Musik til anlægget
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 03-12-02 23:03

Nu er jeg snart træt af evindelige reklamer på Radio2 og SkyRadio, så
jeg sætter jævnligt den bærbare til anlægget. Men: den skal jo også
bruges til mange andre ting!

Forslag til en musikserver ønskes. Skal være billigere end at købe en
iPod, som jo ville være oplagt, og dyret skal have cd-drev og min. 7 gb
hd, da mine cd'er jo skal overføres.

Den må heller ikke være for grim; læs: beige frabedes!

Pft for de kreative svar
Jens

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 03-12-02 23:18

Jens Rasmussen <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> Pft for de kreative svar

iMac 350 mhz eller nyere. Helst en 400 DV, da den har firewire som måske
kunne være fordelagtigt hvis du en gang også får en iPod.

En iMac 350 kan vel fås for 2500-3000 kr.!?

--
vh Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-02 05:59

Hej Jesper

Jesper Møller-Fink wrote:

> iMac 350 mhz eller nyere. Helst en 400 DV, da den har firewire som måske
> kunne være fordelagtigt hvis du en gang også får en iPod.

Hastighedsmæssigt er det ok, men lydkortet er dårligt! - S/N forholdet er
ikke bedre end en gennemsnitsbåndoptager med Dolby C - ca. 75db!

Hvis man istedet vælger en Beige G3/300/333AV får man et langt bedre
lydkort, og en RapidFire FW kort kan fås for 6-700kr....

> En iMac 350 kan vel fås for 2500-3000 kr.!?

HVOR????? - ihvertfald ikke med en stor +10gb disk og +192mb RAM!

mvh. Erik Richiard

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 04-12-02 08:48

> Hastighedsmæssigt er det ok, men lydkortet er dårligt! - S/N forholdet er
> ikke bedre end en gennemsnitsbåndoptager med Dolby C - ca. 75db!

Nå for dælan, så må du hellere lade være med at købe sådan én, Jens.

--
vh Jesper

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-12-02 22:45

Jesper Møller-Fink <forhulenda@hotmail.com> wrote:

> Nå for dælan, så må du hellere lade være med at købe sådan én, Jens.

Har reflekteret på en iMac som nedenst. til 4900, som så OK ud, men det
med, at S/N forholdet ikke er bedre end ca. 75db er jo ikke så godt!

Det var godt, du skrev DV, da jeg også vil redigere video, men man skal
nok heller ikke belaste maskinen med for meget - ville evt. tage skærm
og tastatur af, så den bare står i hjørnet og spiller

Glemte også at specificere, at den skal være stille, altså med en hd der
ikke larmer ret meget. Blev de seneste iMac's ikke slået op på at være
helt tyste???

OK, det er jo godt at spørge, kan jeg se; selv om man bliver mere
forvirret. Og så er der ret forsk. opfattelser af god lyd. Jeg holder
fast ved, at bruge de mp3-filer, som jeg allerede har masser af på
disken, så musikken skal slet ikke lagres i rå cd-kvalitet. Stadig har
jeg p.t. brug for 7 gb, som snildt kan vokse til 10 gb.

vh Jens

Fra : Tom

Dato : 04-12-02 22:48

En helt 7. Løsning kunne jo være at købe en helt ny Ipod..
De er - vist nok på 20GB fra starten af.. Så har du jo masser af plads.
Men det kræver selvfølgelig at du har en USB ( eller er det firewire) mac I
forvejen !?
Tom

On 04/12/02 22:44, in article
1fmous4.1ujxn121mriedkN%jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk, "Jens Rasmussen"

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-12-02 22:54

Tom <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> Men det kræver selvfølgelig at du har en USB ( eller er det firewire) mac I

Ja, der er vi jo tilbage til min indledende præmis; at den skal koste
mindre end en iPod. Desuden har jeg netop ikke FW (eller USB), hvorfor
en iPod vil blive en dyr løsning for mig.

Er blevet helt tændt på, at den skal være dedikeret til musik, så det
kunne være en af de AV-modeller, der er nævnt. Hvad med en 840AV?
Problemet med de helt gamle er manglen på store diske!
/Jens

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-12-02 23:02

In article <1fmovha.qtd99yyrcgaoN%jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk>,
jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk (Jens Rasmussen) wrote:

> Er blevet helt tændt på, at den skal være dedikeret til musik, så det
> kunne være en af de AV-modeller, der er nævnt. Hvad med en 840AV?

