Er det virkelig rigtigt?!!
Fra : Dan

Dato : 03-12-02 17:32

Hejsa,

Jeg læste lige på Ekstra-drengens hjemmeside, at man ikke må købe sig en lejlighed i København for at kunne benytte den som "hotel/feriebolig", når man et par gange om året er i hovedstaden!
Kan det virkelig være rigtig, at blot fordi den står tom det meste af året så fejer øvrigheden blot den private ejendomsret til side?!?!

Jeg mener: Man har jo ærligt og redeligt købt den for sine egne penge, og så er det vel ens egen, og man må vel selv bestemme, hvad man vil benytte sine egne ejendele til - herunder om en lejelighed, man ejer, er tom det meste af året???

Det lugter da nærmest af eksproporitering, eller hva'???

Eller er der noget jeg har overset???

TIA,
Dan

Fra : Thomsen, Knud

Dato : 03-12-02 18:00

Ja der er noget du har overset.

For det første findes der rent faktisk nogle boliger uden bopælspligt - men
de er dyre !
For det andet, hvor skulle de lokale bo, hvis man ikke havde nogen
reguleringer omkring dette.
For det tredje er Kbh. byzone (ikke sommerhusområde)

Venlig hilsen
Knud

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-12-02 18:03

"Dan" <dan@yaws.dk> wrote in message news:asim9h$rsn$1@sunsite.dk...

> [...]
>Kan det virkelig være rigtig, at blot fordi den står tom det meste af året
så fejer øvrigheden blot den private ejendomsret til side?!?!

Jeg forstå udmærket din tvivl overfor rigtigheden af oplysninger i
Ekstrabladet, men denne gang er den altså god nok.
En bestemmelse i Boligreguleringsloven (Jeg tror det er §50) betyder, at i
visse områder må en bolig der inden for de sidste 5 år har været anvendt som
helårsbolig ikke anvendes til ferie/sommerbolig.

'Øvrigheden' består i dette tilfælde af Folketinget, som har vedtaget den
pågældende lov.

> [...]
sine egne ejendele til - herunder om en lejelighed, man ejer, er tom det

Det er jo ikke det eneste område, hvor samfundet regulerer borgernes
anvendelse af deres ejendom/ejendele.
Men man må altså ikke selv bestemme om man vil opkøbe/overtage
helårsboliger, og så kun benytte dem lejlighedsvist (det er vist et passende
ord her...).

> Det lugter da nærmest af eksproporitering, eller hva'???

Næppe. Alene det faktum at staten/kommunen ikke overtager lejligheden taler
imod det. Men jeg skal ikke gøre mig klog på det, - en evt. ekspropriering
kan dog kun komme på tale overfor indehavere/lejere der besad boligen på det
tidspunkt hvor loven blev vedtaget (eller dens forløber som vidst havde en
lignende bestemmelse). Senere beboere har jo været klar over betingelserne.

> Eller er der noget jeg har overset???

Det nærmer sig en politisk diskussion at komme ind på det, og det ligger
uden for denne nyhedsgruppes område.

/Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-12-02 18:58

> Men man må altså ikke selv bestemme om man vil opkøbe/overtage
> helårsboliger, og så kun benytte dem lejlighedsvist (det er vist et
passende
> ord her...).

Hvad er konsekvensen af at overtræde forbuddet - altså ikke have sin adresse
registreret i lejligheden?

Mvh Maria

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-12-02 19:10

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> passende
>
> Hvad er konsekvensen af at overtræde forbuddet - altså ikke have sin
adresse
> registreret i lejligheden?

Der vil/kan komme påkrav om udlejning/genudlejning. Sker dette ikke, så
udlejer kommunen lejligheden (men med ejeren som udlejer, hvis det er en
ejebolig). Så er man virkelig på den, for en lejer er ikke lige sådan at
smide ud.

Mon ikke de fleste finder en 'løsning' efter påkravet...

/Per

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-12-02 19:14

> Men man må altså ikke selv bestemme om man vil opkøbe/overtage
> helårsboliger, og så kun benytte dem lejlighedsvist (det er vist et
passende
> ord her...).

Og der er ikke kun i københavn der er "Bopælspligt". Der er f.eks. også
på mange gårde på landet.

/A

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-12-02 19:30

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)" wrote:

> passende
>
> Og der er ikke kun i københavn der er "Bopælspligt". Der er f.eks. også
> på mange gårde på landet.

