a la Blade Runner?
Fra : GJL

Dato : 02-12-02 09:48

Mon nogen har et bud på gode film a la Blade Runner? Noget med
fremtidsscenarier, atmosfære og gerne en handling, der giver lidt stof til
eftertanke. Jeg har set Fifth Element, Matrix osv. men det er ikke lige helt
det, jeg søger...
-Gitte

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 02-12-02 09:59

"GJL" <gjl[SLET_DETTE]@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> eftertanke. Jeg har set Fifth Element, Matrix osv. men det er ikke lige

Minority Report måske. Er så vidt jeg ved endnu ikke ude på video, men det
kommer den vel snart.

Lige som Blade Runner er det også her en novelle fra Philip K. Dick der står
bag.

mvh Magnus

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-12-02 11:17

"Magnus Dreyer" <magnusNOSPAM@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> Minority Report måske. Er så vidt jeg ved endnu ikke ude på video, men det
> kommer den vel snart.

Den er netop udkommet i UK og Sverige (endda med danske undertekster på
dvd'en). Herhjemme kommer den pga. den skubbede premiere først engang i
marts eller sådan noget lignende.

MVH
Jens

Fra : GJL

Dato : 02-12-02 14:11

"Magnus Dreyer" <magnusNOSPAM@dkik.dk> wrote > Minority Report måske. Er så
> [...]
> kommer den vel snart.
>
> Lige som Blade Runner er det også her en novelle fra Philip K. Dick der

- Venter allerede spændt på filmen - omend Cruise ikke er en favorit i mit
univers
-gitte

Fra : Jeppe

Dato : 02-12-02 10:19

GJL wrote:
> Mon nogen har et bud på gode film a la Blade Runner'

Jeg synes Gattaca(http://us.imdb.com/Title?0119177) har lidt af det samme.

Mvh
Jeppe

Fra : GJL

Dato : 02-12-02 14:10

"Jeppe" <jbomholtSPAM@mail.dk> wrote in message > Jeg synes
Gattaca(http://us.imdb.com/Title?0119177) har lidt af det samme.

> Mvh
> Jeppe

Jo, det er også en god film... har desværre set den nogle gange nu
-gitte

Fra : Peter Lind

Dato : 02-12-02 14:56

"GJL" <gjl[SLET_DETTE]@stofanet.dk> skrev
> [...]
> eftertanke. Jeg har set Fifth Element, Matrix osv. men det er ikke lige

Metropolis - helt klart.
http://us.imdb.com/Title?0017136

Selv om den er lidt gammel (1926) så er den stadig ret aktuel, og dens
fremtids-scenarie særdeles plausibelt (hvis ikke allerede opfyldt). Den
giver meget stof til eftertanke - ikke kun fordi den som stumfilm er lidt
speciel, men fordi der simpelthen er så megen symbolik i den.
Jeg vil faktisk anbefale udgaven fra 1984, der, selv om dens musik virker
ekstremt 80'er agtig, er lidt nemmere at se end de helt stumme udgaver.

Du kan låne den på dit lokale bibliotek - de kan altid bestille den hjem fra
cinemateket.

-

Der er også lidt i A.I.
http://us.imdb.com/Title?0212720
men jeg synes at filmen er blevet lidt for rodet og med en ekstrem plat
slutning, der gør den lidt svær at tænke over. Men indtil scenen med den blå
fe, så giver den et rimeligt godt fremtids-scenarie, og masser af stof at
tænke over.

-

Så er der selvfølgelig også 2001 fra 1968
http://us.imdb.com/Title?0062622
Den falder måske lidt uden for kategorien, men den har da et
fremtids-scenarie (som er ekstremt plausibelt, med undtagelse af monolitten
og årstallene), og den har masser af atmosfære og giver meget stof til
eftertanke.
Den har selvfølgelig ikke så meget handling igen

-

Logan's Run fra 1976
http://us.imdb.com/Title?0074812
giver også et interessant fremtids-scenarie, omend det er meget tydeligt at
den er lavet i 1976, og den virker ret gammeldags når man ser den nu.

