ophævelse af køb
Fra : NPS

Dato : 02-12-02 18:31

jeg købte for et lille stykke tid siden et produkt, som jeg blev lovet ville
passe sammen med et produkt jeg har i forvejen, men dette var ikke
tilfældet, produktet passede kun delvist sammen med det jeg havde, jeg går
til forhandeleren og brokker mig, men får at vide at jeg bare kan købe en
dims mere af dem, så de to dele passer sammen, jeg mener ikke forhandeleren
har overholdt det han lovede, og syntes han skal betale dimsen eller ophæve
købtet, hvad har jeg krav på i dette tilfælde, og gerne med henvisning til
en lov/bekendtgørelse.

MVH

NPS

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 03-12-02 16:56

"NPS" <nps@esenet.dk> wrote in message
> [...]
ophæve
> købtet, hvad har jeg krav på i dette tilfælde, og gerne med henvisning til

Jeg vil sige at du har lov til at hæve aftalen med henvisning til bristede
forsætninger, hvis du gjorde det klart for sælger at du skulle bruge de to
ting sammen.

Bristede forudsætninger findes ikke direkte i en lov (men er dog stadig
gældende af den grund) men kommer fra forudsætningslæren.

Du vil muligvis også kunne bruge købelovens §75a, stk 2, pkt. 3:

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med
købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden

1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som
køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig
grund til at forvente,

2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis
anvendes til,

3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket
køberens forventning herom, og

4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har
forelagt køberen ved købets indgåelse.«.

Med venlig hilsen

Morten Meizner Rasmussen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-02 20:22

Morten Rasmussen skrev:

>Jeg vil sige at du har lov til at hæve aftalen med henvisning til bristede
>forsætninger, hvis du gjorde det klart for sælger at du skulle bruge de to
>ting sammen.

Købelovens § 76 siger ca. det samme.

--
Bertel