Dejlig er Julen
Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 01-12-02 12:46

Jeg erfare at del mennesker ikke ved hvorfor vi fejre Jul, men er er .

Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra Kejser Augustus om at
holde folketælling i hele verden. Det var den første folketælling, mens
Kvirinius var statholder i Syrien. Og alle drog hen for at lade sig
indskrive, hver til sin by. Også Josef drog op fra byen Nazaret i Galilæa
til Judæa, til Davids by, som hedder Betlehem, fordi han var af Davids hus
og slægt, for at lade sig indskrive sammen med Maria, sin forlovede, som
ventede et barn. Og mens de var dér, kom tiden, da hun skulle føde; og hun
fødte sin søn, den førstefødte, og svøbte ham og lagde ham i en krybbe, for
der var ikke plads til dem i herberget.
I den samme egn var der hyrder, som lå ude på marken og holdt nattevagt over
deres hjord. Da stod Herrens engel frem for dem, og Herrens herlighed
strålede om dem, og de blev grebet af stor frygt. Men englen sagde til
dem:"Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele
folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; Han er Kristus,
Herren. Og dette er tegnet, I får: I skal finde et barn, som er svøbt og
ligger i en krybbe." Og med ét var der sammen med englen en himmelsk
hærskare, som lovpriste Gud og sang:

Ære være Gud i det højeste og på jorden!l
Fred til mennesker med Guds velbehag!

Ja, derfor fejre vi Jul.

se eventuelt http://www.giraffen.dk/

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se ind på min hjemmeside.

..

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-12-02 12:52

Børge Højlund Jensen <b-h-j@oncable.dk> skrev dette i

> Jeg erfare at del mennesker ikke ved hvorfor vi fejre Jul, men er
> er .

Ja vi fejrer jul fordi det er en hedensk soltilbedelsesfest, som
kirken et par hundrede år efter Jesus også begyndte at festligholde.
For at det skulle blive acceptabelt gav man de hedenske afguder m.m.
kristne navne og omdefinerede en masse af det hedenske til at se
kristent ud.

"Det Evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
- der også deltager i juleræset på lavt blus

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 01-12-02 12:55

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Børge Højlund Jensen <b-h-j@oncable.dk> skrev dette i
Ja det skal nok passe, men om Jesus blev født den ene eller anden da er vel
ligegyldig, bare vi er klar over at en frelser er født derfor Jesus
tillykke.

--
http://www.noer.webbyen.dk/ Jonny Noer.
http://teenhopeline.1444.net/ Teenhopeline.
http://www.netkirken.dk/ net kirken.

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-12-02 12:59

> Ja det skal nok passe, men om Jesus blev født den ene eller anden
> da er vel ligegyldig, bare vi er klar over at en frelser er født
> derfor Jesus tillykke.

Selvfølgelig passer det, - ellers ville jeg jo ikke skrive det

Men ellers er jeg da egentlig ikke særlig uenig med dig! Jeg fejrer
også Jesu fødsel i den måde jeg holder jul på!

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 03-12-02 01:11

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i melding
> Børge Højlund Jensen <b-h-j@oncable.dk> skrev dette i
> Men ellers er jeg da egentlig ikke særlig uenig med dig! Jeg fejrer
> også Jesu fødsel i den måde jeg holder jul på!

Så du feirer jul, fordi "alle andre" gjør det?
Selv om du er av den oppfatning at Julen er en hedensk fest?
Hvilket hykleri!

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 03-12-02 06:03

d. 03/12/02 1:10 skrev Odd-Arild Knutsen på oaknutse@online.no i artiklen
hESG9.4923$hV6.83565@news2.e.nsc.no:

> Så du feirer jul, fordi "alle andre" gjør det?
> Selv om du er av den oppfatning at Julen er en hedensk fest?
> Hvilket hykleri!

Tja, men der er temmelig meget hykleri i mange menneskers liv. Det gælder i
hvert fald i mit liv.

