Så 'hjælper' de dem med
> at få det på plads i en fluks.

PBS' praksis og opmærksomhed på området er ihvertfald blevet kraftigt
skærpet på området. De accepterer ingen slinger i valsen, så en henvendelse
til dem burde kunne rette op på miseren.
Domænenavnet på butikken skulle være tilstrækkeligt, men supplér evt. med
firmanavn og CVR-nummer (Det skal også fremgå af websitet).

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-02 14:20

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message
> [...]

Det gjorde jeg også i spørgsmålet til PBS, så hvis de mener der er et
problem, tager de sikkert fat i firmaet. Det kan dog bekymre mig en anelse,
at en medarbejder hos PBS omtaler deres forretningspraksis som en lov, der
for nyligt er blevet vedtaget. Det fremmer ikke just tilliden til værdien af
svaret i øvrigt.

> [...]
> Domænenavnet på butikken skulle være tilstrækkeligt, men supplér evt. med
> firmanavn og CVR-nummer (Det skal også fremgå af websitet).

Nu er jeg som først nævnt en tilfreds kunde og eftersom jeg har omtalt
problemet for PBS, vil jeg ikke gøre mere, da firmaet ellers (virk)er
hæderligt. Jeg har netop valgt at betale med kreditkort, da jeg så lettere
kan afvise en betaling, inden den bliver hævet på min konto, end hvis jeg
havde betalt med Dankort og først skulle til at tale med banken om at
tilbageføre pengene.

Tak for svarene.

Mvh, Ulrik