Bitmap billeder i InDesign
Fra : Martin Edlich

Dato : 03-12-02 21:09

Jeg sidder på arbejdet og nusser med nogen manualer, og besluttede mig
for at kaste dem over i InDesign (vi har desværre ikke en FrameMaker),
da Word laver rod og Publisher er til at brække sig over. Nu synes jeg
så bare ikke at de skærmbilleder jeg tager bliver særligt pæne når først
de er lagt ind i InDesign.

Hvad gør jeg galt?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-12-02 21:43

> [...]
> da Word laver rod og Publisher er til at brække sig over. Nu synes jeg
> så bare ikke at de skærmbilleder jeg tager bliver særligt pæne når først

Har du skaleret billederne? Ellers prøv at vise siden i 100%. InDesign
(2.0) er ikke flink til at vise 72dpi billeder særlig kønt, når siden
vises i mindre end 100% eller andre værdier som 100 ikke går op i...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-12-02 21:53

In article <1fmmx6v.12qt14p7pto3eN%ttvegaard@yahoo.dk>,
ttvegaard@yahoo.dk (Thomas Tvegaard) wrote:

> Har du skaleret billederne?

Nogen af dem. Er det godt eller skidt?

> Ellers prøv at vise siden i 100%. InDesign
> (2.0) er ikke flink til at vise 72dpi billeder særlig kønt, når siden
> vises i mindre end 100% eller andre værdier som 100 ikke går op i...

Det har jeg opdaget, desværre er det heller ikke så pænt når det bliver
printet ud.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-12-02 22:17

> Nogen af dem. Er det godt eller skidt?

Burde ikke have betydning for print - jeg tænkte på skærmvisning.

> Det har jeg opdaget, desværre er det heller ikke så pænt når det bliver
> printet ud.

Jeg konverterer normalt skærmbilleder til PSD, da ID læser dem direkte
ind og det er let at lave ændringer eller fremhævelser i
originalbillederne og gemme dem i separate lag. Samtidig kan der smides
en GIF eller JPEG version ud, hvis jeg skal lave en webudgave af
dokumentationen.

Tidligere brugte jeg af gammel vane TIFF - hvilket format ligger dine
billeder i?

Jeg har ikke haft grimme print med hverken TIFF eller PSD med skalering
på mellem 40% og 150% (ens vandret og lodret)...

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-12-02 22:20

In article <1fmmyk3.cfhtst129z1qqN%ttvegaard@yahoo.dk>,
ttvegaard@yahoo.dk (Thomas Tvegaard) wrote:

> Burde ikke have betydning for print - jeg tænkte på skærmvisning.

Ok.

> [...]
> originalbillederne og gemme dem i separate lag. Samtidig kan der smides
> en GIF eller JPEG version ud, hvis jeg skal lave en webudgave af

Ganske smart, det vil jeg have i baghovedet da jeg overvejer at lægge
manualerne ud på intranettet (det *kunne* føre til færre af de dumme
spørgsmål fra brugerne).

> Tidligere brugte jeg af gammel vane TIFF - hvilket format ligger dine
> billeder i?

Jeg har prøvet stort set ale formater ID kan håndtere, dog ikke PSD
endnu. Det vil jeg prøve i morgen.

> Jeg har ikke haft grimme print med hverken TIFF eller PSD med skalering
> på mellem 40% og 150% (ens vandret og lodret)...

De pæneste resultater har jeg også opnået med TIFF.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-12-02 23:06

> Ganske smart, det vil jeg have i baghovedet da jeg overvejer at lægge
> manualerne ud på intranettet (det *kunne* føre til færre af de dumme
> spørgsmål fra brugerne).

Haves: intranet. Ønskes: brugere der kan tænke selv.

[klip]

Bruger (med forurettet tonefald): "Hvorfor skal JEG kigge i vejledningen
på intranettet?"

Jeg (altid venlig og overbærende): "Så behøver jeg ikke af forklare den
samme ting til dig og de 599 andre. Desuden fik du personligt overdraget
et udprint af vejledningen i sidste uge. Kan du ikke bruge den?"

Bruger (med himmelfaldent blik): "Den er altså blevet væk! Ja, det er da
ikke min skyld... øhm, hvad er det osse for noget pjat - mit print endte
nede ved farveprinteren..."

Jeg: "Du skal jo vælge den rigtige printer. Det står i vejledningen.
Intranettet er din ven... der kan du læse det igen og igen. Der er en
masse fine billeder, der viser hvordan du gør."

