skal goodwill deles?
Fra : Ukendt

Dato : 01-12-02 00:33

Hej NG

Hvis et ægtepar skal skilles, og den ene part har feks en lægeklinik, skal
den anslåede goodwill så deles ved et offentligt skifte, eller skal den
holdes uden for som en §15, stk. 2 rettighed?

Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Casper

Dato : 17-01-03 14:32

Til at starte med kan det slåes fast at good-will IKKE kan rummes i RVL §
15.

Det skal altså medtages på et skifte. Problemet bliver derefter at fastsætte
værdien af den respektive good will.

Med venlig hilsen
Casper
Stud.jur

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-03 21:50

"Casper" <@.> wrote in message
> [...]
> 15.
>
> Det skal altså medtages på et skifte. Problemet bliver derefter at

Hvad bygger du dit svar på?

Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Casper

Dato : 21-01-03 15:21

Det du spørger om er et megt vanskeligt og IKKE afklaret spørgsmål.

Men good will skal formodentligt regnes med når den samlede værdi af en
virksomhed skal gøres op. Problemet kan være at værdi sætte den. Den anden
ægtefølle vil selvfølgelig have interesse i at den sættes højt, for så at få
et større boslod. Og omvendt med den anden. Ligedelings princippet i SKL §
68.
ved uenighed kan to sagkyndige værdi sætte good willen.

Det må videre formodes at RVL (ægteskabslov 2) § 15 stk. 2 ikke kan rumme
good will

Casper
stud.jur

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-03 17:02

"Casper" <@.> wrote in message

> [...]

> ved uenighed kan to sagkyndige værdi sætte good willen.
>
> Det må videre formodes at RVL (ægteskabslov 2) § 15 stk. 2 ikke kan rumme

Jeg er klar over, at det ikke er afklaret i praksis, og VL og ØL afsiger
kendelser, der ikke harmonerer med hinanden. Derfor undrede dit meget klare
svar om, at goodwill ikke er omfattet af RVL § 15, stk.2 uden at du
forklarede det nærmere. Du har jo også ændret det til formentlig i dit
sidste indlæg.

Grunden til at jeg i det hele taget spurgte om, om det skulle medregnes, var
at jeg havde familieskifteret som kursusfag i sidste semester, og efter
undervisningen var jeg ikke klar over om det hele skulle deles, og om det
skulle adskilles i personlig og stedlig goodwill. Under eksamenslæsningen i
december blev jeg mere klar over tingenes tilstand, heldigvis. Men tak for
dine svar.

Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Casper

Dato : 22-01-03 12:20

Jeg læste en del om det, og da der ikke var give noget konkret svar, spurgte
jeg min professor, der heller ikke mente at det kunne medtages i RVL § 15
stk. 2.

Det er mere personlige ting som: Rullestol, briller og erstatninger for
varige men osv.

Håber det har været til hjælp.

Der er så mange der svarer på ting herinde, og man kan se at de ikke ander
for to øre hvad jura er og svarer ud fra ting de har hørt eller tror

Hilsen
Casper
Stud.jur

Fra : Thomas Neumann [8260~

Dato : 18-01-03 15:02

Hak
> Til at starte med kan det slåes fast at good-will IKKE kan rummes i RVL §
> 15.
Hak

Jeg er bestemt ikke enig. Goodwill er netop en RVL §15,2 rettighed som ikke
skal deles på et skifte af et fællesbo.
Bemærk at selv om noget kan rummes af RVL §15 stk 2 er det -ikke- sikkert at
det ikke skal deles på et skifte.

Goodwill skal ikke deles da det er en uvordragelig og personlig rettighed.
(§15,2)

Andres mening?

Thomas
Stud.Jur.