Novia scotia toller retriver til jagt
Fra : Appetit A/S

Dato : 03-12-02 09:57

Heg er der nogen som har kendskab til jagt med en novia scotia toller
retriver her in danmark for jeg har planer om at købe
en til jagt.
Jeg har kun hørt godt om hunden men jeg har ikke kunne finde nogen som selv
bruger hunden til jagt håber at høre fra nogen

Martin

Fra : Søren Voigt

Dato : 04-12-02 17:11

"Appetit A/S" <app@appetit.com> wrote in message
> [...]
selv
> bruger hunden til jagt håber at høre fra nogen

Hej Martin,

Man ser ikke mange Nova Scotia Duck Tolling Retrievere på danske jagter. Men
hunden er originalt set en jagthund på linje med de øvrige retrieverracer,
Labrador, Golden, Flatcoat, Curly og Cheasapeake Bay. I Danmark er racen som
sagt meget lidt udbredt, og de få tollere jeg har set har ikke været brugt
til jagt. Jeg oplever (måske helt forkert) at jagtlige egenskaber ikke er
specielt højt prioriteret i avlen af tollere i Danmark.

Nu er jeg nysgerrig: Hvad er det ved racen der tiltrækker dig? Havde du
forestillet dig at købe en dansk avlet hund eller en importeret hund?

mvh
Søren

Fra : Bo Havmand

Dato : 05-12-02 22:16

Hey Martin!!!

En af mine bekendte har anskaffet sig en novia scotia duck tulling
Retriver for 2 år siden, desværre ikke til jagthund. så vidt jeg ved har
denne hund den egenskab at den ligger sig i vandkanten for at lokke
ænderne til, deraf navnet, dette vil sige at den fungere som en
lokker...

Med Venlig Hilsen
Bo Martin Havmand

Ps. Jeg vil prøve at finde mere information til dig om hundens jagtlige
egenskaber og så videre...
Go' Jul

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-12-02 08:06

"Bo Havmand" <bo86@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> denne hund den egenskab at den ligger sig i vandkanten for at lokke
> ænderne til, deraf navnet, dette vil sige at den fungere som en

Kan den så også sige som en and ?

Du må undskylde med jeg kunne ikke lade være

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Bo Havmand

Dato : 05-12-02 22:28

Det som jeg lovede

Link til den danske kennel-klub for racen. her kan du spørge om alt
mellem himmel og jord.
http://tollerlist.toller-klub.dk/

lidt egenskaber.
Stødende og apporterende jagthunde
Eksempler på hunderacer i denne gruppe: Amerikansk cocker spaniel,
cocker spaniel, curly coated retriever, chesapeake bay retriever,
clumber spaniel, engelsk springer spaniel, flatcoated retriever, golden
retriever, irish water spaniel, kooikerhondje, labrador retriever, nova
scotia duck tolling retriever, sussex spaniel og welsh springer spaniel.
De apporterende jagthunde fik deres debut, da man fremavlede robuste
hunde med god næse og viljestyrke. De skulle kunne arbejde i forskelligt
terræn både på land og i vand, hvor de hentede både dræbt og anskudt
vildt. Retrievere og spaniels fik deres storhedstid, da man begyndte at
drive klapjagt.
Ved denne form for jagt drives vildtet - af en menneskekæde - mod de
ventende jægere. Med mellemrum sendes retrievere og spaniels så ud for
at apportere det nedlagte vildt. De kan også rejse vildtet - få vildtet
til at lette. Hundene skulle have god næse og koncentrationsevne, være
rolige og spontane, pålidelige apportører. Det er netop de evner som i
dag gør dem til værdsatte sweisshunde, narkotika- og sprængstofhunde
såvel som fører- og servicehunde. Desuden er de også blandt de
populæreste familiehunde.
Både retrievere og spaniels kan være gode valg som familiehunde, da de
generelt er venlige og omgængelige hunde. Man skal dog respektere
hundenes store behov for dagligt at bruge deres næse, finde og bære ting
(ellers finder hunden selv noget at bære på - legetøj, sko, tasker m.m.)
De har også behov for en god mængde motion, træning og samvær med
familien, hvis også hundene skal være glade og tilfredse.

Håber det kan bruges.

BMH

Fra : Appetit A/S

Dato : 06-12-02 07:00

tak skal du have men jeg kendet godt noke den side den er meget informativ.
jeg have håbet at
jeg ikke var den første til at bruge den nye hunde race i danmark til jagt

tak alligevel

martin

Fra : sprutti

Dato : 26-12-02 16:31

"Appetit A/S" skrev d. 03-12-02 09:57 dette indlæg :
> [...]
selv
> bruger hunden til jagt håber at høre fra nogen

Hej Martin vi har en nova (toller) fik den som to årig

som vi også bruger til jagt både driv /andejagt

den eneneste ulempe den har er størelsen og farven ligner for meget en
ræv , men vi har halsbånd på hende når vi er på jagt
med klokke den går meget fint faktisk så er det den bedste vi har haft
den går aldrig for langt ud ?? der kan være enkelte tilfælde hvor den
har rejst et dyr og den så ikke kan lade være og den er lige begyndt at
appoterer vi har fået fat i den hos et ældre ægtepar som ikke kunne have
den mere vi har før haft en tysk langhåret (for langt søg) engelsk
springer for vild og meget motion

vi besluttede os for tolleren da vi har den inde og størelsen passede os
fint
med venlig hilsen Karsten
> sprutti@tdcspace.dk
> ps. vi skal have hvalpe ¨på hende til foråret eller næste gang hun
kommer i løbe tid

http://www.kandu.dk/