RD'er ryger ud af potten
Fra : Bernhard

Dato : 01-12-02 16:59

Fik samlet - maskinen kører perfekt (altså op til de max tilladte rmp.
her i tilkørselsfasen.

Jeg undrer mig imidlertid over at den:

1. oser mere ud af højre udstødning (dette gjorde den dog også før den
bankede hul i stemplet!

2. At udstødnigsrøret i venstre side føles mærkbart køligere (og ja,
udstødningen slutter tæt ). Og at den venstre cylinder er noget
køligere end det højre.

Nu bliver jeg selvfølgelig lidt nervøs, da det jo var i venstre side
den bankede hul i stemplet. Hvorfor jeg fik boret cylinder og sat nyt
stempel i.

Skal det/kan det forklares med falsk luft/kabureringen (har været kab.
igennem).

Maskinen kører/lyder som sagt fint men den uensartede temp. på højre
ctr. venstre cylinder bekymrer mig noget ;-(

Det skal tilføjes, at jeg kun har trillet 5 km siden den blev samlet.

Nogen der har et godt bud?

P.f.t

Wheeler

Fra : MajFix

Dato : 02-12-02 00:04

In article <b841f08a.0212010758.173dcf92@posting.google.com>,
bernhard_wheeler@hotmail.com says...
> Jeg undrer mig imidlertid over at den:
>
> 1. oser mere ud af højre udstødning (dette gjorde den dog også før den
> bankede hul i stemplet!

Det kan være pakdåsen ind til krumtappen, der er utæt. :0(
Så suger den gaearolie ind og det ses som blå røg.
(bemærk jeg skrev KAN VÆRE!)

> 2. At udstødnigsrøret i venstre side føles mærkbart køligere (og ja,
> udstødningen slutter tæt ). Og at den venstre cylinder er noget
> køligere end det højre.

Det kan blot være syncroniseringen (se anden tråd!!!), så længe
fænomenet kun viser sig i tomgang, ellers bør styrbord og bagbord være
ca. lige varmt, under kørsel!?
En anden mulighed er luft i kølesystemet?

> Nogen der har et godt bud?

Det var mine bud!

Hilsen Hekto ... på kærestens PC

Fra : wheeler

Dato : 02-12-02 00:45

"MajFix" <majfix@hekto[remove].dk> skrev i en meddelelse > >

Wheeler rote:

> Det kan være pakdåsen ind til krumtappen, der er utæt. :0(
> Så suger den gaearolie ind og det ses som blå røg.
> (bemærk jeg skrev KAN VÆRE!)

[KLIP]
Du stikker til min dårlige samvittighed...dette er selvfølgelig meget
oplagt. Men er ikke det, der bekymrer mig mest i denne sammenhæng, idet
almindelig slidtage jo er skyld i at den skyder hul i stemplet! Og så kunne
forklaringen måske være en mager blanding på venstre karb., indikeret ved
mindre røgudvikling?

> Det kan blot være syncroniseringen (se anden tråd!!!), så længe
> fænomenet kun viser sig i tomgang, ellers bør styrbord og bagbord være
> ca. lige varmt, under kørsel!?

[KLIP]
Nu har jeg kun observeret fænomenet ved tomgang. Når jeg kommer i tanke om
det så var der lystig røg ud af begge potter, da jeg trillede et par km.
(også efter at den "overskydende" oliefilm ifm. reparationen var brændt af)

Men er det ikke underligt at den i tomgang bliver væsentlig varmere i højre
side, og at den udstødningsgas der kommer ud af venstre potte nærmest er
KOLD?

Når, du skriver synkronisering...tænker du da på pilot-air skruen (den er
svær at indstille på højre side ;-(

> En anden mulighed er luft i kølesystemet?

[KLIP]
Har lige fyldt kølervæske på. Hvordan skulle fænomenet forklares med luft
her? - problemet er jo tilsyneladende ensidigt (jf. dit fornuftige indlæg
for nogen tid siden)

(Jeg har fået fikset temp.sensoren - den køler fint)

> Det var mine bud!

