|
| Hvem kan destillere ? Fra : Crane |
Dato : 01-12-02 13:19 |
|
Pga. Af pladsmangel søges samarbejde med dygtig destillator.
Haves: en masse god hjemmebrygget vin - Ønskes: "koncentrat"
Er der nogen der har apperetur kan vi evt. dele udbyttet ?!
Svar venligst direkte til afsender.
| |
Steen Suder, privat (01-12-2002)
| Kommentar Fra : Steen Suder, privat |
Dato : 01-12-02 16:22 |
|
Crane wrote:
> Pga. Af pladsmangel søges samarbejde med dygtig destillator.
>
> Haves: en masse god hjemmebrygget vin - Ønskes: "koncentrat"
>
> Er der nogen der har apperetur kan vi evt. dele udbyttet ?!
Det er der vel ikke ret mange, der har... "officielt".
Men du kan da spørge hos Toldvæsenet... de har sikkert en liste over
dem, der har udstyret
> Svar venligst direkte til afsender.
Nej. Det er USENET, det her.
--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder < http://www.suder.dk/>
ICQ UIN 4133803
| |
Jan Bøgh (02-12-2002)
| Kommentar Fra : Jan Bøgh |
Dato : 02-12-02 16:57 |
|
"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in message
news:3dea2934$1@owl...
> > Svar venligst direkte til afsender.
>
> Nej. Det er USENET, det her.
På den anden side er det nok ikke smart at indrømme for åbent tæppe at man
er hjemmebrænder!
vh
Jan
| |
Kåre Nejmann (03-12-2002)
| Kommentar Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 03-12-02 09:45 |
|
"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> wrote:
>> Nej. Det er USENET, det her.
>
>På den anden side er det nok ikke smart at indrømme for åbent tæppe at man
>er hjemmebrænder!
Jeg har hørt (fra et vindyrkende familiemedlem), at destillation er
tilladt, så længe man kun destillerer til eget brug.
.... eller gjaldt det kun fryse-destillation..? Jeg er ikke helt
sikker, men det er måske værd at checke.
--
Kåre
| |
Jan Bøgh (03-12-2002)
| Kommentar Fra : Jan Bøgh |
Dato : 03-12-02 16:27 |
|
"Kåre Nejmann" <post@kanFJERN_DETTE.dk> wrote in message
news:ihrouu8vqcft4tsq740f4a8f50vevrr8ct@4ax.com...
> Jeg har hørt (fra et vindyrkende familiemedlem), at destillation er
> tilladt, så længe man kun destillerer til eget brug.
>
> ... eller gjaldt det kun fryse-destillation..? Jeg er ikke helt
Det er vist ønsketænkning.
Se lov nr. 116 af 29. marts 1969 om afgift af spiritus:
Stk. 3:
Indmæskning, gærsætning, syntese eller lignende, hvorved der fremkommer
spiritus, må kun foretages af den, der har fået toldvæsenets tilladelse
hertil.
Straffebestemmelser
§ 27
Stk. 3:
Den, der begår en af de nævnte overtrædelser med forsæt til at unddrage,
statskassen afgift, straffes med bøde, hæfte eller fængsel i indtil 2 år.
....så det er ganske underordnet hvilken fremstillingsmetode, der vælges.
> sikker, men det er måske værd at checke.
Uhyre let: spørg Google! (søgeord: 'hjemmebrænding'+'sprit')
vh
Jan
| |
hr.P (03-12-2002)
| Kommentar Fra : hr.P |
Dato : 03-12-02 17:06 |
|
> ... eller gjaldt det kun fryse-destillation..? Jeg er ikke helt
> sikker, men det er måske værd at checke.
Om frysedestillation gak på biblioteket og læs:
Jørgen Munkebo: Hjemmebrænding & snapseurter
Kunsten at lave Brændevin
- for en femmer pr. flaske (og det var i 1972)
En anden nyttig håndbog er:
Charles Garden: Alt om vin og den forbudte kunst at fremstille alkohol.
mvh. leif
| |
stendk (25-06-2003)
| Kommentar Fra : stendk |
Dato : 25-06-03 10:08 |
|
"Kåre Nejmann" skrev d. 03-12-02 09:45 dette indlæg :
> "Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> wrote:
>
> >> Nej. Det er USENET, det her.
