Mac og Java
Fra : Danny Nielsen

Dato : 02-12-02 11:16

Hej

hvilke versioner af Java JVM fungerer på mac? Er Mac JVM effektiv? Er
drag/drop supporteret?
Jeg sharewareudvikler pt. til Windows og Linux platforme med Java JVM
1.4.1 og jeg overvejer muligheden for også at markedsføre mine
produkter til Mac. Da jeg ikke selv har den store erfaring og viden om
Mac denne forespørgsel.

På forhånd Tak for svarene :)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-12-02 11:54

dannydn@get2net.dk (Danny Nielsen) writes:

> hvilke versioner af Java JVM fungerer på mac? Er Mac JVM effektiv? Er
> drag/drop supporteret?

Pt 1.3.1, og den er nogenlunde effektiv. En 1.4 er undervejs.

Jeg kan ikke svare på det sidste - har du et eksempelprogram jeg lige
kan afteste hurtigt?

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Morten Norby Larsen

Dato : 02-12-02 12:20

Uden at være nogen stor Javaekspert vil jeg lige svare på baggrund af
mine erfaringer med Project Builder.

> hvilke versioner af Java JVM fungerer på mac? Er Mac JVM effektiv? Er
> drag/drop supporteret?

JDK 1.4.1 er i developer release 6, som fungerer fint nok til mit brug
(selv Eclipse launcher), ellers er den officielle version 1.3.1
(altsammen under OSX, selvfølgelig). Under OS9 har de stoppet
udviklingen ved 1.1.8.

Hvorvidt JVM'en er effektiv er vist en smagssag - hvilket vel nok
betyder "tjahhh". Borland har dog releaset JBuilder uden at skamme sig
over den.

Husk iøvrigt at enable hardware support for grafik hvis du udvikler i
Swing.

Hvis du indskriver dig i Apple Developer Connection (gratis), kan du
downloade 1.4.1 - og deltage i festen på deres developer-preview mailing
liste. Apple's egne udviklere deltager og giver lidt indsigt i
processen.

Hvad angår drag/drop er jeg ikke sikker (jeg antager at du bruger
Swing), men mon dog ikke - i hvert fald i version 1.4.1.

I Cocoa-Java (der er grunden til at jeg udvikler lidt i Java på Mac'en)
har du stort set alle interface features fra Cocoa (dvs. også drag/drop,
som jeg har prøvet: Det virker fint), og så har du selvfølgelig
Interface Builder.

Resultatet er du på Mac'en kan vælge mellem at skrive rigtige
Mac-programmer og genbruge en god del af din kode fra andre projekter
(Cocoa-Java) eller simpelthen blot kopiere og dobbeltklikke din .jar og
få dem kørt som Swing med rimelige resultater - hvis du ellers bruger
Swing rigtigt. Valget er dit!

Snart kommer iøvrigt Eclipse og SWT, hvilket vil sige at du kan få
native Widgets (knapper, tabeller, etc) under Aqua, Windows og Motif.

Hvadenten du bruger Cocoa-Java eller Swing (eller Eclipse/SWT) vil du
dog hurtigt bemærke at Aqua er så specielt at dine flotte
Windows/XWindows ikoner ser frygteligt forkerte ud i Aquas farvefest. Og
normalt så små at man får helt ondt af dem. Du må nok have Gimp'en frem
igen, som et mindstekrav.

http://www.macdevcenter.com er din ven hvis du vil vide mere.

Der finder du også lidt artikler om hvordan et Swing-program bliver et
mere "rigtigt" Mac-program (menuplaceringer, betegnelser, etc.).
Specielt artiklen med det meget rigtige navn "Write twice, run
everywhere", som du finder i denne liste af Java-på-Mac-artikler:

http://www.macdevcenter.com/pub/ct/45

Du vil iøvrigt finde Apple's Human Interface Guidelines nyttige:

http://developer.apple.com/ue/

> På forhånd Tak for svarene :)

Held og lykke med forehavendet!

Morten

Morten Norby Larsen morten@magisterludi.com
Magister Ludi Phone: +39 02 26 11 72 80
Via Battaglia 8, I-20127 Milano, Italy Fax: +39 02 28 46 037
http://www.magisterludi.com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-12-02 13:16

Morten Norby Larsen <morten@magisterludi.com> writes:

> JDK 1.4.1 er i developer release 6, som fungerer fint nok til mit brug
> (selv Eclipse launcher)

Kan du arbejde seriøst med Eclipse? M3 brager ned i tit og tæt her
(specielt med Update Manager).

Fra : Morten Norby Larsen

Dato : 02-12-02 13:46

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Kan du arbejde seriøst med Eclipse?

Nej, men ikke fordi den crasher (det er jeg slet ikke nået til endnu),
men fordi den er så grim at se på at jeg besluttede at vente og se om de
har planer om at gøre noget ved det (samme problem har iøvrigt JBuilder
efter min ringe mening).

Jeg synes begge programmer er ganske udmærkede (også at se på) under
Windows, så mon ikke det kommer?

Det skal lige siges at for mig er Mac'en for det meste et slags fristed,
hvor jeg prøver nye ideer af eller simpelt hen får luft for ting "der
skal ud". Til det mere kedelige eller ordinære bruger jeg Windows -
derfor går jeg så meget op i om en udviklingsomgivelse giver den rette
fornemmelse af at være i omgivelser med højt til loftet.

