/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forkromning
Fra : OK


Dato : 30-11-02 19:33

Hvor i nordjylland kan jeg få forkromet dæksler m.v. (alu)?
Hvad koster sådan en omgang?
Stilles der krav til kvaliteten af aluminiumet?

M.v.h. Ole
CB900F



 
 
armand (04-12-2002)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 04-12-02 18:52


OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3de90496$0$211$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
> Hvor i nordjylland kan jeg få forkromet dæksler m.v. (alu)?
> Hvad koster sådan en omgang?
> Stilles der krav til kvaliteten af aluminiumet?

Den korte:
Glem det - Krom på alu sucks!

- -
Armand.





Kenneth Sørensen (04-12-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 04-12-02 19:01


"OK" <ole_k@post10.tele.dk> wrote in message
news:3de90496$0$211$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
> Hvor i nordjylland kan jeg få forkromet dæksler m.v. (alu)?
> Hvad koster sådan en omgang?
> Stilles der krav til kvaliteten af aluminiumet?
>

Forkromning på alu plejer ikke at holde.

Prøv hellere at polere det op til nær kromglans, og klarlakér det evt
bagefter.

mvh
Kenneth (R1)



OK (04-12-2002)
Kommentar
Fra : OK


Dato : 04-12-02 19:44

>
> Forkromning på alu plejer ikke at holde.
>
> Prøv hellere at polere det op til nær kromglans, og klarlakér det evt
> bagefter.
>

Poleringen sidste vinter holdt heller ikke til mange km. Og klar lak har jeg
ikke så meget fidus til da det ofte begynder at skalle af efter kort tid -
og delvist afskallet lak er bestemt ikke pænt.
Har jeg brugt noget forkert / findes der en bestemt slidstærk type?

M.v.h.
Ole



Kenneth Sørensen (04-12-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 04-12-02 22:09

> >
> > Forkromning på alu plejer ikke at holde.
> >
> > Prøv hellere at polere det op til nær kromglans, og klarlakér det
evt
> > bagefter.
> >
>
> Poleringen sidste vinter holdt heller ikke til mange km. Og klar lak
har jeg
> ikke så meget fidus til da det ofte begynder at skalle af efter kort
tid -
> og delvist afskallet lak er bestemt ikke pænt.
> Har jeg brugt noget forkert / findes der en bestemt slidstærk type?
>
> M.v.h.
> Ole
>

Oppoleret alu er jo standard på mange japanske cykler, men det er da
rigtigt, den skal have lidt pudsning en gang i mellem, f.eks. når man
vasker dyret (..altså MC'en

Mht. Klarlakken ved jeg ikke andet end at det vist bliver en smule
mindre blankt, og at man skal ikke gøre det på meget varme motordele
(men det siger jo sig selv). Jeg har ikke selv prøvet, så jeg ved ikke
om overfladen skal behandles først, eller en speciel klarlak skal til.

mvh
Kenneth



Biker Mike (05-12-2002)
Kommentar
Fra : Biker Mike


Dato : 05-12-02 22:46

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message
news:3dee42b7$0$154$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Forkromning på alu plejer ikke at holde.
>
> Prøv hellere at polere det op til nær kromglans, og klarlakér det evt
> bagefter.
--

Vås ! Jeg har da flere gange fået forchromet alu dele og de har da holdt
ganske udmærket , faktisk har jeg da dele som er over 15 år gamle og de
holder endnu, Min erfaring er at det er meget svært at lakere alu dele selv
hvis det skal holde bare nogenlunde.

Hilsen Michael



Kenneth Sørensen (06-12-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 06-12-02 00:13

> > Forkromning på alu plejer ikke at holde.
> >
> > Prøv hellere at polere det op til nær kromglans, og klarlakér det
evt
> > bagefter.
> --
>
> Vås ! Jeg har da flere gange fået forchromet alu dele og de har da
holdt
> ganske udmærket , faktisk har jeg da dele som er over 15 år gamle og
de
> holder endnu, Min erfaring er at det er meget svært at lakere alu
dele selv
> hvis det skal holde bare nogenlunde.
>
> Hilsen Michael
>

Vås?!? ..små slag!