> >
> >På den anden side er det nok ikke smart at indrømme for åbent tæppe
at man
> >er hjemmebrænder!
>
> Jeg har hørt (fra et vindyrkende familiemedlem), at destillation er
> tilladt, så længe man kun destillerer til eget brug.
>
> .... eller gjaldt det kun fryse-destillation..? Jeg er ikke helt
> sikker, men det er måske værd at checke.
>
> --
> Kåre
Da jeg skal bruge sprit med mere end 85% alk. til parfumeolier har jeg
søgt alle steder på lovligheden i at brænde KØBMANDSVIN for ad den vej
at udvinde denne stærke alkohol.
Indtil nu, har jeg ikke kunnet få noget endeligt svar fra hverken en
advokat, det lokale politi eller Told og skat.
I den nævnte opstilling, vil afgiften være betalt, men man kvier sig
stadig ved at sige det er i orden, fra disse myndigheder, og jeg har
stadig ikke fundet ud af om det er lovligt eller ej, at udvinde
spritten, når afgiften er betalt ved købmanden.
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
Hanne Bak og Kurt E.~ (25-06-2003)
| Kommentar Fra : Hanne Bak og Kurt E.~ |
Dato : 25-06-03 14:00 |
|
> > >> Nej. Det er USENET, det her.
> > >
> > >På den anden side er det nok ikke smart at indrømme for åbent tæppe
> at man
> > >er hjemmebrænder!
> >
> > Jeg har hørt (fra et vindyrkende familiemedlem), at destillation er
> > tilladt, så længe man kun destillerer til eget brug.
> >
> > .... eller gjaldt det kun fryse-destillation..? Jeg er ikke helt
> > sikker, men det er måske værd at checke.
> >
> > --
> > Kåre
>
> Da jeg skal bruge sprit med mere end 85% alk. til parfumeolier har jeg
> søgt alle steder på lovligheden i at brænde KØBMANDSVIN for ad den vej
> at udvinde denne stærke alkohol.
> Indtil nu, har jeg ikke kunnet få noget endeligt svar fra hverken en
> advokat, det lokale politi eller Told og skat.
> I den nævnte opstilling, vil afgiften være betalt, men man kvier sig
> stadig ved at sige det er i orden, fra disse myndigheder, og jeg har
> stadig ikke fundet ud af om det er lovligt eller ej, at udvinde
> spritten, når afgiften er betalt ved købmanden.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Hej.
Du skal bruge 6 kg. sukker, 6 pk. almindelig bagegær, 5. gr. gærnæringssalt.
en 25 l. ballon, opløs sukkeret i ca. 20 l. varmt vand 37 gr. sæt et
gærrør på, efter stormgæringen er færdig så fyld ballonnen op med vand.
Færdig efter ca. 4-5 uger, så destileres det, helst to gange, efter anden
gang har du finsprit på omkring 70-75 %. skal det bruges til indvortes brug,
anbefales at komme 5 spsk. aktivt kul på, lad stå i ca. 1 døgn, filtreres
gennem kaffefilter med kartoffelmel, et par gange så er det rent, og fuslen
er væk.
Frysedestilerind er nemt kom en flaske vin i en plastpose, ned i fryseren
med den, når den er stiv, hænges den op, et lille stykke af det ene hjørne
klippes af, når det tør, er det væske som kommer ud fyldt med %.
Odense
| |
Jimmy (25-06-2003)
| Kommentar Fra : Jimmy |
Dato : 25-06-03 14:03 |
|
"Hanne Bak og Kurt E. Jensen" <hbkj@galnet.dk> wrote in message
news:71hKa.67$u86.66@news.get2net.dk...