Hvad med en Grå G3 MT, den har også alle de ud- og indgange du
eftersøger, men ikke hverken FireWire eller USB.

> Problemet med de helt gamle er manglen på store diske!

En grå G3'er bruger IDE Diske, men jeg troede ikke at du ville have et
beige kabinet

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-12-02 22:53

In article
> [...]

> nok heller ikke belaste maskinen med for meget - ville evt. tage skærm
> og tastatur af, så den bare står i hjørnet og spiller

Er det ikke lidt besværligt at pille skærmen ud af en iMac?

Bortset fra det, vil du give 3k for en blå og hvid G3'er, så kan du få
min. 300Mhz, 384Mb RAM og 20Gb HD.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-12-02 23:00

> Er det ikke lidt besværligt at pille skærmen ud af en iMac?

*LOL*

> Bortset fra det, vil du give 3k for en blå og hvid G3'er, så kan du få
> min. 300Mhz, 384Mb RAM og 20Gb HD.

Ja, men støjer den ikke en hel del???
Mht. iMac, kan jeg godt lide slot-loading-modellerne, men skærmen kan
vel ikke slukke separat? [uden at man demonterer den...]
/Jens

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-12-02 23:07

In article <1fmovrh.onvwa8peyfv8N%jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk>,
jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk (Jens Rasmussen) wrote:

> Ja, men støjer den ikke en hel del???

Næ, det synes jeg egentlig ikke. Det kommer selvfølgelig helt an på
disken, for blæseren summer bare svagt.

> Mht. iMac, kan jeg godt lide slot-loading-modellerne, men skærmen kan
> vel ikke slukke separat?

Den kan gå på energibesparelse separat, hvilket naturligvis ikke er det
samme som slukket. Er det det visuelle eller strømregningen du tænker på?

> [uden at man demonterer den...]

Du kan også bare stikke en skruetrækker ind gennem et af kølehullerne
(eller lave et nyt) og rode lidt rundt, men så kan du nok ikke tænde den
igen.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-12-02 23:56

> Du kan også bare stikke en skruetrækker ind gennem et af kølehullerne
> (eller lave et nyt) og rode lidt rundt, men så kan du nok ikke tænde den
> igen.

Få hellers svigermor til det. Jeg plejer at bede hende fjerne støv eller
sådan noget nede i revnerne og giver hende skruetrækkeren til det. Lad
ikke computeren stå for tæt på pæne møbler eller vægge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 05-12-02 00:09

> Få hellers svigermor til det. Jeg plejer at bede hende fjerne støv eller
> sådan noget nede i revnerne og giver hende skruetrækkeren til det. Lad
> ikke computeren stå for tæt på pæne møbler eller vægge.

Jeg vil straks forslå min svigermor, også at støve af når hun alligevel
passer ungerne
Men: han skal da beholde skærmen så der kan kører iTunes-lys-show til
festlige lejligheder !
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-12-02 00:33

In article <1fmoyet.16hhzueyhx8wwN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Få hellers svigermor til det.

Og miste en gavedonor til afkommet?

>Jeg plejer at bede hende fjerne støv eller sådan noget nede i revnerne
>og giver hende skruetrækkeren til det.

Snakker du virkelig så bramfrit til din svigermor?

> Lad ikke computeren stå for tæt på pæne møbler eller vægge.

Request for pæne møbler.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-02 04:49

Hej Jens

Jens Rasmussen wrote:

> Ja, men støjer den ikke en hel del???

Jo, de støjer næsten lige så meget som de gamle Beige G3.

> Mht. iMac, kan jeg godt lide slot-loading-modellerne, men skærmen kan
> vel ikke slukke separat? [uden at man demonterer den...]

Jo da, du kan sætte skærm til at gå på vågeblus allerede efter 5 min. forløs i
kontrolpanelet 'Energibesparelse'. Du afkrydser blot feltet for skærmen og
vælger tiden....

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-02 04:43

Hej Jens

Jens Rasmussen wrote:

> Har reflekteret på en iMac som nedenst. til 4900, som så OK ud, men det
> med, at S/N forholdet ikke er bedre end ca. 75db er jo ikke så godt!