-

Det var nogle bud fra mig - jeg er ikke sikker på om det er det du søger,
men det er de film jeg tænker på i forbindelse med Blade Runner. Udover
selvfølgelig Minority Report, som foreslået andetsteds i tråden.

mvh
Peter Lind

Fra : GJL

Dato : 02-12-02 15:28

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in message

> Metropolis - helt klart.
> http://us.imdb.com/Title?0017136
<snip info herom>

Bestiller den hjem prompte

> Der er også lidt i A.I.
> http://us.imdb.com/Title?0212720
<snip kritik, som jeg er enig i>

AI synes jeg egentlig godt om - selvom den er en anelse kvalm nogle
steder... Jeg er helt enig med dig, hvad slutningen angår. Hvorfor skal så
mange film mon ende så elendigt? Det får mig altid til at tænke på
Braveheart, hvor kvalmen når ulidelige højder da Gibson brøler "freeedom"...
> -
>
> Så er der selvfølgelig også 2001 fra 1968
> http://us.imdb.com/Title?0062622
<snip om 2001>

- En af mine yndlingsfilm. Jeg bliver aldrig træt af den.
> [...]
at
> den er lavet i 1976, og den virker ret gammeldags når man ser den nu.

Vil helt klart forsøge at skaffe den hjem også. Så den som barn - dvs. noget
af den, da min mor mente den var for uhyggelig for sådan en som mig, hvorfor
hun slukkede (øv). Har egentlig længe gerne villet gense den. Nu fik jeg da
en titel på de billeder jeg husker
> [...]
> men det er de film jeg tænker på i forbindelse med Blade Runner. Udover
> selvfølgelig Minority Report, som foreslået andetsteds i tråden.

Mange tak for budene, du har såmænd fanget min søgen meget godt, tror jeg.
Nu glæder jeg mig så til at se filmene
Mvh. Gitte

Fra : Morten DH

Dato : 02-12-02 17:57

"GJL" <gjl[SLET_DETTE]@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvorfor
> hun slukkede (øv). Har egentlig længe gerne villet gense den. Nu fik jeg

Den vises jævnligt på TCM i en udemærket letterbox kopi - hvis du har
kabeltv

Bliver mere og mere skræmmende jo tættere man kommer på de 30

Fra : GJL

Dato : 02-12-02 18:41

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in > Den vises jævnligt på TCM i
en udemærket letterbox kopi - hvis du har
> kabeltv

Ævæv, må nøjes med fællesantennens trivielle udvalg.

> Bliver mere og mere skræmmende jo tættere man kommer på de 30

30 er lidt skræmmende både med og uden film
-Gitte

Fra : Karsten Strandgaard ~

Dato : 02-12-02 16:28

GJL wrote:

> Noget med fremtidsscenarier, atmosfære og gerne en handling, der giver
> lidt stof til eftertanke. Jeg har set Fifth Element, Matrix osv. men det
> er ikke lige helt det, jeg søger...

Hvad med Dark City?
http://us.imdb.com/Title?0118929
http://www.rottentomatoes.com/m/DarkCity-1082067/

--
mvh. Karsten Strandgaard Jørgensen
http://www.hammerich.cjb.net

Fra : GJL

Dato : 02-12-02 16:55

"Karsten Strandgaard Jørgensen" <karsten@daimi.au.dk> wrote in message
> Hvad med Dark City?
> http://us.imdb.com/Title?0118929
> http://www.rottentomatoes.com/m/DarkCity-1082067/

Jada! Og så med Sewell og O'brien! Den må jeg forsøge at få fat i. Tak til
dig også
Det begynder da at ligne en film-liste, der vil noget... måske endog med
lidt gys.
-Gitte

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 02-12-02 17:19

Således skrev "GJL" <gjl[SLET_DETTE]@stofanet.dk> i dk.kultur.film
Mon, 2 Dec 2002 09:47:30 +0100:

> [...]
>eftertanke. Jeg har set Fifth Element, Matrix osv. men det er ikke lige helt

Måske ikke helt i samme stil, men det er da en skummel fremtid(?), der
skildres i Brazil.

