Momsfri køb i tyskland
Fra : Lars

Dato : 03-12-02 21:45

Jeg overvejer at købe en tlf i tyskland
(da den endnu ikke kan fås i dk)

Jeg har set den hos telecom-store, der skriver de flg.

"When indicating your turnover tax, you can get the goods deducted 16% of
the German turnover tax after confirmation of fiscal authorities."

Betyder det at de lokale danske myndigheder skal kontaktes?
(så kan det vel tage evigheder)

Derudover skriver de
"Sales tax / Value added tax (VAT)
Deliveries to the member states of the EU will be exported incl. German
sales tax (at present 16 %). If you have a VAT registration number we can
deliver tax-free. "

Betyder det at der så vil blive krævet dansk moms af varen?

Fordelen for mig ville jo være at jeg kan trække momsen fra i mit firma, det
kan jeg vel ikke hvis det er den tyske moms jeg betaler?

hilsen Lars

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-12-02 23:49

Lars wrote:

> [...]
> Deliveries to the member states of the EU will be exported incl. German
> sales tax (at present 16 %). If you have a VAT registration number we can

Du skal opgive dit moms-nr (CVR-nr), så leverer de uden moms. Det vil normalt
ikke forsinke processen - måske en enkelt dag, hvis du bestiller lige før
lukketid.

> Betyder det at der så vil blive krævet dansk moms af varen?

Nej, du skal selv betale dansk moms på den måde, at du beregner hvor meget der
skal betales - og trækker det fra igen i din købs-moms. Derfor kommer du reelt
ikke til at betale momsen, men du skal udfylde et par rubrikker mere på din
moms-angivelse.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-12-02 23:58

"Lars" <hult@ingenspamtiscali.dk> wrote in message
> Betyder det at de lokale danske myndigheder skal kontaktes?
> (så kan det vel tage evigheder)

Nej, jeg sælger ofte på netop den måde: Hvis kunder fra et EU land
opgiver deres moms nummer lader jeg være med at lægge 25% moms på. Reelt
risikerer jeg at blive snydt, hvis det viser sig, at nummeret ikke er
gyldigt. Så kan jeg nemlig komme til at hænge på de 25% moms, jeg burde
have opkrævet

> [...]
can
> deliver tax-free. "
>
> Betyder det at der så vil blive krævet dansk moms af varen?

Hvis det er en fysisk levering med postvæsenet, så er chancerne store (+
et gebyr). Hvis det ikke sker, skal du selv beregne moms, som du
derefter også kan trække fra igen, hvis anvendelsen er 100%
erhvervsrelateret. Ellers forholdsmæssigt.

> Fordelen for mig ville jo være at jeg kan trække momsen fra i mit
firma, det
> kan jeg vel ikke hvis det er den tyske moms jeg betaler?

Nej, så skal du have fat i det tyske toldvæsen og det er langt mere
besværligt. Du bør som erhvervsdrivende kun handle med udenlandske
forretninger, hvis de er indstillet på at undlade at lægge lokal moms på
(eller momsen kun er et mindre beløb).

Hilsen
Uffe

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-12-02 10:35

Uffe Kousgaard wrote:

> Hvis det er en fysisk levering med postvæsenet, så er chancerne store (+
> et gebyr).

Jeg tror du tænker på toldbehandling af forsendelser fra lande uden for
EU.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henning Petersen

Dato : 04-12-02 00:13

On Tue, 3 Dec 2002 21:45:28 +0100, "Lars" <hult@ingenspamtiscali.dk>
wrote:

> [...]
> the German turnover tax after confirmation of fiscal authorities."
>
> Betyder det at de lokale danske myndigheder skal kontaktes?

Nej. Jeg har altid min moms-registrering med når jeg er over grænsen,
for at kunne få et godt tilbud med hjem. Det er dog ikke alle
forretninger der vil gå med til at sælge uden MvSt/MOMS.

> Deliveries to the member states of the EU will be exported incl. German
> sales tax (at present 16 %). If you have a VAT registration number we can
> deliver tax-free. "

Så burde det bare være at ta reg-atesten med når du henter dyret.

> Betyder det at der så vil blive krævet dansk moms af varen?

Nope, den indgår jo i det regnskab, som jo er uden moms

> Fordelen for mig ville jo være at jeg kan trække momsen fra i mit firma, det
> kan jeg vel ikke hvis det er den tyske moms jeg betaler?

Korrekt.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Lars

Dato : 04-12-02 09:54

Tak for svarerne til alle.

Så fik jeg da det på plads.

hilsen Lars

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-12-02 10:37

Henning Petersen wrote:

> Nej. Jeg har altid min moms-registrering med når jeg er over grænsen,
> for at kunne få et godt tilbud med hjem. Det er dog ikke alle
> forretninger der vil gå med til at sælge uden MvSt/MOMS.

Det kan jeg godt forstå, for det er forretningens ansvar, at varen bliver bragt
ud af landet. De kan altså komme til at hænge på momsen, hvis du går ud på gaden
og sælger varen til en lokal.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/