> > Da jeg skal bruge sprit med mere end 85% alk. til parfumeolier har jeg
> > søgt alle steder på lovligheden i at brænde KØBMANDSVIN for ad den vej
> > at udvinde denne stærke alkohol.
> > Indtil nu, har jeg ikke kunnet få noget endeligt svar fra hverken en
> > advokat, det lokale politi eller Told og skat.
> > I den nævnte opstilling, vil afgiften være betalt, men man kvier sig
> > stadig ved at sige det er i orden, fra disse myndigheder, og jeg har
> > stadig ikke fundet ud af om det er lovligt eller ej, at udvinde
> > spritten, når afgiften er betalt ved købmanden.
> Du skal bruge 6 kg. sukker, 6 pk. almindelig bagegær, 5. gr.
gærnæringssalt.
> en 25 l. ballon, opløs sukkeret i ca. 20 l. varmt vand 37 gr. sæt et
> gærrør på, efter stormgæringen er færdig så fyld ballonnen op med vand.
> Færdig efter ca. 4-5 uger, så destileres det, helst to gange, efter anden
> gang har du finsprit på omkring 70-75 %. skal det bruges til indvortes
brug,
> anbefales at komme 5 spsk. aktivt kul på, lad stå i ca. 1 døgn,
filtreres
> gennem kaffefilter med kartoffelmel, et par gange så er det rent, og
fuslen
> er væk.
Ovenstående er ulovligt.
Hvis du læser det oprindelige indlæg søges en *lovlig* løsning.
> Frysedestilerind er nemt kom en flaske vin i en plastpose, ned i fryseren
> med den, når den er stiv, hænges den op, et lille stykke af det ene hjørne
> klippes af, når det tør, er det væske som kommer ud fyldt med %.
Ovenstående er ligeledes ulovligt og i øvrigt uanvendeligt til situationen.
Mvh
Jimmy
| |
Rømer (25-06-2003)
| Kommentar Fra : Rømer |
Dato : 25-06-03 15:26 |
|
> > Frysedestilerind er nemt kom en flaske vin i en plastpose, ned i
fryseren
> > med den, når den er stiv, hænges den op, et lille stykke af det ene
hjørne
> > klippes af, når det tør, er det væske som kommer ud fyldt med %.
>
> Ovenstående er ligeledes ulovligt og i øvrigt uanvendeligt til
situationen.
Hvorfor er det ulovligt?
Der er betalt afgift af vinen - altså ikke vinen, men vinens
spiritusindhold - altså er indholdet lovligt - at jeg skiller indholdet i
dets komponenter kan ikke pludseligt blive ulovligt. Er det også ulovligt at
pille makaronien ud af rejesalat?
| |
Jørgen Hess (25-06-2003)
| Kommentar Fra : Jørgen Hess |
Dato : 25-06-03 22:00 |
|
"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ef9b11f$0$24668$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Hvorfor er det ulovligt?
> Der er betalt afgift af vinen - altså ikke vinen, men vinens
> spiritusindhold - altså er indholdet lovligt - at jeg skiller
indholdet i
> dets komponenter kan ikke pludseligt blive ulovligt. Er det også
ulovligt at
> pille makaronien ud af rejesalat?
>
>
Man kunne da godt forestille sig, at det var lovligt at destillere en
lovlig indkøbt vin (eller øl, for den sags skyld) men det er det altså
ikke.
Og når det er så svært for toldvæsenet at finde ud af om enkelte kan
få tilladelse, hænger det muligvis sammen med at "De Danske
Spritfabrikker" var de eneste i Danmark der overhovedet havde lov til
at destillere sprit, det var i de gode monopol tider.
Og jeg tror ikke private bare for lov til at destillere sprit. Heller
ikke til privat brug.
Når en virksomhed tapper spiritus på flasker, køber de på forhånd
banderoller af toldvæsenet, der ligesom et frimærke sættes på hver
eneste flaske. Samtidig kan toldvæsenet komme på uanmeldt besøg på
virksomheden, når som helst de ønsker det.
mvh
Jørgen
| |
Morten Juel (25-06-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 25-06-03 14:31 |
|
> Du skal bruge 6 kg. sukker, 6 pk. almindelig bagegær, 5. gr.
gærnæringssalt.
