SPAM eller ikke SPAM ifl. Markedsføringslo~
Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-11-02 19:27

Udsprunget af disktion i tele.internet (en intern TDC gruppe) i tråedene
|Spam fra TDC
|Email til TDC Internet, Privat Marketing?
for dem der har adgang, men ikke følger med i den gruppe.
Den mail det handler om er nederst i dette indlæg.

En af debatørene har fundet følgende fram:

> [...]

| Fra Forbrugerombudsmandens praksis kan nævnes, at en erhvervsdrivende
| spurgte, om det er muligt uanmodet at henvende sig elektronisk til en
| forbruger og tilbyde denne at deltage i en konkurrence.
| Forbrugerombudsmanden udtalte, at det var hans opfattelse, at
| konkurrencer iværksættes for at skabe opmærksomhed om virksomhedens
| navn og/eller produkter. Det var derfor Forbrugerombudsmandens
| opfattelse, at en sådan henvendelse har et kommercielt sigte og
| derfor vil være omfattet af markedsføringslovens § 6a.

|Der er altså ingen tvivl om, at det er ulovlig spam.

Hvortil der blev svaret

|Find en dom istedet for en uforpligtende udtalelse

Vi er alså grundlæggende uenig i om det er istrid med markedsføringslovens
§6a, eller måske en anden §, i samme eller anden dansk lov.

Så kort sagt er nedestående ulovligt SPAM, eller SPAM iøvigt?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-12-02 18:55

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> wrote in message

> Hvortil der blev svaret

Nu er Forbugerombudsmandens udtalelser ikke uforpligtigende, i den forstand,
at han for sine penge for at fortolke loven, og i øvrigt også hvad angår
Markedsføringsloven er den der skal anlægge sag. Han svarer altså på dette
område nærmest til anklagemyndigheden. Det betyder ikke han har ret, men han
har dog et indgående kendskab til området og praksis.

> Så kort sagt er nedestående ulovligt SPAM, eller SPAM iøvigt?

'Spam i øvrigt' må være det der betragtes som spam af netudbydere, men ikke
er forbudt pr. lov. Eftersom mailen så vidt jeg kan se er sendt af en
udbyder, må man gå ud fra at denne udbyder ikke betrageter det som spam...

Om det er ulovligt kan naturligvis først endeligt afgøres ved en domstol,
men jeg kan vanskeligt se, at man ikke vil fortolke mailen som udsendt af
markedsføringsmæssige årsager. Det er så oplagt, at man næsten kan tillade
sig at argumentere baglæns:
Hvis det ikke er af markedsføringsmæssige årsager, hvorfor i alverden har de
så sendt den ud?

Det er væsentligt her, at de pågældende kunder ikke har sagt ja til at
modtage tilbud eller andet materiale pr. mail fra udbyderen. Har man dette
(ved accept af betiongelser hvor dette indgår eller på anden måde) så er
mailen sikkert i orden (afhængig af den konkrete formulering i accepten).

Den aktuelle lovgivning er Markedsføringsloven, specielt §1 og §6A:
§ 1. Loven gælder i privat erhvervsvirksomhed og offentlig virksomhed,
som kan sidestilles hermed. Der må i sådan virksomhed ikke foretages
handlinger, som strider mod god markedsføringsskik.

§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Ingen tvivl om at tilfældet falder under §1, og i mine øjne altså heller
ingen tvivl om, at det kan falde under §6A, fordi det er med henblik på
afsætning af verer eller tjenesteydelser. God nok ikke direkte, men gennem
loyalitetssklabende markedsføring.

(OT bemærkning: Det må man da håbe for de medarbejdere der har sendt den ud.
Ellers står de nok til en skideballe hos Henning Dyremose, når han finder ud
af, at de bruger arbejdstiden på sådan noget, uden at regne med at sælge
mere af den grund ...)

/Per