Problemet er ikke det, du optager / redigerer med softwaren på en iMac. Det er
selve hardware udgangen, der er det svage led. Det vil være langt bedre, - som
Tom skrev, - at få fat i et USB lydkort. Der findes flere forskellige med både
audio og video IN/OUT tilslutninger samt monitor tilslutning. Du skal så bruge
monitortilslutningen til dit stereoanlæg. Fx. er der både kort fra AudioWerk og
Yamaha forholdsvis billige til salg nu og da, og som er kompatible med Mac OS 9,
men ikke OS X.

> Det var godt, du skrev DV, da jeg også vil redigere video, men man skal
> nok heller ikke belaste maskinen med for meget - ville evt. tage skærm
> og tastatur af, så den bare står i hjørnet og spiller

Hvis det bliver en iMac, - hvordan vil du så 'tage skærmen af'...

> Glemte også at specificere, at den skal være stille, altså med en hd der
> ikke larmer ret meget. Blev de seneste iMac's ikke slået op på at være
> helt tyste???

Ja, iMac er faktisk så godt som helt lydløse, og hvis du ydermere sætter en
Barracuda IV i, så kan den ikke høres længere væk en ca. 1-2m...

> [...]
> disken, så musikken skal slet ikke lagres i rå cd-kvalitet. Stadig har
> jeg p.t. brug for 7 gb, som snildt kan vokse til 10 gb.

Som sagt, så er det ikke musikkens kvalitet, der er noget galt med, men derimod
selve udgangen på de nyere Mac. Når du fx. bruger et godt optageprogram, så er
det programmet, der afgør det meste. Men selvfølgelig vil det nedsætte s/n
forholdl til de ca. 75db, hvis du optager noget fra en CD, pladespiller eller
radio på computeren ved at bruge det indbyggede lydkorts indgange. Så et lille
brugt lydkort vil være det optimale, da selv de billigste af slagsen ligger på
+100db i s/n.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-12-02 09:34

in article 3DED8B77.51D39318@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 04/12/02 5:58:

> HVOR????? - ihvertfald ikke med en stor +10gb disk og +192mb RAM!

Jeg har lige solgt en med 64MB ram og 30GB HD for 3000 kr incl. en Epson
740. Jeg ved Esben Harbo har solgt en lignende med 256mb ram for 2700 kr.,
så det er bestemt ikke umuligt at finde en til den pris.

--
/peter

"Where's my burrito?"
Homer Simpson.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-02 04:04

Hej Peter

Det skal jeg da have i mente... Jeg får måske brug for en iMac til én, der
måske vil have noget wstørre end det, han ar nu.... - men ellers synes jeg,
priserne ligger tættere på 35-4000kr. for 350 og højere...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-02 05:45

Hej Jens

Jens Rasmussen wrote:

> Nu er jeg snart træt af evindelige reklamer på Radio2 og SkyRadio, så
> jeg sætter jævnligt den bærbare til anlægget. Men: den skal jo også
> bruges til mange andre ting!

- Af samme grund hører jeg aldrig Sky og R2..

> Forslag til en musikserver ønskes. Skal være billigere end at købe en
> iPod, som jo ville være oplagt, og dyret skal have cd-drev og min. 7 gb
> hd, da mine cd'er jo skal overføres.

En computer på +200mhz vil kunne klare både optagelse og afspilning, samt
redigering af optagelser. Ja, faktisk kan en gammel oldsag af en PM
7600/120 med 120mb RAM og OS 9.1 også gøre det - endda ganske flot.

> Den må heller ikke være for grim; læs: beige frabedes!

Nå? - Jeg vil faktisk netop anbefale en Beige G3/300AV eller 333AV. Udover
den hurtige processor har den bl.a. direkte lydtilslutning via RCA
phonostik til en forstærkers båndoptagertilslutning. Du skal dog sørge for
en ekstra jordledning mellem computer og forstærkerens stelskrue, - ellers
brummer det.

Jeg bruger faktisk selv en sådan 333AV endda prof til lydredigering og CD
mastering, og det tør siges, at det klarer den faktisk enog meget flot.
Det lydkort, der sidder i netop de der AV modeller som de gamle PM 7600 og
8600 samt de Beige G3 er væsentlig bedre end de kort, der sidder i de nye
og 'flottere' Macs. Ja, de er endda bedre end selv de fleste CD afspillere
i prisklassen under 4.000kr.!