<http://uk.imdb.com/Title?0088846>

Knud
--
[Dean Martin] is an absolute, unqualified drunk. And if we ever
develop an Olympic drinking team, he's gonna be the coach...I would

Fra : Simon

Dato : 02-12-02 18:11

> [...]
> eftertanke. Jeg har set Fifth Element, Matrix osv. men det er ikke lige

Et sikkert valg er eXistenZ. En film jeg blev utroligt positiv overrasket
over.
http://us.imdb.com/Title?0120907

/Sap\

Fra : GJL

Dato : 02-12-02 18:39

"Simon" <simonap@tiscali.dk> wrote in message
> Et sikkert valg er eXistenZ. En film jeg blev utroligt positiv overrasket
> over.
> http://us.imdb.com/Title?0120907
>
> /Sap\

Jeps! Har allerede set den, og glæder mig til at gense den... den er genial!
-Gitte

Fra : René Jensen

Dato : 02-12-02 22:11

GJL wrote:
> [...]
> eftertanke. Jeg har set Fifth Element, Matrix osv. men det er ikke lige helt

Den har måske ikke så meget med fremtidsscenarioer og gøre, men
personlig synes jeg nu godt om filmen, som helt klart må klassificeres
som en B-film, uden at det skal virke negativt.

Filmen hedder "Cube": <http://us.imdb.com/Title?0123755>

En lidt anderledes, men IMO genial film :)

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : GJL

Dato : 03-12-02 07:49

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> wrote in message
> [...]
>
> Filmen hedder "Cube": <http://us.imdb.com/Title?0123755>
>
> En lidt anderledes, men IMO genial film :)

Ja, den er temmelig speciel. Underlig, med temmelig effektfulde scener, der
ligner visse scener i Residence Evil en del (filmen)... men desværre har jeg
allerede set den.
-gitte

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-12-02 22:44

GJL escribió / skrev

> Mon nogen har et bud på gode film a la Blade Runner? Noget med
> fremtidsscenarier, atmosfære og gerne en handling, der giver lidt
> stof til eftertanke.

Melankolsk Sci-fi med stof til eftertanke, må jeg anbefale Ghost in the
Shell? Den er ganske vidst tegnet, men ellers bestemt passer den
glimrende ind i genren

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : GJL

Dato : 03-12-02 07:52

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in > Melankolsk Sci-fi med
stof til eftertanke, må jeg anbefale Ghost in the
> Shell? Den er ganske vidst tegnet, men ellers bestemt passer den
> [...]

Har set den Den er faktisk enormt god, synes jeg! Den overraskede mig
virkelig.
Har nu også set Final Fantasy - computeranimationen - som jeg er ganske
begejstret for. Den har et enormt moralsk god vs. ond handling etc. men er
samtidig meget smuk og stemningsfuld... på en lidt anden måde en Ghost in
the Shell...
-Gitte

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-12-02 13:38

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> writes:

> Melankolsk Sci-fi med stof til eftertanke, må jeg anbefale Ghost in the
> Shell? Den er ganske vidst tegnet, men ellers bestemt passer den
> glimrende ind i genren

Tillad mig at anbefale Neon Genesis Evangelion. Nuvel, med sine 843
minutter er det svært at kalde den en "film", men alligevel...

Den ligger i hvert fald meget højt oppe på listen over verdens bedste
TV-serier.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I Århus putter de brun sovs på bøfsandwich!
The RockBear. ((^)) Jeg har selv oplevet det, og det fik mig næsten til

Fra : GJL

Dato : 03-12-02 14:43

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in > Tillad mig at anbefale
Neon Genesis Evangelion. Nuvel, med sine 843
> minutter er det svært at kalde den en "film", men alligevel...
>
> Den ligger i hvert fald meget højt oppe på listen over verdens bedste
> TV-serier.

Kan den mon lånes på biblioteket på VHS?
-gitte

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-12-02 15:08

"GJL" <gjl[SLET_DETTE]@stofanet.dk> writes:

[Neon Genesis Evangelion]
> Kan den mon lånes på biblioteket på VHS?

Det tror jeg ikke, at du skal regne med.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I desire macaroni pictures."
The RockBear. ((^)) -Moses.

Fra : Morten DH

Dato : 03-12-02 17:10

Eller en anden film af samme mand: Avalon (http://us.imdb.com/Title?0267287)

Fra : René Jensen

Dato : 03-12-02 23:00

Lars Hoffmann wrote:
> ... Ghost in the Shell ...