Næ, ikke blot mange, alle ejendomme med landbrugspligt.

Og sanktionerne er påbud om afhændelse indenfor en rimelig frist,
og med seriøse anstrengelser kan den forlænges op til ca 6 mdr, ellers
ugebøder, og evt. dagbøder.

De sidste ugebøder, jeg er bekendt med, var på kr 2.000 pr uge.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Johan Andersen

Dato : 03-12-02 21:52

Per Christoffersen wrote:

> En bestemmelse i Boligreguleringsloven (Jeg tror det er §50) betyder, at i
> visse områder må en bolig der inden for de sidste 5 år har været anvendt som
> helårsbolig ikke anvendes til ferie/sommerbolig.

Men omvendt kan man andre steder miste retten til helårsbeboelse. I
byzone kan kommunen(?) nægte at man bruger en ejendom til
helårsbeboelse, hvis den har stået tom mere end to år og i landzone,
hvis ejendommen har stået tom mere end tre år.

Svjv kan det ske i områder, hvor kommune og amt ikke ønsker boliger,
eller ejendomme, som skønnes uegnede til beboelse.

Oplysningerne stammer fra min kommunes tekniske forvaltning.

--Johan

Fra : Casper

Dato : 03-12-02 20:30

"Dan" <dan@yaws.dk> wrote in news:asim9h$rsn$1@sunsite.dk:

> [...]
> man ejer, er tom det meste af året???
>
> Det lugter da nærmest af eksproporitering, eller hva'???

Ja forbrydelserne begået i offentlig tjeneste mod borgerne har taget
overhånd. Danmark har i mange år IKKE været et frit land at leve i.
Grundloven, borgerrettigheder, menneskerettigheder og formueret er alene
noget der står på et stykke papir.

Vi oplevede at ejerboligen efter et afdødt familiemedlem ikke måtte stå
tomt mens det blev forsøgt solgt. De lede svin på Kbh Rådhus truede
uafbrudt med tvangsudlejning, og vi måtte sælge til underpris for at slippe
for plageånderne.

Hvis jeg var dig ville jeg finde en stråmand til boligen som kunne have
folkeregisteradresse på stedet. Så kan de svin ikke gøre dig noget.

--
Med Venlig hilsen

Casper

Fra : Thomsen, Knud

Dato : 03-12-02 20:35

"Casper" <casper@ma-il-online.dk~> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis jeg var dig ville jeg finde en stråmand til boligen som kunne have
> folkeregisteradresse på stedet. Så kan de svin ikke gøre dig noget.

Jeg synes du skulle finde et pænere sprog om det land og dets regelsæt, som
du bor i. Du kunne jo bruge din demokratiske ret til at påvirke
beslutningerne og processen omkring det, hvis du var aktiv i de rette
kredse.
Reglerne er faktisk vedtaget i en demokratisk ånd - og skal jeg være ærlig
med en høj grad af fornuft.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-12-02 22:03

In article <asj0tu$f69$1@sunsite.dk>, Thomsen, Knud wrote:

> [...]
> du bor i. Du kunne jo bruge din demokratiske ret til at påvirke
> beslutningerne og processen omkring det, hvis du var aktiv i de rette

Jeg synes han skulle flytte.

JonB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-02 20:37

Casper skrev:

>Grundloven, borgerrettigheder, menneskerettigheder og formueret er alene
>noget der står på et stykke papir.

Det er pengesedlerne jo også.

--
Bertel

Fra : Claus P.

Dato : 03-12-02 21:50

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er pengesedlerne jo også.

Tjahh, og de taber (også?) i værdi med tiden.
MVH CP

Fra : Stine

Dato : 03-12-02 22:40

"Casper" <casper@ma-il-online.dk~> wrote in message
> "Dan" <dan@yaws.dk> wrote in news:asim9h$rsn$1@sunsite.dk:
>

> Hvis jeg var dig ville jeg finde en stråmand til boligen som kunne have
> folkeregisteradresse på stedet. Så kan de svin ikke gøre dig noget.

Så bliver han jo beskattet af fiktiv lejeindtægt!

De skal nok få ram på ham på en eller anden måde :)

/Stine

Fra : Tony

Dato : 04-12-02 00:24

> Hvis jeg var dig ville jeg finde en stråmand til boligen som kunne have
> folkeregisteradresse på stedet. Så kan de svin ikke gøre dig noget.

Interessant gruppe at udtale ovenstående.

Tony