Jeg har dog altid været imponeret af Visual Age for Java, så hvis dens
arvtager (Eclipse) kommer til MacOSX (med rigtige Aqua toolbars og
vindues-look, tak), og de medbringer en god, native SWT implementering,
så kan Mac'en ligefrem blive forfremmet til Platform for Kedeligt
Arbejde.

> M3 brager ned i tit og tæt her
> (specielt med Update Manager).

Under Java 1.3.1 eller 1.4.1DP6?

Jeg kunne til gengæld ikke engang finde de rette SWT-biblioteker til at
kompilere mine beskedne Windows-forsøg, så jeg venter på et mere komplet
release.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-12-02 15:17

> [...]

> men fordi den er så grim at se på at jeg besluttede at vente og se om de
> har planer om at gøre noget ved det (samme problem har iøvrigt JBuilder

Du kan sætte den til Metal - så ligner den sig selv.

Jeg synes ikke M3 er grim.

> [...]
> vindues-look, tak), og de medbringer en god, native SWT implementering,
> så kan Mac'en ligefrem blive forfremmet til Platform for Kedeligt

Visual Age og jeg blev aldrig rigtigt gode venner. Set i bakspejlet
er der nogen få ting som var rigtigt smarte (muligheden for at
oversætte Javastumper direkte og lignende) men det var ikke helt nok.
Jeg har kigget en del på Eclipse fordi den netop har fået meget ros,
men det bliver på "når det nok engang" niveau indtil den virker fornuftigt.

> Under Java 1.3.1 eller 1.4.1DP6?

1.3.1 - jeg har fravalgt 1.4 førend den kommer i en officiel udgave.
Jeg har ikke tid til at rode med operativsystemfejl lige for tiden.

> Jeg kunne til gengæld ikke engang finde de rette SWT-biblioteker til at
> kompilere mine beskedne Windows-forsøg, så jeg venter på et mere komplet
> release.

M3 ser helt fornuftig ud.

Fra : Morten Norby Larsen

Dato : 02-12-02 17:04

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Jeg synes ikke M3 er grim.

Det var selvfølgeligt også min helt egen subjektive opfattelse.
Programmet ligger dog temmeligt langt fra hvad Apple anbefaler som
"rigtigt" Aqua-udseende. Lidt ligesom de første bevidstløst portede
Carbon-programmer.

> [...]
> Jeg har kigget en del på Eclipse fordi den netop har fået meget ros,
> men det bliver på "når det nok engang" niveau indtil den virker fornuftigt.

Advarsel - OT: VAJ fik trods alt Java-udvikling til at ligne
Smalltalk-udvikling lidt, og det er nok også et spørgsmål om smag - men
jeg kunne lide det. Derudover kunne (kan) VAJ oversætte rettet kode i
debuggeren og fortsætte hvor den slap - _det_ synes jeg er smart! Med
rette JVM (nej, jeg ved ikke hvilken) burde Eclipse iøvrigt også kunne
dette.

> M3 ser helt fornuftig ud.

Lige et dumt spørgsmål: Har du fundet SWT-bibliotekerne?

Skulle der stadig være nogen der læser dette (og som ikke lige kender de
sidste trends i Eclipse-projektet), skal I da i det mindste lige have at
vide hvad jeg skriver om:

SWT er et grafisk interfacesystem som IBM og venner har under udvikling.
Det skal muliggøre produktion i én arbejdsgang af programmer der ligner
"rigtige" programmer både under Windows, Mac og mere traditionel Unix.
Formålet er selvfølgeligt at reducere Windows til én mulighed blandt
flere, og hvis det lykkes kan det ikke undgå at blive til fordel for
alternativerne.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-12-02 08:18

> [...]

> debuggeren og fortsætte hvor den slap - _det_ synes jeg er smart! Med
> rette JVM (nej, jeg ved ikke hvilken) burde Eclipse iøvrigt også kunne

Det skulle være standard i 1.4. VAJ brugte en specielt tilrettet (og
MEGET langsom) Java, som kunne alt det de skulle bruge. Det gjorde
også at de haltede grundigt bagefter med Javateknologi.

> Lige et dumt spørgsmål: Har du fundet SWT-bibliotekerne?

Nej. M3 er en komplet distribution - et krav for at jeg skal bruge et
program jeg ikke kender.

Det er så dejligt at have nogen valg på Mac platformen :)

Fra : Morten Norby Larsen

Dato : 04-12-02 11:00

> Det skulle være standard i 1.4.

Nåeh, derfor! Jeg er aldrig så meget til det dér nymodens noget, så jeg
har endnu ikke installeret det.

> Nej. M3 er en komplet distribution - et krav for at jeg skal bruge et
> program jeg ikke kender.

Min fejl - SWT bibliotekerne er hvor de skal være (men deres navne er så
lange at de ikke kan læses i (Carbons?) standard dialogboks.)

Til gengæld virker min kode (hentet over fra Windows) ikke -
sandsynligvis fordi den ikke er korrekt skrevet. Endnu en påmindelse til
mig selv om at udvikling til flere platforme er en god kvalitetskontrol.