Så bør man vel næsten også nævne Katsuhiro Otomo's mesterværk fra '88
.... AKIRA :)

Med venlig hilsen,
René Jensen

P.S. Man kan evt. vælge at læse DUMO, som også er skrevet og forfattet
af førnævnte, absolut et fedt manga album.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-12-02 10:27

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> escribió en el mensaje

> Så bør man vel næsten også nævne Katsuhiro Otomo's mesterværk fra
'88
> ... AKIRA :)

Muligvis, omend jeg finder Ghost in the Shell både mere
stemningsfuld, teknisk bedre tegnet og tankevækkende end Akira.
Derved ikke sagt at Akira er en dårlig film, men IMHO er den ikke på
højde med Ghost in the Shell.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 02-12-02 23:32

On Mon, 2 Dec 2002 09:47:30 +0100, GJL <> wrote:

> [...]

Hardware <http://us.imdb.com/Title?0099740>.
Contact <http://us.imdb.com/Title?0118884>.

De 2 film er ikke noget helt "a la Blade Runner", men jeg synes at
Hardware og Contact har en særlig fed stemning.

--
Michael Wojciechowski

One must suffer before enlightenment.

Fra : GJL

Dato : 03-12-02 07:55

"Michael Wojciechowski" <wojci@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> De 2 film er ikke noget helt "a la Blade Runner", men jeg synes at
> Hardware og Contact har en særlig fed stemning.

Hardware er nu føjet til listen -det med det røde filter lyder interessant

Contact er rimelig ok, men desværre set.
-Gitte

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 03-12-02 19:32

On Tue, 3 Dec 2002 07:54:44 +0100, GJL <> wrote:

Tre yderliggere bud, der alle skildrer en/anden form for dyster
fremtid:

1. "Battlefield Earth: A Saga of the Year 3000",
<http://us.imdb.com/Title?0185183>.
2. "Soylent Green", <http://us.imdb.com/Title?0070723>.
3. "Ganheddo", <http://us.imdb.com/Title?0097410>.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-12-02 00:48

Hej!

Michael Wojciechowski wrote:

> On Tue, 3 Dec 2002 07:54:44 +0100, GJL <> wrote:
>
> Tre yderliggere bud, der alle skildrer en/anden form for dyster
> fremtid:
>
> 1. "Battlefield Earth: A Saga of the Year 3000",

Uhhh ja, og Fahrenheit 451

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Free pussy: http://www.broenink-art.nl/maukie.swf

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 04-12-02 11:17

On Wed, 04 Dec 2002 00:47:31 +0100, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]

Jeg synes faktisk at den er fed. Jeg mangler den i min samling.

Desuden er der yderliggere:

The Time Machine, fra 1960, <http://us.imdb.com/Title?0054387>

Rollerball, fra 1975, <http://us.imdb.com/Title?0073631>

Jeg har ikke set den nye version, men jeg kan ikke forestille mig, at
den er bedre end den gamle udgave ;)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-12-02 15:33

Hej!

Michael Wojciechowski wrote:

> Jeg synes faktisk at den er fed. Jeg mangler den i min samling.

Erhmm, ok Nuff said ;)

> Desuden er der yderliggere:
>
> The Time Machine, fra 1960, <http://us.imdb.com/Title?0054387>

Hehe, den har nok de lammeste effekter jeg længe har set :) Godt nok er den
gammel, så det er jo ikke helt fair at sammenligne med remaken... Dog havde jeg
forventet mere end en roterende paraply på hans tidsmaskine <g>.

> Rollerball, fra 1975, <http://us.imdb.com/Title?0073631>

Har jeg ikke set. Heller ikke den nye.

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-12-02 11:26

> Har jeg ikke set. Heller ikke den nye.

Har ikke set den nye. Men den gamle gjorde et stærkt indtryk (dengang). Om
den stadig holder ......?

/jim

Fra : John Hinge

Dato : 06-12-02 10:00

On 05 dec 2002 Jim Andersen was heard to say:

> Har ikke set den nye. Men den gamle gjorde et stærkt indtryk
> (dengang). Om den stadig holder ......?

Den gamle lider vel på et eller andet punkt let af at den er
nåja gammel. Men som i mange udmærkede sci-fi film, så er
den pointe filmen vil aflevere stadig holdbar.