> en 25 l. ballon, opløs sukkeret i ca. 20 l. varmt vand 37 gr. sæt et
> gærrør på, efter stormgæringen er færdig
Hvornår er den det ? hvor lang tid tager det ?
så fyld ballonnen op med vand.
> Færdig efter ca. 4-5 uger, så destileres det, helst to gange,
Hvorn gør man det ?
efter anden
> gang har du finsprit på omkring 70-75 %. skal det bruges til indvortes
brug,
> anbefales at komme 5 spsk. aktivt kul på, lad stå i ca. 1 døgn,
filtreres
> gennem kaffefilter med kartoffelmel, et par gange så er det rent, og
fuslen
> er væk.
--
Mvh
Morten Juel
Yamaha XJ600
Golf II 1.8 GTI Ti
320 Jallagryde
| |
Henrik Weigelt (25-06-2003)
| Kommentar Fra : Henrik Weigelt |
Dato : 25-06-03 19:38 |
|
"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:3ef9a41e$0$15337$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Hvornår er den det ? hvor lang tid tager det ?
> Hvorn gør man det ?
Læs mere om emnet her:
http://www.planetearth.dk/
| |
Soren Lindholt (27-06-2003)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 27-06-03 12:46 |
|
Morten Juel <MP@stofanet.invalid> wrote in article
<3ef9a41e$0$15337$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...
> > Du skal bruge 6 kg. sukker, 6 pk. almindelig bagegær, 5. gr.
> gærnæringssalt.
> > en 25 l. ballon, opløs sukkeret i ca. 20 l. varmt vand 37 gr. sæt et
> > gærrør på, efter stormgæringen er færdig
>
> Hvornår er den det ? hvor lang tid tager det ?
>
> så fyld ballonnen op med vand.
> > Færdig efter ca. 4-5 uger, så destileres det, helst to gange,
>
> Hvorn gør man det ?
Biblioteket: Hjemmebrænding og snapseurter, Jørgen Munkebo er god og
hyggelig læsning.
Har også lavet en øl-bog, som er ligeså fin.
--
Soren
http://motortosse.dk
| |
Morten Juel (27-06-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 27-06-03 22:31 |
|
Nå men så må jeg lige lure
--
Mvh
Morten Juel
Yamaha XJ600
Golf II 1.8 GTI Ti
320 Jallagryde
| |
Soren Lindholt (27-06-2003)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 27-06-03 12:48 |
|
stendk <stendk.news@kandu.dk> wrote in article
<3ef966f8$0$48893$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> Da jeg skal bruge sprit med mere end 85% alk. til parfumeolier har jeg
> søgt alle steder på lovligheden i at brænde KØBMANDSVIN for ad den vej
> at udvinde denne stærke alkohol.
Kan du ikke købe det i alm. handel, eller er det for at gøre det billigere?
Sprifabrikken her i Aalborg har salg af diverse tekniske sprit-typer, i
mængder fra 1 til 20.000 liter...
--
Soren
http://motortosse.dk
| |
stendk (25-06-2003)
| Kommentar Fra : stendk |
Dato : 25-06-03 10:09 |
|
"Kåre Nejmann" skrev d. 03-12-02 09:45 dette indlæg :
> "Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> wrote:
>
> >> Nej. Det er USENET, det her.
> >
> >På den anden side er det nok ikke smart at indrømme for åbent tæppe
at man
> >er hjemmebrænder!
>
> Jeg har hørt (fra et vindyrkende familiemedlem), at destillation er
> tilladt, så længe man kun destillerer til eget brug.
>
> .... eller gjaldt det kun fryse-destillation..? Jeg er ikke helt
> sikker, men det er måske værd at checke.
>
> --
> Kåre
Da jeg skal bruge sprit med mere end 85% alk. til parfumeolier har jeg
søgt alle steder på lovligheden i at brænde KØBMANDSVIN for ad den vej
at udvinde denne stærke alkohol.