Selvom julen er en hedensk fest, er den da ganske hyggelig, og det kan være
en god anledning til at sprede lidt glæde til venner og bekendte og selv
hygge sig enten alene eller sammen med familie og venner. Det er der ikke
noget galt i, efter min mening, men man behøver ikke bilde sig selv ind, man
nødvendigvis fejrer Jesus. Hvis man skal tro Jehovas Vidner, skal man da
også kun fejre Jesus til påske.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 03-12-02 23:07

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i melding

Hvis man skal tro Jehovas Vidner, skal man da
> også kun fejre Jesus til påske.

....men det skal man ikke!

mvh
OAK

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-12-02 08:52

Odd-Arild Knutsen <oaknutse@online.no> skrev dette i
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev

> Så du feirer jul, fordi "alle andre" gjør det?

Hvor skrev jeg at det var fordi "alle andre" gør det?

> Selv om du er av den oppfatning at Julen er en hedensk fest?

Ja julen som de fleste fejrer den er en ærkehedensk fest. Men der
findes altså kristne mennesker der har forstået at fejre en kristen
jul hvor det ikke foregår med et egoistisk gaveræs, men hvor Jesus som
Frelseren virkelig er sat på førstepladsen

> Hvilket hykleri!

Tja, jeg tilbeder i al fald ikke afdøde mennesker.

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 03-12-02 23:07

> Tja, jeg tilbeder i al fald ikke afdøde mennesker.

Nei, du har kanskje nok med å dyrke deg selv

OAK

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-12-02 23:40

"Odd-Arild Knutsen" <oaknutse@online.no> mælte sligt:

>Nei, du har kanskje nok med å dyrke deg selv

Hermed præmierer jeg denne tråd med prisen for den mest givtige og fornuftige
debat på gruppen i 2002. En så lødig og udbytterig diskussion skal man lede
længe efter. At en sådan pragtpræstation skal komme fra to af gruppens mest
seriøse debattører overrasker selvfølgelig ikke det mindste. Godt gået!

Imponerede hilsener,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"This translation is subject to revision according to the Latin typical
edition (editio typica) when it is published."

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 01-12-02 13:36

d. 01/12/02 12:51 skrev Andreas Falck på Andreas.Falck@get2net.dk i artiklen
asct4c$dad$1@sunsite.dk:

> Ja vi fejrer jul fordi det er en hedensk soltilbedelsesfest, som
> kirken et par hundrede år efter Jesus også begyndte at festligholde.

Enig, og vi kan jo tilføje, at det kniber noget med fred i julen, som er
mere præget af stress, økonomiske problemer, ufred i familier, som har svært
ved at holde hinanden ud så mange dage af gangen og julefrokoster efter
sigende ofte præget af ægteskabelige sidespring.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Lyrik

Dato : 01-12-02 14:17

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved at holde hinanden ud så mange dage af gangen og julefrokoster efter
> sigende ofte præget af ægteskabelige sidespring.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Julefrokosten er en med protestantisk effektivitet planlagt foranstaltning
til en årlig udskejelse.
Folk går og opfører sig nydeligt hele året. Al det syndige slam ligger under
overfladen og bliver opmagasineret.
Så! -En gang om året, ved julefrokosten, skal der udslammes!
Hele lortet kommer ud på en gang! Derefter kan man være sød resten af
året!
Er det den bedste løsning på syndighedsproblemet???
Det synes man åbenbart. Der er ihvertfald en stiltiende overenskomst gående
ud på aldrig at nævne hvad der er foregået ved en sådan julefrokost! Det
er -kun udslamning!
Kunne man finde noget mindre voldsomt?

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-12-02 14:27

Lyrik <lyrik@heaven.dk> skrev dette i

> Kunne man finde noget mindre voldsomt?

Ja, lade være med syndig udslaming

"Det Evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-12-02 20:35

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message

> [...]
gående
> ud på aldrig at nævne hvad der er foregået ved en sådan julefrokost! Det

Hvad er det dog for mennesker, du omgås?

Mvh.Bodil.

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-12-02 20:37

Bodil Grove Christensen <grovebgc@tdcadsl.dk> skrev dette i

> Hvad er det dog for mennesker, du omgås?

Siger det ikke sig selv!

Og du (og dine trosfæller) er velkomne her:
<http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=179212>

Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 02-12-02 06:15

d. 01/12/02 20:35 skrev Bodil Grove Christensen på grovebgc@tdcadsl.dk i
artiklen 3dea63bc$0$175$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hvad er det dog for mennesker, du omgås?

Min opfattelse er, at han omgås helt almindelige mennesker på helt
almindelige arbejdspladser eller uddannelsesinstitutioner, og måske til og
med læser om de problemer, der kan følge med de traditionelle julefrokoster.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Niels Peter

Dato : 06-12-02 20:49

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse news:asd245$e89$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> overfladen og bliver opmagasineret.
> Så! -En gang om året, ved julefrokosten, skal der udslammes!

Middelalderens katolikker kunne nu også godt være med. Den tids karnevalsfester blev brugt med et lignende formål ...

Niels Peter

Fra : kjaer

Dato : 01-12-02 21:21

> [...]
> For at det skulle blive acceptabelt gav man de hedenske afguder m.m.
> kristne navne og omdefinerede en masse af det hedenske til at se

Jeg har fødselsdato tilfælles med Stalin, derfor skal i da ikke beskylde mig for at fejre Stalins fødselsdag.

---

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-12-02 21:36

"kjaer" <nospamxxx@xxx.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fødselsdato tilfælles med Stalin, derfor
> skal i da ikke beskylde mig for at fejre Stalins
> fødselsdag.

Den må du da også gerne fejre (hvis du skulle få lyst dertil), - og
havde du fulgt med ville du også bemærke at jeg jo heller ikke taler
om at der er noget forkert ved at kristne fejrer Jesu fødsel ved at
holde jul! - Jeg kan ikke se at det skulle være forkert. Men jeg mener
tilgenæld også at det er formålstjenligt at man også ved noget om
hvorfra julen oprindelig stammer og hvordan den er blevet til en
kristen højtidsfest.

Fra : Lyrik

Dato : 02-12-02 00:34

> Jeg har fødselsdato tilfælles med Stalin, derfor skal i da ikke beskylde
mig for at fejre Stalins fødselsdag.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Fundamentalistsekterne indenfor kristendommen, gør sig altid til gode med
alt det de IKKE gør!
Det gælder blandt andet Adventisterne og deres datterorganisation Jehovas
Vidner. Utroligt hvor de ligner Islam i det stykke forresten.
De holder ikke Jul fordi de mener Jesus blev født en anden dag. Denne dag
fejrer de heller ikke, for man kender ikke dagen præcis- og hvis Gud ville
have at det skulle fejres, så havde han nok givet os en dag. De tror ikke
man kan glæde sig og holde festlig samling, hvis ikke Gud har forlangt
det!!))
De fejrer ikke fødselsdag, fordi man ikke må hylde mennesker. Og så
videre, og så videre!
Livet er brolagt med alt det DE IKKE GØR!
Jamen fejrer de da ikke noget? Er der ikke noget som glæder dem så meget at
de vil feste over det?
Jeg kan svare for Jehovas Vidner. De "Fejrer" nadver 1!! gang om året.
Fejringen består i at alle sidder stille, mens en gammel knark eller to
nipper til altervinen!

Jamen har de da ikke fester? Jo når de holder stævne 3 gange årligt! Der
fejrer de sig selv isoleret fra samfundet med stævnedage bestående af
dampkogt mad i kilo-vis, vel at mærke i pauserne mellem foredrag som kan
vare 6-8 timer ud i en køre!

Men Julen er stærk!)) Selv Jehovas Vidner lider nederlag hvert eneste år
til fejringen af Julen. Mens de hændervridende forbander den som hedenskab,
så fejrer deres børn den og får gaver bag ryggen på menighedens ældste.
Ja! Selv Jøderne må bøje sig for Julen! I Bent Melchiors bog om Jødedommen,
trygler han sine menighedsmedlemmer om IKKE at fejre Jul!!))"Vi har da
Løvhyttefesten!-Julen er de kristnes fest! Jeg synes ikke I skulle fejre
den!"))

Alle må bøje sig for det barn som er født! Den søn der er os givet,
Fredsfyrste! Evighedsfader-Fredsbarnet!

Glædelig Jul!
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-12-02 00:40

> Fundamentalistsekterne indenfor kristendommen, gør sig altid til
> gode med alt det de IKKE gør!
> Det gælder blandt andet Adventisterne og deres datterorganisation
> Jehovas Vidner.

Sikke dog en masse vrøvl du kan fyre af på så lidt plads.

> Utroligt hvor de ligner Islam i det stykke
> forresten. De holder ikke Jul

Jeg kender ikke ret mange adventister der *IKKE* holder jul, - så din
viden trænger vist til en kraftig opdatering - eller også er det dine
fordomme du lige skal have luftet engang!

Og det er formodentlig med vilje at du ser bort fra hvad jeg ellers
har skrevet om at fejre jul, ikke sandt!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-12-02 13:56

> Lyrik <lyrik@heaven.dk> skrev dette i

> Sikke dog en masse vrøvl du kan fyre af på så lidt plads.

Han har faktisk en udmærket pointe i at visse kristne retninger og visse
andre religioner er brolagt med "negativ gerningsretfærdighed": Det er
handler netop om, hvor meget man IKKE gør snarere end hvad man gør. Faste,
madvaner, afholdenhed osv.

Dermed falder det ind under kategorien "gerningsreligion" og gerninger har i
sig selv - jævnfør Luther - aldrig frelst nogensomhelst! Og jeg betvivler
stærkt at de ligeledes evigt fordømmer, hvis de endelig skulle være så
forfærdeligt forkerte som disse folk lægger op til. Det er
"Søndagsskolekristendom" af værste skuffe: "Hvis du ikke opfører dig
ordentligt, kommer du definitivt i Helvede!"

Det handler fundamentalt set om _Troen_. Uden tro er gerningerne døde:
Gerninger - og herunder at give afkald på visse ting - hjælper ikke i
gudsforholdet, og da slet ikke hvis det er for at hykle Gud og næsten ved at
man på grund af ren narcissisme spiller from og asketisk. Det er tværtimod
langt, langt værre!

Så længe man holder sig til almindelig etik som den også er formuleret i De
Ti Bud (ikke myrde, stjæle, gå i seng med andres koner osv.) og man ellers
ærer Gud og elsker næsten som sig selv, som Jesus befaler, så har jeg
alvorligt vanskeligt ved at se hvordan gerninger på langt sigt kan betyde
noget for frelsen.

Hvis vi var ortodokse jøder under Sinaipagten, kunne jeg _måske_ forstå
gerningshysteriet, men ellers ikke!

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-12-02 20:00

Anders Peter Johnsen <anderspj@mail.dk> skrev dette i

> Han har faktisk en udmærket pointe

Ih ja, især når han siger præcis hvad han gør. Han har her en helt
klar agenda med et tilsviningsmotiv, hvilket tydeligt ses af hans
udtalelse: ... adventisterne og deres datterorganisation"

Han *VED* ganske udmærket at JV *IKKE* er en datterorganisation til
adventisterne. Så jeg kan ikke se at han har nogen egentlig pointe ud
over hans lyst til at tilsvine. - Og dette især da han bestemt ikke
kan være uvidende om, hverken hvordan mi (og også adventisternes) lære
er omkring forholdet mellem lov, nåde og gerninger.

Han taler direkte løgnagtigt imod bedre vidende.

> [...]
> hykle Gud og næsten ved at man på grund af ren narcissisme spiller
> from og asketisk. Det er tværtimod langt, langt værre!

Det er jo netop også dette jeg utallige gange har sagt og skrevet i
denne gruppe.

> Hvis vi var ortodokse jøder under Sinaipagten, kunne jeg _måske_
> forstå gerningshysteriet, men ellers ikke!

Nej ikke engang der, - for heller ikke der udspringer noget som helst
af gerningerne. Selv GT's ortodokse jødedom er det hele samlet i to
bud: Kærlighed til Gud og til næsten opfylder hele loven. Og
kærligheden og troen kommer fra Gud.

Omkring lov, nåde, frelse, tro og gerninger er der ingen forskel på
læren i GT og NT. Vi frelses af tro ved nåde, Guds er gaven, det
skyldes ikke os selv.

Jeg kan og vil ikke bare acceptere en sådan bevidst løgnagtig
fremstilling som Lyrik gav udtryk for i hans indlæg.

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 02-12-02 17:19

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in news:ase694$22es$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> ville have at det skulle fejres, så havde han nok givet os en dag. De
> tror ikke man kan glæde sig og holde festlig samling, hvis ikke Gud

altså.... store dele af min familie er Syvendedags Adventister, og de er
bestemt en festlig flok. Og de fejrer iøvrigt også Jul. De forsager bestemt
ingen af livets glæder, omend de kan have nogen sjove ideer om mad.

Venlig hilsen
Lars

som alligevel blev hardcore lutheraner

Fra : Morten Tórsson

Dato : 01-12-02 20:50

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message
> Jeg erfare at del mennesker ikke ved hvorfor vi fejre Jul, men er er .

Kongruens styre..

> [...]
> hærskare, som lovpriste Gud og sang:
>
> Ære være Gud i det højeste og på jorden!l

Nej, det er sikkert derfor de kristne fejrer jul i dag, men det er ikke det
der var meningen med den tekst. Kan du se noget deri der minder om at man
skal holde en højtid d. 25. december til ære for jesus fødsel, der skal
hedde hjól, og hvori der indgår mytologiske væsener som nisser og julemanden
?? Nej, vel, for Jesus blev ikke født d. 25 .december. Julen var en af de
stærkeste hedenske traditioner (se utallige tidligere indlæg om dette emne),
og de kristne kunne ikke uden videre afskaffe den, fordi den var så vigtig
for vore forfædre. Derfor omgjorde de den med djævelsk list til en kristen
højtid.

Mvh.

/Morten

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 02-12-02 09:25

"Morten Tórsson" <grynheim@online.no> skrev i en meddelelse

> [...]
den var så vigtig
> for vore forfædre. Derfor omgjorde de den med djævelsk

Og der står heller intet om at han ikke er født 24/25 dec.
At man har valgt dette tidspunkt skyldes konkurrencen med
andre romerske religioner, Mitras og Helios, de nordiske
myter var man temmelig uvidende om og i det omfang de
skildres af romerske kilder, ligner det ikke meget Snorres
senere forsøg på at opstille en nordisk mytologi.
At nordboerne skulle fejre deres solhverv med flere dages
forsinkelse, findes der mig bekendt ikke
belæg for at antage. Men du skal være velkommen til at komme
med dokumentation for dette som så meget andet som "(se
utallige tidligere indlæg om dette emne)" du heller ikke
formår at komme med andet end dine fantasifulde påstande
for.
Kom med noget dokumentation for din nisse jul med juletræer
med Odins spyd.
Benyt dog juleferien til at få lidt står på mytologien fra
stenalder til år ca. 1500 efter Odins fødsel.
vagn