[KLIP]
Tak for dem - nu har jeg så lidt mere at gå videre med (men for helvede,
hvor det er koldt om fingerne at køre MC den første søndag i Advent ;-(
Og jeg kan først komme til syn den 12 ds.

Hilsen
Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : lange

Dato : 02-12-02 08:03

> [...]
kunne
> forklaringen måske være en mager blanding på venstre karb., indikeret ved

Kan du ikke lige forklare hvordan alm slitage skyder hul i stemplet. Så vidt
jeg ved er hul i stemplet en nedsmeltning af materiale der er affødt af for
høj temperatur i forbrændingskammeret. Normalt et udtryk for at den har haft
for mager blanding. Hvis det er kølesytemet der er problemet plejer den at
rive stempel/cylinder.

Den mindre røgudvikling i den ene side har ikke noget med mager blanding at
gøre. Røgudvikling 'styres' af olie tilførslen, og oliepumpen leverer
ligemeget olie til begge cylindre.

Lange

Fra : Hekto

Dato : 02-12-02 14:25

In article <asf0jl$qik2f$1@ID-142696.news.dfncis.de>,
morten.lange@postman.dk says...
> Den mindre røgudvikling i den ene side har ikke noget med mager blanding at
> gøre. Røgudvikling 'styres' af olie tilførslen, og oliepumpen leverer
> ligemeget olie til begge cylindre.

Og der må ikke være luft i olieslangerne.
Lad den pludre i nogle minutter, mens du hiver i kablet til
oliepumpen, så den giver max.
Luft evt. pumpen ud først, med udluftningsskruen.
(Haynes igen)
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 02-12-02 18:33

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> wrote in message
> [...]
> Lad den pludre i nogle minutter, mens du hiver i kablet til
> oliepumpen, så den giver max.
> Luft evt. pumpen ud først, med udluftningsskruen.

Jep, og se lige efter at der ikke er noget der er stoppet. Kommer der lige
meget ud oppe ved begge karbs.?

Jens
RD

Fra : wheeler

Dato : 02-12-02 12:19

"lange" <morten.lange@postman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den skyder hul i stemplet!

> Kan du ikke lige forklare hvordan alm slitage skyder hul i stemplet.
[Det kan jeg så heller ikke ]

> [...]
med mager blanding at> gøre. Røgudvikling 'styres' af olie tilførslen, og

[Ja, det er vist vigtigt at adskille manglende smøring fra diskussionen om
falsk luft.]

Wheeler

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 02-12-02 18:31

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
> [Ja, det er vist vigtigt at adskille manglende smøring fra diskussionen om
> falsk luft.]

Naturligvis rigtigt, men hust blot på at begge kan give en overophedning.
Fejlsøgning på en RD er næsten altid noget med at finde ud af hvorfor den
bliver for varm...

Jens
RD

Fra : Hekto

Dato : 02-12-02 14:23

In article <%9xG9.122$MD5.3949@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...

> [...]
> forklaringen måske være en mager blanding på venstre karb., indikeret ved

De kan på sindrig vis, efterprøves med trykluft. Man 'taper' udst. og
inds. til, og sætter tryk på cylinderen med stemplet i bund. Bobler
det ......!

> [...]
> side, og at den udstødningsgas der kommer ud af venstre potte nærmest er

Det kan jo være at højre cylinder trækker hele læsset i tomgang!
Prøv med lommelygte at kontrollere at du kan se begge prikker i de små
ruder på kaburatorerne, som tidligere beskrevet (se også Haynes).

> Når, du skriver synkronisering...tænker du da på pilot-air skruen (den er
> svær at indstille på højre side ;-(

Kan også være den.

> [...]
> her? - problemet er jo tilsyneladende ensidigt (jf. dit fornuftige indlæg

En luftlomme kunne måske være skyld i forskellen. Den bør hurtigt
blive pumpet videre i systemet, og derfor ikke være permanent.

Fra : armand

Dato : 05-12-02 00:16

Hekto <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en

> En luftlomme kunne måske være skyld i forskellen. Den bør hurtigt
> blive pumpet videre i systemet, og derfor ikke være permanent.

Nix!
Akkurat som luft ikke bliver ført med ud af en radiator hjemme i stuen, vil
det også kunne fanges i et kølesystem!
Alt efter føringen af kølevandssystemet kan der være (Læs: er!) der flere
steder hvor luften vil blive fanget i noget der kan sammenlignes med en
omvendt vandlås!
Fabrikken er opmærksom på dette hvorfor der på systemet er placeret diverse
udluftningsskruer, og én der altid er forekommende er dén øverst på siden af
vandpumpe-huset!!!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 05-12-02 10:56

In article <asm4n2$jjc$3@news.cybercity.dk>, cfs29307@vip.cybercity.dk
says...

> [...]
> udluftningsskruer, og én der altid er forekommende er dén øverst på siden af

Kølevandet tilgår topstykket, og fragår også topstykket. Topstykket er
klart den del der køles kraftigst, og vandet der cirkulerer omkring
cylindrene tilføres via topstykket, går ned omkring cylindrene og
pumpes u igen via topstykket.
Der er ingen udluftninger, heller ikke på pumpen.

Systemet må antages at være selv-udluftende.
Cylindrenes bundpakning (Vesrah) lukker for en et lille vandkammer i
selve blokken. Toppakningen burde ikke volde problemer m.h.t. at lade
kølevand passere.

Med mindre der er 'efterladt' eet eller andet i topstykket eller i
cylindrenes kølekamre, skulle al luft forlade systemet. Om ikke andet
kan luften tvinges op i køleren ved at hæve forhjulet til topstykket
er vandret.

Fra : armand

Dato : 05-12-02 18:42

> In article <asm4n2$jjc$3@news.cybercity.dk>, cfs29307@vip.cybercity.dk
> says...
>

> Der er ingen udluftninger, heller ikke på pumpen.
> Systemet må antages at være selv-udluftende.

Jeg har ingen referencer der viser udluftningsskruer tydeligt, hvorfor disse
oplysninger må stå for troende!

--
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 02-12-02 00:52

Har problemer med Outlook - beklager hvis indlægget bringes 2 gange!

Fra : wheeler

Dato : 02-12-02 16:11

Tak for rådene!

Det med at den ryger mere i højre side, skyldes utvivlsomt slidtage af
lejerne v/ krumtappen. Dette må jeg se på på et andet tidspunkt. Dette alene
vil jo ikke medføre motorhaveri, hvor der bankes hul i stemplet

Det aktuelle problem (og som jeg kunne frygte ville afstedkomme
stempel-eksplosion)
kan nu præcis beskrives:

Ved tomgang:
- Højre cylinder bliver væsentligere varmere end den venstre.
- Desuden er udstødningsrøgen lun, hvor den nærmest føles "is-kold" i
venstre side.
- Væsentlig større røgudvikling/tryk fra højre cylinder
- Venstre tændrør er helt vådt!

Under forsigtig kørsel (under 4000 rmp.):
- temp. på højre og venstre cylinder er næsten den samme
- røgudviklingen fra udsrødningen er næsten identisk
- Nu har også det venstre tændrør den rigige kondition (musegråt)

Dette udelukker vel, at der skulle være tale om indtræk af falsk luft.

Jeg synes maskinen kører fint og går pænt jævnt i tomgang. Men det
foruroligerer mig fortsat, at den opfører sig anderledes i tomgang i venste
side, herunder at tændrøret bliver vådt

Hilsen
Bernhard Wheeler

Fra : Hekto

Dato : 02-12-02 16:58

In article <eKKG9.2965$aB6.1958@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...

M.h.t. hul i stemplet, så er det vel næsten at betegne som 'slid' på
enn 2T'er der bliver 'brugt'? ;0)

> [...]
> venstre side.
> - Væsentlig større røgudvikling/tryk fra højre cylinder

OOOKÆÆÆÆÆÆ!!! ... så tænder den nok ikke på venstre cylinder i
tomgang!
Så er vi tilbage ved 'knasterne' på svinghjulet, pick-up'en og
tændspole, tændkabel og tændrør.

> Under forsigtig kørsel (under 4000 rmp.):
> - temp. på højre og venstre cylinder er næsten den samme
> - røgudviklingen fra udsrødningen er næsten identisk
> - Nu har også det venstre tændrør den rigige kondition (musegråt)
Tændingen kommer så ved lidt højere omdrejninger, af een eller anden
grund, som skal søges i ovennævnte dele.

Du må da både kunne høre og mærke, hvornår den begynder at tænde???

> Dette udelukker vel, at der skulle være tale om indtræk af falsk luft.

Falsk luft lyder specielt, og giver oftest højere omdrejninger, i
tomgang, som ikke kan justeres ned.

> Jeg synes maskinen kører fint og går pænt jævnt i tomgang.
Klart!!!! Den kører jo kun på een cylinder! ,0)

Det er oftest den yderste venstre pakdåse, der går sig en tur, p.gr.a.
generatorens belastning (har jeg hørt). Det udelukker dog ikke at een
af de andre er gået. De yderste kan 'fiskes' og skiftes, næsten uden
at skille ret meget ad.
Man kunne forestille sig, at når motoren går normalt, og i tomgang, så
kunne man holde kortvarrigt for indsugningen, og så ville det forøgede
undertryk soge mere gearolie ind. Dette kunne så ses som en kraftigt
øget røgudvikling når man slipper igen.
Det er bare en teori!!!! Ellers har Armand sikkert en god metode?

Fra : wheeler

Dato : 02-12-02 20:06

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> tændspole, tændkabel og tændrør.

> Tændingen kommer så ved lidt højere omdrejninger, af een eller anden
> grund, som skal søges i ovennævnte dele.

[Jamen Hekto, det kan vel alene være tændspole, tændkabel og/eller tændrør,
som er problemet når det nu kun er på venstre cyl?. De øvrige komponenter du
nævner ville jo vise sig dobbeltsidigt?]

[Jeg har i øvrigt skiftet tændrør og en ekstra tændspole/kabler er også
afprøvet]

> Du må da både kunne høre og mærke, hvornår den begynder at tænde???
[Ja mon ikke jeg havde kunne høre/mærke det på en 2 cylinderet 2T'er -
Ergo. Jeg tror ikke vi er tilbage ved det elektriske]

Da den jo forbrænder fint ved højere rmp- Mon så ikke bare det skal køres
væk

Hilsen
Bernhard

Fra : Orla Pedersen

Dato : 02-12-02 21:32

wheeler > skrev i meddelelsen ...
> [...]
du
>nævner ville jo vise sig dobbeltsidigt?]

Jeg er ret sikker på at der er to adskilte systemer i hele tændingsanlæget
omend noget af det deler fælles boks. Er der ikke to pickup'er ved
generatoren ? Når man lige husker på dine oplevelser inden nedsmeltningen,
så ville jeg sætte tændingen under meget stærk mistanke. Forkert tændings
tidspunkt smelter også stempler, hvilket vel alle, der har haft en tre
cylindret Kawazaki kan tale med om.

mvh
Orla

Fra : Majfix

Dato : 02-12-02 22:12

In article <3debc5b3$0$245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
o.pedersen.torsted@post.tele.dk says...

> [...]
> så ville jeg sætte tændingen under meget stærk mistanke. Forkert tændings
> tidspunkt smelter også stempler, hvilket vel alle, der har haft en tre

Jaaaah, jeg tror vi nærmer os!

På svinghjulet sidder der to firkantede aflange 'knaster' der er 180
grader forskudt. Stemplerne er selvfølgelig også 180 grader forskudt.
Hver knast sender en impuls til pick-up'en.

Hvis den ene knast er rusten, eller har mærker/hakker, kan den give et
forkert signal, så gnisten fyres af på det forkerte tidspunkt. Der kan
også være rust eller andet på selve svinghjulet der fyrer gnisten af.
Avancering o.s.v. sørger CDI'en for.

Hvis den giver signal på et forkert tidspunkt, kan det være at
blandingen ikke tænder ved lave omdrejninger; men ved høje omdrejninger
kommer gnisten efterhånden til at passe, og den tænder.

Det er godt nok en fejl der vil noget, hvis det er det!

Undersøg svinghjulet og specielt 'knasterne'. Puds selve svinghjulet af
med noget fint smergellærred. 'Knasterne' skal være forholdsvis blanke!
.... så de skal ikke have med grovfilen!

Du kan jo bare starte den, og sætte et tændrør i 'hætten' og se om der
springer en gnist i tomgang? Gør der det, så er det sikkert på det
forkerte tidspunkt!

MVH Hekto

Fra : armand

Dato : 05-12-02 00:57

> Det er bare en teori!!!! Ellers har Armand sikkert en god metode?

Jeg kan fint følge din ide, og alligevel ikke: Pakdåserne i krumtappen må
vel for det meste stå for at holder trykket inde, og ikke pakke for
udenfrakommende luft :-/

Desværre må jeg skuffe dig omkring min viden om totakts-diagnose
Jeg sidder dog og brænder for at komme med trick'et med startgas for at
undersøge for utætheder umkring karbunaderne!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 05-12-02 10:43

In article <asm4od$jjc$7@news.cybercity.dk>, cfs29307@vip.cybercity.dk
says...

> Desværre må jeg skuffe dig omkring min viden om totakts-diagnose
> Jeg sidder dog og brænder for at komme med trick'et med startgas for at
> undersøge for utætheder umkring karbunaderne!

Man kunne jo sprøjte en ordentlig dosis ned i gearkassen, tilte
maskinen til venstre, og se om omdrejningerne stiger? (joke!)

Fra : armand

Dato : 05-12-02 18:14

> [...]
>
> Man kunne jo sprøjte en ordentlig dosis ned i gearkassen, tilte
> maskinen til venstre, og se om omdrejningerne stiger? (joke!)

Hæ!
Der skal jo være nogen der forsøger sig med alternativ brug af kendte
teknikker, for at tingene kan udvikle sig, og på den baggrund kan du som
sådan godt høste et par point for ideen

--
Armand.

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 02-12-02 18:43

> [...]
alene
> vil jo ikke medføre motorhaveri, hvor der bankes hul i stemplet

Nææ det vil ikke have noget med lejerne at gøre. Pakdåsen i højre side kan
være skyldig.
Det er dog ikke sikkert den ryger for meget i højre side. Den skal jo ose,
det kunne sagtens være den røg for lidt i venstre. Får den nok/lige så meget
olie her?

> [...]
> venstre side.
> - Væsentlig større røgudvikling/tryk fra højre cylinder

Enten er der MEGET stor forskel på blandingsforholdene på de 2 cylindre.
Eller også er det nok mest sandsynligt som Hekto siger at den ikke tænder i
venstre side.
Finder du ud af at manglende tænding er grunden, så husk lige på at du
stadig mangler at finde ud af hvorfor den har kørt for magert, eller med for
lidt smøring i venstre side.

> Dette udelukker vel, at der skulle være tale om indtræk af falsk luft.

Ja, dit nuværende problem har intet med falsk luft at gøre. Den vil give en
magere blanding -> højere temp. Den må du lede efter, når du har fundet de
elektriske fejl...

Jens
RD