Indtil nu, har jeg ikke kunnet få noget endeligt svar fra hverken en
advokat, det lokale politi eller Told og skat.
I den nævnte opstilling, vil afgiften være betalt, men man kvier sig
stadig ved at sige det er i orden, fra disse myndigheder, og jeg har
stadig ikke fundet ud af om det er lovligt eller ej, at udvinde
spritten, når afgiften er betalt ved købmanden.
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
tom nielsen (25-06-2003)
| Kommentar Fra : tom nielsen |
Dato : 25-06-03 10:44 |
| | |
Steen Jakobsen (25-06-2003)
| Kommentar Fra : Steen Jakobsen |
Dato : 25-06-03 17:18 |
|
>
> Da jeg skal bruge sprit med mere end 85% alk. til parfumeolier har jeg
> søgt alle steder på lovligheden i at brænde KØBMANDSVIN for ad den vej
> at udvinde denne stærke alkohol.
> Indtil nu, har jeg ikke kunnet få noget endeligt svar fra hverken en
> advokat, det lokale politi eller Told og skat.
> I den nævnte opstilling, vil afgiften være betalt, men man kvier sig
> stadig ved at sige det er i orden, fra disse myndigheder, og jeg har
> stadig ikke fundet ud af om det er lovligt eller ej, at udvinde
> spritten, når afgiften er betalt ved købmanden.
>
Hvorfor køber du ikke bare 96% finsprit?
Ellers er det nu meget nemt at lave det selv med det rigtige udstyr, men
ikke lovligt.
Hilsen, Steen.
| |
Jørgen Hess (02-12-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen Hess |
Dato : 02-12-02 17:31 |
|
"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse
news:3dea2934$1@owl...
> > Svar venligst direkte til afsender.
>
> Nej. Det er USENET, det her.
>
> --
> Mvh. / Best regards,
> Steen Suder < http://www.suder.dk/>
> ICQ UIN 4133803
>
Visse svar skal nok ikke være offentlig kendt. Så jeg dispenserer gerne fra
brugen af usenet her
mvh
Jørgen
| |
Gerner (02-12-2002)
| Kommentar Fra : Gerner |
Dato : 02-12-02 22:58 |
|
On Mon, 2 Dec 2002 17:30:41 +0100, "Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> wrote
in dk.kultur.mad+drikke:
>
>"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse
>news:3dea2934$1@owl...
>
>> > Svar venligst direkte til afsender.
>>
>> Nej. Det er USENET, det her.
>>
>> --
>> Mvh. / Best regards,
>> Steen Suder < http://www.suder.dk/>
>> ICQ UIN 4133803
>>
>Visse svar skal nok ikke være offentlig kendt. Så jeg dispenserer gerne fra
>brugen af usenet her
>
>mvh
>Jørgen
>
>
Man kan ellers købe nedenstående destillationsapparat hos conrad i tyskland til
145 €/155 € bestnr. 660760.
This small Destillator is the “HIT”
at every Party. It provides for Iots of
fun and good atmosphere. Within a
short time using this apparatus
brandy can be destilled from red or
white wine. Using the small funnel
fill the flask 1/2 full with red wine,
and screw on the thermometer. Fill
the small cooler until just below the
rim with water. It is best to use spirit
in the burner, light it and move it
under the flask. Watch the temperature
closely. It should not rise above
90 “C. If it rises higher, remove
burner. Discard the first few drops of
the distilled liquid.
--
Gerner
fuku wa uchi, oni wa soto
| |
Jørgen Hess (03-12-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen Hess |
Dato : 03-12-02 18:31 |
|
"Gerner" <gerner@teknik.dk> skrev i en meddelelse
news:92lnuu07sepphnh5ji11t48vk2ujmorq72@4ax.com...
> On Mon, 2 Dec 2002 17:30:41 +0100, "Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk>
wrote
> in dk.kultur.mad+drikke:
>
> >
> >"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse
> >news:3dea2934$1@owl...
