Tiramisu
Fra : Anja

Dato : 04-03-01 16:48

Hej gruppe

Jeg har besluttet at lave Tiramisu til 35 mennesker på lørdag, og jeg har
allerede fundet en del opskrifter på nettet, både med og uden cacao og
sprut. Jeg har bl.a. hørt at det kan være svært at lave (noget med
konsistensen på kagerne når man dypper dem i kaffen). Er der nogen her der
kunne tænke sig at bidrage med gode råd og tip, så ville jeg være meget
taknemmelig.

Konkrete spørgsmål:
Hvor meget kage skal man regne med til så mange mennesker? De opskrifter jeg
har fundet tager næsten alle udgangspunkt i et halvt kilo Marscapone, men
angivelsen varierer fra 8 til 12 personer.

Nogle opskrifter bruger piskede æggehvider, andre flødeskum, hvad er mest
originalt?

Hvilken sprut skal man bruge? Jeg har en slat Amaretto, er det anvendeligt?

--
mvh Anja

Fra : Morten Matzen

Dato : 05-03-01 12:24

Hej Anja

Prøv at se i februar/marts nummeret af "smag & behag", der er en smagning og
enkelte opskrifter på Tiramisu.

Venlig hilsen og god fornøjelse
Morten

Fra : Chewie

Dato : 06-03-01 12:22

"Anja" <skjoldborgNOSPAM@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> originalt?
>
> Hvilken sprut skal man bruge? Jeg har en slat Amaretto, er det

Hej Anja

Jeg får sikkert 'høvl' for det her, men...
prøv at brug cremefraise istedet for marscapone, det er billigere, og
smager,
efter min mening, næsten ens.
Sprut? Well traditionelt er det vel Marsala, men en go' sherry kan også
bruges.

Mvh. Chewie.

Fra : Anja

Dato : 06-03-01 12:52

Chewie <chewie@mailme.dk> skrev i en

> Jeg får sikkert 'høvl' for det her, men...
> prøv at brug cremefraise istedet for marscapone, det er billigere, og
> smager,
> efter min mening, næsten ens.
Tak, men marscapone er ikke så dyrt i Metro (ca 40 kr kiloet)

--
Mvh Anja

Fra : Brian Bjørn

Dato : 06-03-01 19:08

Chewie wrote:
> Jeg får sikkert 'høvl' for det her, men...
> prøv at brug cremefraise istedet for marscapone, det er billigere, og
> smager,
> efter min mening, næsten ens.

Skal jeg skaffe dig en billig smagsløgstransplantation ?
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Peter Westh

Dato : 06-03-01 19:17

"Brian Bjørn" <bbjorn@mdb.ku.dk> skrev i en meddelelse
> Skal jeg skaffe dig en billig smagsløgstransplantation ?

Det er nu ikke helt løwn, hvis det da er Creme Fraice 38%. Det er da også et
forslag, jeg har set i flere, lidt ældre, italienske kogebøger, fra før man
kunne få mascarpone i ethvert supermarked. Elisabeth David, der skriver sin
bog Italian Food i efterkrigsårene medens der var rationering i England,
giver ikke nogen opskrift på Tiramisu - jeg tror egentlig det er sådan en
yuppie-dessert fra 80'erne - men flere andre, lignende desserter med
mascarpone, og hun anbefaler at bruge hjemmelavet flødeost, altså afdryppet,
syrnet tynd fløde eller sødmælk.

MVH

Peter

Fra : Brian Bjørn

Dato : 06-03-01 19:33

Peter Westh wrote:
> Det er nu ikke helt løwn, hvis det da er Creme Fraice 38%.

Det er i hvert fald mindst en halv løgn. Jeg vil godt skråsikkert vædde
en kasse bajere på, at jeg til hver en tid kan smage forskel i en
blindsmagning. Dog er jeg ikke mere reaktionær, end at jeg godt ville
kunne lokkes til at smage på en tiramisu lavet på crème fraîche 38 %.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Peter Westh

Dato : 06-03-01 19:55

> Peter Westh wrote:
> Det er i hvert fald mindst en halv løgn. Jeg vil godt skråsikkert vædde
> en kasse bajere på, at jeg til hver en tid kan smage forskel i en
> blindsmagning.

Givetvis!

Fra : Chewie

Dato : 06-03-01 20:06

Øh...
Skrev jeg ikke næsten?
Selfølgelig kan man da smage forskel ved en blindtest.

Chewie.

Fra : Brian Bjørn

Dato : 06-03-01 20:36

Chewie wrote:
> Skrev jeg ikke næsten?

Jo !

> Selfølgelig kan man da smage forskel ved en blindtest.

Hvorfor så finde på at erstatte ét produkt med et andet, der /ikke/ har
en identisk smag ?
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Chewie

Dato : 07-03-01 10:41

> Hvorfor så finde på at erstatte ét produkt med et andet, der /ikke/ har
> en identisk smag ?

Og du kunne heller ikke finde på, at bruge letmælk selv om opskriften
siger sødmælk? (De smager sgu' heller ikke ens)
Og hvis jeg husker rigtigt, så er fedt procenten på Marcapone
omkring 60%

Chewie.

Fra : Peter Westh

Dato : 07-03-01 12:39

"Chewie" <chewie@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Og du kunne heller ikke finde på, at bruge letmælk selv om opskriften

Der er jo også prisen og rådigheden, meget rigtig anfører i din første mail.

Peter

Fra : Brian Bjørn

Dato : 07-03-01 20:40

Peter Westh wrote:
> Der er jo også prisen og rådigheden, meget rigtig anfører i din første mail.