Jeg vil anslå, du kan få fx. en Beige G3/266AV til omkring 1600-2000kr. -
og en 300/333AV til ca. 22-2600kr. med ca. 192-256mb RAM og en 14" skærm,
- og så smide fx. en 40gb Barracuda IV til ca. 700kr. i den, så har du
skaffet dig et 'musikmaskine', der kan bruges til alt inden for
musikoptagelse / -redigering.

Du får ikke noget, der er mere stabilt!

Og hvis du ikke kan li' farven, så kan du jo male den med noget såkaldt
kabinetlak....

mvh. Erik Richard

Fra : Tom

Dato : 04-12-02 10:30

Skal den både være Pæn og optage I "god" kvalitet.. Er løsningen her !!
Køb en Imac I netop den farve du vil have.
OG så køber du OVENI et USB lydkort.
Skulle der være problemer med lydkvavliteten, er det muligt at købe USB
lydkort der arbejder I Stereo IND/UD I op til 192 Khz ved 48bit.
Du skal blot vide at optagelser I dette format fylder "cirka" 6-8 gange så
meget som almindelige 16bit 44.1Khz ( CD kvalitet)

Det nyerhvervede Emagic (.de) producerer nogle fine eksterne lydkort,
ligesom digidesign ( .com) også gør.
Begge lydkort koster 3-5.000 kroner

PS
Der eksisterer så vidt jeg ved ikke "billige" MAC - USB lydkort
PPS
Skal du have mange plader I maskinen foreslår jeg - også - at der
investeres I en stor HD ( en CD fylder cirka 700 MB )
100 "plader" = 70 GB.

Tom

PPPS
Itunes optager Max I 320kbit/s 48 Khz. Så hvis du vurderer denne kvalitet er
OK, er der ingen grund til at investere I et lydkort.
Så skal du blot have en Imac.

On 04/12/02 5:45, in article 3DED8853.517CCA17@mail1.stofanet.dk, "Erik

Fra : Sebastian Løck

Dato : 04-12-02 12:07

(Jens Rasmussen) wrote

> [...]

> Forslag til en musikserver ønskes. Skal være billigere end at købe en
> iPod, som jo ville være oplagt, og dyret skal have cd-drev og min. 7 gb
hvad med en gammel Powerbook, fx. en Powerbook 1400 med CD og en ny
harddisk. Du kan sagtens køre iTunes 1 på en MacOS 8.6 (kræver en
patch).

OS 9 er også muligt og du få gladen af HFS+ (som er bedre til at
forvalte store diske) og iTunes 2.

hilsen
Sebastian

Fra : Per Madsen

Dato : 05-12-02 00:40

Sebastian Løck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> [...]
> patch).
>
> OS 9 er også muligt og du få gladen af HFS+ (som er bedre til at

Den kan vist ikke afspille mp3 i mere end 22kHz, eller kan den? Jeg
mener at kunne huske at min gamle 1400'er, havde elendig lyd m. mp3,-
men fin lyd så længe det var fra cd.

Per

Fra : Per Madsen

Dato : 04-12-02 13:19

Jens Rasmussen <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

Jeg har en 266 iMac sat til anlægget via lyd-ud. Den kører MacOS X (og
gør det OK!), og lyden er absolut OK. Bruger den kun som jukebox. Kan
varmt anbefales,- og så kan du sikkert finde en til under 2000,-

Per

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-12-02 13:31

> [...]

> hd, da mine cd'er jo skal overføres.
>
> Den må heller ikke være for grim; læs: beige frabedes!

Vi har følgende konfiguration kørende i huset.
iMac BondiBlue rev. A, 192 Mb ram, 4 Gb harddisk.
Sat på internt 100 Mbit netværk samt tilsluttet stereoanlæg i stuen.
Udstyret med en Keyspan USB-fjernbetjening, som kan styre SoundJamPro
der bruges til MP3-konvertering samt afspilning.
MP3-filerne er placeret på en G3 MT server og kan derfor afspilles på
alle interne Mac'er ( 2 G4 samt bærbar). Vi udvider med diske
efterhånden som lageret vokser.
I dit tilfælde måske bare en større disk i iMac'en.

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!