Ok, det kan vist lade sig gøre ved imprægnering af overflade, derefter
kobber, derefter nikkel, derefter krom. (svjv). Men det er vist en
besværlig proces der ikke altid ender godt, eller er særlig holdbart.

Næh, jeg holder fast ved min oppolering, det kan blive tilnærmelsesvis
ligeså blankt som krom.

Ikke at jeg har de problemer i dag, der er sq så lidt skinnende på den
nuværende (heldigvis)

Kenneth
R1 (sølv dog






armand (06-12-2002)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 06-12-02 01:05


Biker Mike <xxxdko12134@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:asohh1$eev$1@news.cybercity.dk...
> "Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message
> news:3dee42b7$0$154$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Forkromning på alu plejer ikke at holde.
> >
> > Prøv hellere at polere det op til nær kromglans, og klarlakér det evt
> > bagefter.
>
> Vås ! Jeg har da flere gange fået forchromet alu dele og de har da holdt
> ganske udmærket , faktisk har jeg da dele som er over 15 år gamle og de
> holder endnu,

Og når jeg nu næsten ikke har set andet end cromede alu-emner hvor
overfladen efter få år lignede et regulært råkostjern - Hvor står vi så??!

Hvis crom på jern skal udføres heeelt rigtigt lægges et mellemlag af kobber
for at opnå den bedste binding de to materialer imellem; men crom binder
dårligt på aluminium, samtidig med at der ikke findes et praktisk egnet
materiale til mellemlag!
Metallernes indbyrdes varmeudvidelses-koeffecient harmonerer tillige så
dårligt at der er stor risiko for mikro-revner i kromlaget på motordele hvor
varmepåvirkningen er både stor og skiftende. Er der først hul på overfladen
er der frit spil for ir!

Crom på alu ér en "don't", og fortrydelsesretten er tillige behersket: Vil
man have cromen af igen er der kun én vej og det er at bede
forkromningsanstalten om at afkrome sagerne elektrolytisk

--
Armand.



Biker Mike (07-12-2002)
Kommentar
Fra : Biker Mike


Dato : 07-12-02 22:29


"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:asoq3m$om8$1@news.cybercity.dk...
> Og når jeg nu næsten ikke har set andet end cromede alu-emner hvor
> overfladen efter få år lignede et regulært råkostjern - Hvor står vi så??!
>
> Hvis crom på jern skal udføres heeelt rigtigt lægges et mellemlag af
kobber
> for at opnå den bedste binding de to materialer imellem; men crom binder
> dårligt på aluminium, samtidig med at der ikke findes et praktisk egnet
> materiale til mellemlag!
> Metallernes indbyrdes varmeudvidelses-koeffecient harmonerer tillige så
> dårligt at der er stor risiko for mikro-revner i kromlaget på motordele
hvor
> varmepåvirkningen er både stor og skiftende. Er der først hul på
overfladen
> er der frit spil for ir!
>
> Crom på alu ér en "don't", og fortrydelsesretten er tillige behersket: Vil
> man have cromen af igen er der kun én vej og det er at bede
> forkromningsanstalten om at afkrome sagerne elektrolytisk



Tjae, hvor står vi så ?? Jeg ved ikke andet end at jeg har både gode og
dårlige erfaringer med det, Det der er alfa og omega er at forcromnings
anstalten garanterer at der bliver lagt de korrekte mellemlag, du har ret i
at man bruger kobber under chromen, hvad man bruger mellem aluen og kobberen
kan jeg ikke lige huske, jeg mener dog at jeg har hørt noget om et micro lag
af nikkel, men som sagt er jeg ikke sikker.

Jeg har som sagt fået lavet chrom på motordele for ca 15 år siden, og de
holder endnu, og så har jeg fået lavet dele for 8 år siden som ikke er så
pæne mere, jeg kan godt ærge mig over at jeg ikke mere kan huske hvor jeg
fik lavet de første dele, andet end at det var et godt stykke uden for
København, Så pointen må vel være at man skal se sig _meget godt for_ inden
man vælger forchromnings anstalt.

Jeg fik oppoleret et par gaffelben af alu sidste år og gav dem i den
anledning klarlak, det tog mig _mange_ opringninger at finde en som kunne
sælge mig noget lak som kunne holde på alu, men, men, men, allerede ved
sæsongens slutning var lakken begyndt at skalle af, om det var fordi at jeg
ikke fik affedtet benene godt nok skal jeg ikke kunne sige, men jeg syntes
selv at jeg gjorde et stort nummer ud af netop det, Så skal jeg vælge må mit
valg altså ende på en korrekt udført chrom, eller en lakering ude i byen.