Rådigheden er et fornuftigt argument, prisen er ikke. Jeg forstår ikke,
hvorfor man gider overveje at bruge en masse tid på at lave en lækker
dessert (eller alt muligt andet for den sags skyld), hvis man ikke er
villig til at betale for råvarerne.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Brian Bjørn

Dato : 07-03-01 20:38

Chewie wrote:
> Og du kunne heller ikke finde på, at bruge letmælk selv om opskriften
> siger sødmælk? (De smager sgu' heller ikke ens)

Nej.

> Og hvis jeg husker rigtigt, så er fedt procenten på Marcapone
> omkring 60%

Og ? Du spiser det vel ikke hver eneste dag.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Chewie

Dato : 08-03-01 10:24

> Nej.

> Og ? Du spiser det vel ikke hver eneste dag.
> --
Nej, jeg spiser det ikke hver dag, og nu gider jeg ikke diskutere det med
dig mere. Så skal vi ikke være enige om, at være uenige?

Chewie.

Fra : Brian Bjørn

Dato : 08-03-01 14:42

Chewie wrote:
> Nej, jeg spiser det ikke hver dag, og nu gider jeg ikke diskutere det med
> dig mere. Så skal vi ikke være enige om, at være uenige?

Jo, bevares; jeg overlever nok, selv om jeg ikke hører argumenterne for
at putte crème fraîche i tiramisu.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Chewie

Dato : 08-03-01 23:16

> Jo, bevares; jeg overlever nok, selv om jeg ikke hører argumenterne for
> at putte crème fraîche i tiramisu.

Okay..en gang til..
Argumenterne for at bruge crème fraîche i stedet for Marcapone er:
1 De smager næsten ens. (Læg mærke til næsten.)
2 Crème fraîche indholder 38% fedt eller mindre, Marcpone 60%.
3 Crême fraîche er nemmere at få fat i.

Chewie.

Fra : René Hjorth

Dato : 09-03-01 21:19

Thu, 8 Mar 2001 23:16:28 +0100 skrev "Chewie" <chewie@mailme.dk>

Hej Chewie,

>Argumenterne for at bruge crème fraîche i stedet for Marcapone er:
>1 De smager næsten ens. (Læg mærke til næsten.)
>2 Crème fraîche indholder 38% fedt eller mindre, Marcpone 60%.
>3 Crême fraîche er nemmere at få fat i.

Jeg synes at jeg er nødt til at give mit besyv med.

Der er en himmelvid forskel i smagen på fed creme fraiche og
Marscapone; nærmest som forskellen på margarine og smør

Hvis fedtindholdet i en dessert, hvor smagen er så værdifuld, er et
problem - ser jeg kun 2 løsninger: 1) lad vær' eller 2) spis mindre.

Og tilgængeligheden er ifterhånden ikke noget problem; Marscapone er
efterhånden fast inventar i alle blot halvgode supermarkeder...

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : Chewie

Dato : 09-03-01 21:57

"René Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [...]

> Og tilgængeligheden er ifterhånden ikke noget problem; Marscapone er
> efterhånden fast inventar i alle blot halvgode supermarkeder...

*Suk*
Allright... Allright...
Jeg gi'r op!
Men hvis nogen vil vide mere, f.eks at i den originale opskrift er det ikke
marcapone, men vanille-creme (?)... så se her:
http://www.geocities.com/NapaValley/2490/
Der er et hav af forskellige opskrifter, også uden Marcapone

Mvh
Chewie.

Fra : Peter Westh

Dato : 11-03-01 22:14

> Men hvis nogen vil vide mere, f.eks at i den originale opskrift er det
ikke
> marcapone, men vanille-creme

Med vanilliecreme hedder det, som der også står, Zuppa Inglese, en dessert
som lever i bedste velgående.

MVH

Peter

Fra : René Hjorth

Dato : 09-03-01 22:04

Thu, 8 Mar 2001 23:16:28 +0100 skrev "Chewie" <chewie@mailme.dk>

Hej Chewie,

[om at "give op"]

Du behøver ikke at give up, du har ret til den holdning, og at du har
mere lyst til at bruge creme fraiche...

Men Marscapone *er* dybt originalt (og så giver jeg ikke en tøddel for
hvad en amerikansk japaner skriver på en web-site

I ramte blot en lille kæphest hos mig - der er plads til *mange*
variationer i mad, men nogle klassiske opskrifter er så pokkers gode
fordi man er tro mod råvarene, og Tiramisu er i særdeleshed én af dem.

Og... diverse Italiensfarer (incl. mig selv), mener stadig at JEG
laver verdens bedste Tiramisu

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : Brian Bjørn

Dato : 09-03-01 23:37

"René Hjorth" wrote:
> Og... diverse Italiensfarer (incl. mig selv), mener stadig at JEG
> laver verdens bedste Tiramisu

De har jo heller ikke smagt min.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Helle :\)\)

Dato : 10-03-01 11:46

> De har jo heller ikke smagt min.
> Brian Bjørn

Hvad med at lade det komme an på en prøve i gruppen, gnæk :)

Helle :)

Fra : Brian Bjørn

Dato : 10-03-01 12:20

"Helle :))" wrote:
> Hvad med at lade det komme an på en prøve i gruppen, gnæk :)

Jeg tager et billede og lægger i dk.binaer næste gang. Eller måske en
lille videosekvens, der viser de spisendes ansigtsudtryk
--
Brian Bjørn
Stud.med.