Brok over Bruce Schneier og Applied Crypto~
Fra : Alex Holst

Dato : 02-12-02 18:15

Jeg sad og brokkede mig over diverse aspekter i nogle af Bruce
Schenier's talks og efter lidt snak sagde en af mine tidligere ansatte
foelgende (Jeg havde sendt ham til COSAC 2001 hvor han spiste middag med
Whit og Brian):

When Whit Diffie and Brian Snow were asked at dinner what book someone
should get for an introduction to cryptography, they did not name
"Applied Cryptography", and didn't seem keen when it was suggested to
them. The mention of the book caused Diffie to mention that Susan
Landau keeps seeing the same implementation errors in software over and
over as a result of Schneiers book being used as a cookbook.

Jeg er overhovedet ikke et kryptohoved, men jeg har nu hoert dette fra
flere kilder. Kommentarer?

(Foer der bliver spurgt: han kunne ikke huske hvilke titler der *blev*
naevnt.)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-12-02 09:37

Alex Holst wrote :

> [...]
> and over as a result of Schneiers book being used as a cookbook.
>
> Jeg er overhovedet ikke et kryptohoved, men jeg har nu hoert dette fra

Der er jo flere indgange til at lære lidt om kryptografi. Der er
tilgangen, hvor man vil lære den matematiske vinkel på kryptografi, hvor
jeg ikke ville anbefale Applied Cryptography (AP). Her har jeg selv haft
meget glæde (og fornøjelse) af bogen af Stinson [1], der imo giver en
god matematisk introduktion samt omhandler nogle af de altid
tilstedeværende problemer med sikkerheden i algoritmerne og de enkelte
setups. Man kan også blot skippe matematikken og kigge på algoritmerne,
og her vil jeg anbefale HAC [1], der i øvrigt kan downloades gratis. Man
kan self. agrumentere for, at aner man intet om matematikken, så er en
algoritmebog farlig at gå i gang med som eneste reference. Endelig er
der tilgangen, hvor man vil læse lidt om kryptografi og det overordnede
emne som sådan. Her synes jeg fint AC kan bruges - men altså hverken som
matematikbog eller algortimebog.

Ovenstående skal tages med det forbehold, at det er nogle år siden jeg
sidst havde AC i hånden ...

[1] http://shor.ter.dk/320862213
[2] http://www.cacr.math.uwaterloo.ca/hac/

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Buster: Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ?
Ingeborg: De andre siger, at han er 16.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-12-02 09:43

In article <Xns92D961DC35360spamstocholmdk@130.226.1.34>, Jesper Stocholm wrote:

> der tilgangen, hvor man vil læse lidt om kryptografi og det overordnede
> emne som sådan. Her synes jeg fint AC kan bruges - men altså hverken som
> matematikbog eller algortimebog.

Og hvis man blot er ude efter noget underholdning/historie er der jo
Simon Sings "The Code Book" (ISBN: 1857028899)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Paralysis through analysis.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-12-02 10:00

Andreas Plesner Jacobsen wrote :

> Og hvis man blot er ude efter noget underholdning/historie er der jo
> Simon Sings "The Code Book" (ISBN: 1857028899)

jeps ... :) ... eller smut forbi 5. sal på Deutsche Museum i München og
brug lidt tid i deres kryptografi-udstilling. Det var _meget_ facinerende
at stå ved siden af en rigtig, ægte Enigma-maskine.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
if you are competing with the darknet, you must compete on the darknet's

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-12-02 10:02

In article <Xns92D9659EB9ADEspamstocholmdk@130.226.1.34>, Jesper Stocholm wrote:

> jeps ... :) ... eller smut forbi 5. sal på Deutsche Museum i München og
> brug lidt tid i deres kryptografi-udstilling. Det var _meget_ facinerende
> at stå ved siden af en rigtig, ægte Enigma-maskine.

Det skulle jeg så have vidst INDEN YAPC::E ;)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Academicians care, that's who.