Den nye udgave virker lidt som om man ikke forstod at den gamle
udgave faktisk var et opråb imod den stigende leflen for vold
som underholdning.
Jowjow, det bliver da brugt som pointe, men er filmet og
fremstår på en sådan måde at filmen *er* en leflen for
voldsunderholdning.
Eller sådannoed.
Lad mig formulere det sådan her :
Den gamle Rollerball lægger op til dybe tanker om voldssport

Den nye er en flot film med smukke kameravinkler af voldssport.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Kurt Brixen

Dato : 05-12-02 16:37

On 04 Dec 2002 10:16:54 GMT, Michael Wojciechowski <wojci@stofanet.dk>
wrote:

>Rollerball, fra 1975, <http://us.imdb.com/Title?0073631>
>
>Jeg har ikke set den nye version, men jeg kan ikke forestille mig, at
>den er bedre end den gamle udgave ;)

Den nye:
User Rating: 2.8/10 (1,982 votes) (på imdb)

Det kan vist dårligt blive mindre.

Kurt Brixen

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 05-12-02 17:32

On Thu, 05 Dec 2002 16:37:15 +0100, Kurt Brixen
<no_spam_to_brixen@get2net.dk> wrote:

> [...]

Heh .. det er ret sejt.
Den gamle udgave har fået:
User Rating: 6.2/10 (2,189 votes)

Hmm .. nå ja, der er jo <http://us.imdb.com/bottom_100_films>. :)

Fra : T. Liljeberg

Dato : 03-12-02 07:57

On Mon, 2 Dec 2002 09:47:30 +0100, "GJL" <gjl[SLET_DETTE]@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>eftertanke. Jeg har set Fifth Element, Matrix osv. men det er ikke lige helt

se7en? List samme dystre fremtids-storby-forfald stemning.

Tom

--
It's a tiny bit arrogant of people to go
around worrying about those less fortunate.

Fra : Heureka

Dato : 03-12-02 13:46

Hvad med 13'th floor - den var jeg meget begejstret for :)

Thomas...

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-12-02 15:53

wrote:

> [...]
>eftertanke. Jeg har set Fifth Element, Matrix osv. men det er ikke lige helt

Her er nogle jeg selv godt kan lide af samme slags:

Total Recall
http://uk.imdb.com/Title?0100802

Det er også efter en Philip K. Dick novelle.

The Lathe of Heaven
http://uk.imdb.com/Title?0081036
http://uk.imdb.com/Title?0290230

Som er efter en bog af Ursula K. LeGuin. Der har jeg ikke set filmen
endnu, men jeg synes godt om bogen.

Twelve Monkeys
http://uk.imdb.com/Title?0114746

Og måske Dune
http://uk.imdb.com/Title?0142032

Kurt Brixen

Fra : Jesper

Dato : 03-12-02 22:02

The Running Man http://us.imdb.com/Title?0093894
The Omega Man http://us.imdb.com/Title?0067525
Logan's Run http://us.imdb.com/Title?0074812
Planet of the Apes(1968) http://us.imdb.com/Title?0063442
Seksmisja http://us.imdb.com/Title?0088083
Things To Come http://us.imdb.com/Title?0028358
The Ultimate Warrior http://us.imdb.com/Title?0073835
Creation of the Humanoids http://us.imdb.com/Title?0055872
Total Recall http://us.imdb.com/Title?0100802
Forbidden Planet http://us.imdb.com/Title?0049223
The Time Machine(1960) http://us.imdb.com/Title?0054387
Delicatessen http://us.imdb.com/Title?0101700
La Cité des enfants perdus http://us.imdb.com/Title?0112682
Seconds http://us.imdb.com/Title?0060955
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com

Nyrup på efterløn! YES!

Fra : GJL

Dato : 06-12-02 10:39

Tak for alle forslagene, må da konstatere, at der var bid. Jeg har nu en
alenlang film-liste, og ved med temmelig stor sikkerhed, hvad januar kommer
til at gå med. Og det er jo absolut ikke skidt
Mvh. Gitte

PS: Fedt med de mange links og jeres overvejelser om filmene - det kan man
bruge til noget!