Brugeren: "Jeg HAR altså ikke tid til at læse alt det sludder.."

Jeg (med en begyndende kløe i den skjulte knytnæve): "Det er 4 billeder
på én A4-side! Læs hvad der står, så går det ikke galt!"

Brugeren (næsten råbende): "Hvor er det typisk! Der er sgu aldrig noget
der virker ordentligt her!" (Vender om, går ud og smækker med døren).

....Hvad mon morgendagen bringer?

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-12-02 23:16

In article <1fmn0ft.lkfkhf1yyegn4N%ttvegaard@yahoo.dk>,
ttvegaard@yahoo.dk (Thomas Tvegaard) wrote:

> Haves: intranet. Ønskes: brugere der kan tænke selv.

De eksisterer skam - har jeg hørt.

<Snip>

> Brugeren (næsten råbende): "Hvor er det typisk! Der er sgu aldrig noget
> der virker ordentligt her!" (Vender om, går ud og smækker med døren).
>
> ...Hvad mon morgendagen bringer?

Hvorfor lyder det mon bekendt? Det jeg hader mest, er nu de brugere der
beskylder enten os eller computeren for at flytte rundt på deres
dokumenter, slette ord i dem og lignende.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-12-02 23:35

> Hvorfor lyder det mon bekendt? Det jeg hader mest, er nu de brugere der
> beskylder enten os eller computeren for at flytte rundt på deres
> dokumenter, slette ord i dem og lignende.

Den seneste var en bruger der beklagede sig over at hendes filer var
blevet væk på computeren og at der måtte være noget galt med den, siden
tingene var blevet væk. (Orv mand, deja-vu). Nå, men min kollega spurgte
medfølende til problemet og foreslog at brugeren søgte på filnavne.
Brugeren måbende. Kollegaen: Filerne må have haft navne, ikke? Brugeren:
Det ved jeg ikke - der var et sted man kunne vælge "Save" så det gjorde
jeg. - Jamen, du gav filerne navne ikke? - Det ved jeg ikke, skal man
det? ...

Gæt selv udfaldet.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 04-12-02 00:20

Thomas Tvegaard wrote:

> [...]
> Det ved jeg ikke - der var et sted man kunne vælge "Save" så det gjorde
> jeg. - Jamen, du gav filerne navne ikke? - Det ved jeg ikke, skal man

a) der blev søgt på "untitlet" og der dukkede ca. 100 dokumenter op.

b) kollegaen (med et træk på skulderne) tjaa det er bare ærgeligt.

c) der blev indkalt til krisemøde i direktionen, som vedtog at alle
skulle have et kursus i at arkivere
korrekt.

d) Hun siger nu jeg aligevel har dig, kan du så ikke forklare mig hvor
"any button" er.

e) Brugeren er IKKE kommet i betragtning til den ledige stilling i IT
support afd.

f) Din ellers så venlige kollega begyndte at flå håret af sig i store
totter mens han råbte og skreg at nu kan det den undehylemig være nok
dit store imbasile nokkefår af en klytmager du er den værste ...........

Jeg foretrækker selv f) da den i mit indre blik ser sjovest ud.

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-12-02 09:25

ttvegaard@yahoo.dk (Thomas Tvegaard) writes:

> Brugeren (næsten råbende): "Hvor er det typisk! Der er sgu aldrig noget
> der virker ordentligt her!" (Vender om, går ud og smækker med døren).
>
> ...Hvad mon morgendagen bringer?

Installer en Wiki. Brug den. Overbevis ledelsen om at det er i alles
interesse at alle vedligeholder den.
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 04-12-02 13:53

ttvegaard@yahoo.dk writes:

>...Hvad mon morgendagen bringer?
>
>--
>Venlig hilsen
>Thomas Tvegaard

en ny og mere ærbødig medarbejder. Er der slet ikke noget der hedder
udskifttning. Det må kunne spare nogel mandetimer

Hilsen Hanne, som synes det er bedere at spørge end forgøre sig

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-12-02 21:46

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> en ny og mere ærbødig medarbejder. Er der slet ikke noget der hedder
> udskifttning. Det må kunne spare nogel mandetimer
>
> Hilsen Hanne, som synes det er bedere at spørge end forgøre sig

Vi snakker den offentlige sektor, nærmere betegnet uddannelsesområdet -
og dér forgår ukrudt ualmindeligt langsomt......

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard