terrier eller gravhund
Fra : highlander

Dato : 30-11-02 21:01

Hej
Vil nogen dele deres erfaring ??

Jeg vil gerne anskaffe mig en terrier eller gravhund til drev på
hjortevildt - hvad skal jeg vælge - under hensynstagen til at der er små
børn i huset - og den skal kunne fungere sammen med springerspaniel....

Jesper

Fra : sailor99

Dato : 30-11-02 22:32

Der findes sikkert en fornuftig terrier et eller andet sted, men jeg har
endnu ingen mødt i mit snart lange jægerliv, alle var mere eller mindre
towlige at omgås, men gode på jagt.
Find en god gravhund af venlige forældre, så har du en superhund.

Georg
Tidligere ejer af: tysk ruhår
Nu ejer af: ruhåret gravhund ( jagt- og skibshund)

Fra : h@rdis

Dato : 03-12-02 09:23

"sailor99" <sailor99@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Georg
> Tidligere ejer af: tysk ruhår
> Nu ejer af: ruhåret gravhund ( jagt- og skibshund)

Kære Sailor
Det er lidt syndt at dine fordomme og din åbenbart noget begrænsede viden om
hunde kan få indflydelse på valg af race. Jeg opfatter spørgeren som seriøs,
og seriøse spørgsmål skal have seriøse svar.
Inden for terriergruppen vil jeg nævne to racer, hvor avlsarbejdet primært
koncentrerer om at bevare det jagtlige og kun sekundært det
udstillingsmæssige, nemlig tysk jagtterrier og border terrier. Og det er
vigtigt at focus er på hundens evner i naturen, da det skaber grundlag for
velafbalancerede hunde, der også forstår at begå sig hjemme i sofaen.
Men om man vælger gravhund eller fx. border er et temperementsspørgsmål. Jeg
_tror_ at en gravhund pga. dens bygning er mere udsat/skrøbelig ved lange
drev/løbeture.
Min anbefaling er: Ud og mød nogle hunde, snak med ejerne, læs bøger og dan
egen mening.
Både gravhunde og terriere har træningsanlæg rundt om i landet, hvor man kan
møde op og se en masse arbejdende hunde.
Adresser mv. til terriere kan findes på http://hjem.get2net.dk/raevegraven
(vi afholder i øvrigt julehyggedag på søndag, så hvis du er i nærheden af
Bjæverskov, så kig forbi), som er hjemmesiden for træningsarbejdet for
terriere på Sjælland. Lignende sider kan sikkert findes for gravhunde.
mvh JØrgen
(som overraskende nok *sss* er ejer af to bordere)

Fra : Mejdahl

Dato : 30-11-02 23:02

Tysk Jagtterrier.

1. Få en 8 ugers hvalp.
2. Giv den en god opdragelse.
3. Opdrag børnene/hunden til at forstå hinanden.
4. Glem ikke fruen i huset.

Hej fra Jens

Fra : Henning & Birgith Ra~

Dato : 01-12-02 16:42

"highlander" <jesper.brahe@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjortevildt - hvad skal jeg vælge - under hensynstagen til at der er små
> børn i huset - og den skal kunne fungere sammen med springerspaniel....

Jeg har en god erfaring med gravhund til drev.
Jeg har haft 2 korthåret gravhunde, men de gør sku hele tiden når de er
hjemme, og bare de hører nogle på den anden side af gaden.
For tiden har jeg ruhåret gravhund tæve. Den er utrolig nem at have med at
gøre, hun er 2 år og fra kennel Ruko hos Aksel Thomsen i Sdr. Nissum, han
laver nogle fantastiske gravhunde, der er bare hals på fod, ellers er hunden
gratis.Du kan tro at der er musik på.
Gravbassen går daglig med labrador her i huset, og de er begge meget glade
for børn. Jeg kan stærk anbefale ruhåret gravhund,der er jo en hvis charme
over en ruhåret gravhund.

Hilsen Henning