Hilsen Michael




Kenneth Sørensen (08-12-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 08-12-02 00:45

>
> Tjae, hvor står vi så ?? Jeg ved ikke andet end at jeg har både gode
og
> dårlige erfaringer med det, Det der er alfa og omega er at
forcromnings
> anstalten garanterer at der bliver lagt de korrekte mellemlag, du har
ret i
> at man bruger kobber under chromen, hvad man bruger mellem aluen og
kobberen
> kan jeg ikke lige huske, jeg mener dog at jeg har hørt noget om et
micro lag
> af nikkel, men som sagt er jeg ikke sikker.
>

Så ligefrem "vås!" er det vel ikke, når folk ikke anbefaler det?...
Meget belejligt, glemte du dine dårlige erfaringer ved tidligere post...

>
> Hilsen Michael
>

...men never mind

Kenneth
R1




Biker Mike (08-12-2002)
Kommentar
Fra : Biker Mike


Dato : 08-12-02 17:29

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message
news:3df2878a$0$245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Så ligefrem "vås!" er det vel ikke, når folk ikke anbefaler det?...
> Meget belejligt, glemte du dine dårlige erfaringer ved tidligere post...
>
> ..men never mind


Jamen det er da noget vås at chrom på alu generelt ikke holder (det er da i
hvertefald det indtryk man får af folks holdninger når man læser lidt
længere oppe i tråden), Man skal bare vide hvad man skal kræve af
forchromnings anstalten.

10 - 15 års holdbarhed syntes jeg da selv er ganske pænt, og vel også
rimeligt tæt på hvad man kan forlange på andre materialer, men måske er
aluen mere forchromnings venlig på sådan en gammel GW som jeg oser rundt
på., hvem ved ?

Klarlak på alu er vel også udmærket, men jeg har bare aldrig hørt om nogen
som har fået er holdbart resultat ved en hjemme lakering.
--
Hilsen Michael




Freddy Lang (08-12-2002)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 08-12-02 12:03


"OK" <ole_k@post10.tele.dk> wrote in message
news:3de90496$0$211$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
> Hvor i nordjylland kan jeg få forkromet dæksler m.v. (alu)?
> Hvad koster sådan en omgang?
> Stilles der krav til kvaliteten af aluminiumet?
>
> M.v.h. Ole
> CB900F
>
>

Jeg kendte på et tidspunkt en Virago 920 ejer, som gik meget op i det med
alt det blanke, og han gjorde simpelthen det, at han adskilte maskinen hver
vinter, og polerede alu-delene op (den gængse metode med et roterende
filt-hjul og en stang polérvoks). Han var godt klar over, at det med klarlak
ikke er så godt, og grunden til dette skulle efter sigende være, at når
alu'en er poleret så kraftigt op, at det ligner chrom, så er overfladen så
glat, at lakken ikke kan binde. Han brugte i stedet lakforsegler, og det
kunne holde den fine, blanke alu pæn hele sæsonen igennem, og så startede
han bare forfra med poleringen igen det efterfølgende efterår.



Kenneth Sørensen (09-12-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Sørensen


Dato : 09-12-02 10:33

> >
>
> Jeg kendte på et tidspunkt en Virago 920 ejer, som gik meget op i det
med
> alt det blanke, og han gjorde simpelthen det, at han adskilte maskinen
hver
> vinter, og polerede alu-delene op (den gængse metode med et roterende
> filt-hjul og en stang polérvoks). Han var godt klar over, at det med
klarlak
> ikke er så godt, og grunden til dette skulle efter sigende være, at
når
> alu'en er poleret så kraftigt op, at det ligner chrom, så er
overfladen så
> glat, at lakken ikke kan binde. Han brugte i stedet lakforsegler, og
det
> kunne holde den fine, blanke alu pæn hele sæsonen igennem, og så
startede
> han bare forfra med poleringen igen det efterfølgende efterår.
>
>

Se, det er jo nok den bedste løsning.

JMHO

Kenneth
R1.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408645
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste