Skærme
Fijala 3554
Defekte Compaq 17" skærme, Presario MV700
Fra : Erling Rasmussen

Dato : 01-12-02 16:27

Er indenfor de seneste 2 måneder stødt på 3 stk. defekte Compaq MV700 skærme
med
samme "sort skærm" fejlsymptom.
Test viser af den førsøger at starte op i 1-2 sekunder med normalt forbrug
(ca. 0.8 Amp).
Derefter falder forbruget til ca. 0 amp. Det tyder på elektronisk udkobling
og fejl i HV-del ?

Rep. via Compaq forhandlere betyder > 2000 kr./stk. De sender skærme til
udlandet for rep!
Er der nogen der kender et værksted/tekniker, diagram eller andet hint til
en billigere rep. ?
Alternativetet er 3 stk. til lossepladsen.
PS. Jeg er e-tekniker og kan håndtere rep. af denne type.

Mvh
Erling

Fra : pasn

Dato : 02-12-02 22:20

http://www.kandu.dk/

Fra : pasn

Dato : 02-12-02 22:32

Er tidligere blevet kontaktet af en anden der havde 6 af samme slags.
Han havde fundet en lille brændt transistor i alle 6 skærme, men
manglede blot at finde ud af hvad transistoren hed. (lignede en BC546
sagde han). Da jeg ikke kunne oplyse typen har jeg ikke hørt mere.
Foreslog ham ellers at han jo bare kunne forære mig en af dem, så skulle
han nok få svar når den var rep. til mig selv, men du kan da prøve at
kigge efter en sådan nedsmeltet trans, og hvis, så prøve med en npn ell.
pnp.
Du kan finde monitorreparationstips via min hjemmeside
www.kvikserviceradiotv.dk
hilsen Per.

http://www.kandu.dk/

Fra : Erling Rasmussen

Dato : 03-12-02 12:43

Hej Per

Tak for dine forslag og link. Jeg har været omkring de fleste link men fandt
desværre intet diagram af netop MV700. Derimod fandt jeg et par
tilsvarende (UK) spørgsmål til MV700. Heraf et tilfælde med success ved
skift af en HV-drive transistor SC5129. Der sidder bare ikke en sådan i
mine skærme! Derimod en C5386+C5387 (1500V/8A + 1500V/10A).

Her må jeg tilstå at jeg allerede inden min forespørgsel havde fundet en E-B
kortsluttet (2S)C5386. Det hjalp bare ikke at skifte den med en tilsvarende
BU..type. Jeg har ikke fundet nogen "brændt" transistor eller lignende.
PS.: Fra et af "diagram linkene" blev zip undpakket til xx.djv eller
xx.djvu.
Kender du dette format ??

Mvh Erling

Fra : pasn

Dato : 03-12-02 22:59

Har ikke lige en databog her hjemme, men husk på at en del HSP-trans er
med indbygget diode, der ved måling med et alm. ohmmeter viser en
kortslutning. På en komponenttester i et scoop kan man nemt se
forskellen på en kortslutning og en diodestrækning. Kender ikke det
nævnte filformat (deri er jeg meget uvidende). Håber ikke det er vedlagt
virus, for så skal jeg have fjernet linket, men hvilket ?.
Havde for et års tid siden, da vi havde gang i monitorreppene, et par
skærme som jeg ikke husker typen på, hvor det var screensave kredsløbet
der slukkede skærmen. Tror nok jeg fulgte ledningerne fra ID bit ? og
fandt frem til at sætte det ud af drift, men jeg skal se om jeg kan
finde noget om det, men da jeg er stoppet med monitorrep. (ikke penge i
det mere), ja hvor har jeg lige bunket de "gamle" rep. tips fra før jeg
fik min database.Ellers kobler man normalt HSP transen fra= lod
collectoren fri, og sæt en 60-100W pære på i stedet. Kan den lyse når du
tænder skærmen der SKAL være tilkoblet en tændt PC, ja så er netdelen OK
og fejlen er oftest defekt HSP trafo, men lyser den ikke, så er det
næppe fejl i HSP delen. Kan du ikke lige sende en mail direkte til
post@kvikserviceradiotv.dk med din egen mail, så kan vi altid lægge
slutningen ind på KANDU.
hilsen Per.

http://www.kandu.dk/

Fra : pasn

Dato : 03-12-02 23:02

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael_Soerensen

Dato : 09-12-02 20:49

Skriv en mail til DerGolf3456@mail.dk (fjern tallene) hvis i mangler et
diagram. Jeg har en fra en Daewoo710. Den skærm er magen til min V710 og ligner
meget en V700 jeg har set.
PS: Jeg har 2 stk. def. print til V700 til at ligge. Der er det R589 som er
brændt. Årsagen kender jeg ikke.
Hvad hedder der der lille trans som skulle være kortsluttet på dine skærme?
mvh MIC

---

Fra : pasn

Dato : 29-12-02 18:30

Har nu her i Julen fået foræret en af de tidligere omtalte 6 defekte
skærme. Jeg huskede desværre lidt forkert, da det er en MV 720.
Transistoren der skulle være brændt i alle 6 skulle have pos. no. Q 950
og hedde 1206 (ukendt af mig). Får først tid til at se på den her først
i det nye år, men vil gerne komme tilbage til det med diagrammet, hvis
det bliver aktuelt.
hilsen Per Nielsen. post@kvikserviceradiotv.dk

http://www.kandu.dk/