Lygtepæl/kommune
Fra : enn

Dato : 01-12-02 17:27

Jeg har en lygtepæl stående på min side af skellet - jeg går ud fra at
kommunen ejer lygtepælen - imidlertid opsatte kommunen en anden vejbelysning
for 5 år siden og tog "min" lygtepæl ud af drift.
Nu er mit spørgsmål: hvilken lovhjemmel har kommunen til at undlade at
nedtage den gamle lygtepæl som nu ingen funktion har mere? man kunne jo
forestille sig at der med tiden kommer til at stå mange udtjente lygtepæle i
min baghave.

Altså kan jeg med lovhjemmel i ? kræve at de fjerner den nedlagte lygtepæl?

Jeg har kontaktet kommunen flere gange men (som forventet) intet svar fået.

Det er Ballerup komune der er tale om.

Fra : Thomsen, Knud

Dato : 01-12-02 19:01

"enn" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
lygtepæl?

> Jeg har kontaktet kommunen flere gange men (som forventet) intet svar

Det kunne faktisk godt være elselskabet eller Amtet afhængig af, hvor pælen
står og hvordan forsyningsforpligtigelserne er i dit område.

Jeg ville gå op på Teknisk Forvaltning og aflevere en skriftlig anmodning om
at pælen fjernes inden x uger og få forvaltningens svar eller i det mindste
en kvittering på, at de har modtaget en henvendelse fra dig.

Kommer der ikke noget - kan du jo prøve at 'fælde' dyret.

Venlig hilsen
Knud

Fra : bme \(9800\)

Dato : 01-12-02 23:01

kommunens ret til at opstille en lygtepæl kaldes en offentlig retlig
rådighedsindskrænkning, hvor de får råderet over en del af dit areal uden
erstatning, så som udgangspunkt har de lov.
hvorvidt de kan kræve ret til at bruge "dit areal" til lygtepælen, når
lygtepælen ikke er i brug mere, er dog tvivlsomt, men jeg mener ikke at der
findes lov/retspraksis der kan give dig ret til at fjerne pælen, endvidere
dem ret til ikke at fjerne lygtepælen!

Først ville jeg dog gå en tur på teknisk forvaltning og høre hvem der "ejer"
lygtepælen.

Man kunne dog formulere et brev til kommunen hvori du gør opmærksom på
problemet og at du agter at fjerne lygtepælen, hvis du ikke hører nærmere
fra dem indenfor en fastsat tidsfrist. Sørg dog for at de har god tid, (ikke
under fire uger!) til at besvare dit brev.

håber du får løst dit problem

bme