Kristussymboler
Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 02-12-02 16:08

Når jeg kører nordpå ad E45, ser jeg - lidt nord for Vejle - en figur, som
en eller anden har stillet op i sin have. Om aftenen er der tilmed lys på.

Figuren er person med udstrakte arme iklædt en fodlang kjortel med vide
ærmer.

En lignende figur - nok lidt mere berømt - findes i Rio de Janeiro på
toppen af et bjerg.

Jeg går udfra, af her er tale om en kristusfigur. Det er den i Rio de
Janeiro ihvertfald ment som sådan.

Det jeg undrer mig lidt over er, hvorfor netop denne figur kan symbolisere
Kristus. For mig er Kristussymbolet den henrettede Jesus på korset, hvor
han døde for vores skyld.

Er der noget belæg i evangeliet for en symbolik som den i de to omtalte
figurer?

Venlig hilsen
Lars

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-12-02 16:11

Lars M. Pedersen <lars@tyffelyf.dk> skrev dette i

> Er der noget belæg i evangeliet for en symbolik som den i de to
> omtalte figurer?

Ja, der er da den genopstandne Jesus, og den Jesus der siger: "Kom hid
til mig". Og der er også den frelsende Jesus ved genkomsten.

Og der kan garanteret findes mange andre ting der på lignende vis kan
syboliseres på forskellig vis.

Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 02-12-02 16:17

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> wrote in

> Ja, der er da den genopstandne Jesus, og den Jesus der siger: "Kom hid
> til mig". Og der er også den frelsende Jesus ved genkomsten.

Det er med andre ord den åbne favn, der ideen her, og ikke, at figurerne på
afstand godt kan ligne et kors.

> Og der kan garanteret findes mange andre ting der på lignende vis kan
> syboliseres på forskellig vis.

Ja. I det hele taget er symbolik enormt spændende, da de forudsætter nogen
personlige og kulturelle referencerammer for overhovedet at fungere.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-12-02 16:23

> Det er med andre ord den åbne favn, der ideen her, og ikke, at
> figurerne på afstand godt kan ligne et kors.

Jeg tror egentlig at det er begge typer af symbolik der ligger i netop
den udformning!

> Ja. I det hele taget er symbolik enormt spændende, da de
> forudsætter nogen personlige og kulturelle referencerammer for
> overhovedet at fungere.

Ja det er spændende, og ikke mindst vigtig at holde sig denne
personlige og kulturelle referenceramme for øje.

Men jeg må skynde mig at tilføje at mit kendskab til symbolhistorien
er yderst mangelfuld og meget hullet

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 02-12-02 16:37

> Ja det er spændende, og ikke mindst vigtig at holde sig denne
> personlige og kulturelle referenceramme for øje.
>
> Men jeg må skynde mig at tilføje at mit kendskab til symbolhistorien
> er yderst mangelfuld og meget hullet

Øhhh... det skulle vel ikke forhindre en diskussion ;-D

Venligst
Lars

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-12-02 16:42

> Øhhh... det skulle vel ikke forhindre en diskussion ;-D

Nej da på ingen måde! Blot at mine indput kun kan være kvalificerede
på et ret begrænset felt og ikke generelt.

En debat kan jo netop være med til at give en større viden og bedre
indsigt i emnet. Og jeg vil da deltage på det niveau jeg kan og så
iøvrigt være en flittig læser af debatten.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-12-02 22:31

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Lars M. Pedersen <lars@tyffelyf.dk> skrev dette i

> Ja, der er da den genopstandne Jesus, og den Jesus der siger: "Kom hid
> til mig". Og der er også den frelsende Jesus ved genkomsten.

....Altså en variation af Kristus som netop både kendes fra både Rio de
Janero og også herhjemme i form af Thorvaldsens flotte skulptur i Vor Frue
Kirke.

Jeg giver Andreas fuldstændig ret i sin opfattelse, og jeg må tilføje at jeg
har lidt svært ved at se det "mindre kristne" ved denne fremstilling end ved
crucifiks-fremstillingerne. De skal ses i lyset af hinanden.

Ud fra naglemærkerne på Thorvaldsens Kristus understreges der jo netop at
det ikke "kun" er dèn Jesus af Nazareth der døde på Korset - hvilket faktisk
snarere er den almindelige "historiske" udlægning af Påsken år 30 - men også
samtidig dèn Kristus der - i den specifikt _kristne_ opfattelse - genopstod
Påskemorgen.

Evangeliet bygger netop OGSÅ på Genopstandelsen, og ikke kun på
Lidelseshistorien: Døden er (i hvert fald principielt) overvundet i, af og
ved Jesus Kristus.

Det er vigtigt lige at huske!

Ellers bliver Kristendommen jo noget forfærdeligt fatalistisk noget... ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 03-12-02 09:19

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in

> [...]
> af og ved Jesus Kristus.
>
> Det er vigtigt lige at huske!
>
> Ellers bliver Kristendommen jo noget forfærdeligt fatalistisk noget...

og det har du selvfølgelig fuldstændig ret i. Det er også sådan jeg
opfatter de kristusfigurer, hvor det er den sejrende kristus med oprejst
hovede og krone, der hænger på korset.

Venlig hilsen

Lars Pedersen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-12-02 13:15

"Lars M. Pedersen" <lars@tyffelyf.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in

> Det er også sådan jeg
> opfatter de kristusfigurer, hvor det er den sejrende kristus med oprejst
> hovede og krone, der hænger på korset.

Han hænger da næsten altid med hovedet ned mod sin højre side og er døende
på de fleste krucifiksfremstillinger? Og de handler da netop om den
_lidende_ Kristus, hvis man undtager enkelte tidlige vikingefremstillinger
af Kristus som en (konge)kronet Hvidekrist?

Jeg har det i hvert fald selv med at opfatte den sejrende Kristus som
Thorvaldsens fremstilling, hvor Han ER død OG genopstået. Jeg har måske lidt
svært ved rent konkret at se sejr i den døende Kristus, hvis jeg altså
unddrager mig "efterrationaliseringer" om at Han genopstod...

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-12-02 00:16

"Lars M. Pedersen" wrote:

> [...]
> han døde for vores skyld.
>
> Er der noget belæg i evangeliet for en symbolik som den i de to omtalte

Jesus gik givet vis indfor billede forbudet i moseloven.

så, nej til begge figure.