> >
> >> > Svar venligst direkte til afsender.
> >>
> >> Nej. Det er USENET, det her.
> >>
> >> --
> >> Mvh. / Best regards,
> >> Steen Suder < http://www.suder.dk/>
> >> ICQ UIN 4133803
> >>
> >Visse svar skal nok ikke være offentlig kendt. Så jeg dispenserer gerne
fra
> >brugen af usenet her
> >
> >mvh
> >Jørgen
> >
> >
> Man kan ellers købe nedenstående destillationsapparat hos conrad i
tyskland til
> 145 ?/155 ? bestnr. 660760.
>
> This small Destillator is the "HIT"
> at every Party. It provides for Iots of
> fun and good atmosphere. Within a
> short time using this apparatus
> brandy can be destilled from red or
> white wine. Using the small funnel
> fill the flask 1/2 full with red wine,
> and screw on the thermometer. Fill
> the small cooler until just below the
> rim with water. It is best to use spirit
> in the burner, light it and move it
> under the flask. Watch the temperature
> closely. It should not rise above
> 90 "C. If it rises higher, remove
> burner. Discard the first few drops of
> the distilled liquid.
>
> --
> Gerner
>
> fuku wa uchi, oni wa soto
Fars gamle destillationsapparat eksisterer ikke mere, men må nok sige at det
var større:
En gammel henkogningskedel der rummede ca 10 liter, en blikdåse der kunne
rumme 5 liter. I blikdåsen var indsat en kobberspiral med en stump af røret,
der stak ud fra et hul tæt ved bunden af dåsen. Vand i dåsen og det var alle
tiders køler. Utæthederne omkring låget på henkogningskedlen var tætnet med
plasticpadding. Der blev lagt et lag plasticpadding i lågets kant, olie blev
smurt på kedlens kant, så at plasticpaddingen ikke ville klæbe til kedlen,
dette fik lov til at hærde. Under brugen blev de sidste utætheder tætnet med
meljævning der forsigtigt blev penslet på utæthederne. Det hele sad fast med
de originale bøjler til henkogningskedlen. I midten af låget steg et rør op,
det var forbundet med spiralen på køleren. Det originale termometer sad i
sit eget hul i låget. Fra tid til anden skulle kølevandet udskiftes, men det
var også let at gøre.
Indholdet fra en 25 liters ballon blev delt over i 3 portioner, fra hver
portion blev destilleret ca. 1/3 del. Dette destillat blev igen sat over, og
her blev 2/3 destilleret af. Dvs. ca. 5 liter sprit blev der ud af
anstrengelserne.
Advarsel: Ved 2. destillation fraråder jeg brugen af åben ild til at fyre
under kedlen. Varm sprit er altså brandfarlig.
mvh
Jørgen
| |
Tux.kbh.dk (15-08-2003)
| Kommentar Fra : Tux.kbh.dk |
Dato : 15-08-03 18:32 |
|
Her er nogle link's til sider hvor i kan læse mere om destillation og
fremstilling at alkohol..
der har har en side med en masse info om alkolol og måder at fremstille
det på.
http://home1.inet.tele.dk/clauspet/frames/c_destil.htm
her er en side der sælger udstyr til fremstilling af div vine og øl..
har vist også en giude til fremstilling at 20 % alkohol lovligt!! klik
på info og så på links der er også noget der måske kan bruges.
http://www.vinolhobby.dk/
her er så en side der sælger udstyr til at destillere med, og det kan
købes lovligt, da det "skal" bruges til at lave essenser af blomster og
urter med.. som de selv skriver "Lav essenser af egne blomster og
krydderurter til mange formål - samt andre destillater."
http://www.hjemmeproduktion.dk/destillation.htm
det var vist det jeg havede. håber det kan hjælpe jer..
Tux.kbh.dk
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
grenen6 (26-08-2003)
| Kommentar Fra : grenen6 |
Dato : 26-08-03 20:01 |
| | |
|
|