Lukke Office programmer automatisk
Fra : Per Rønne

Dato : 30-11-02 18:29

Er der en måde at lukke for MS Office programmerne på en måde der gør at
eventuelt åbne dokumenter arkiveres som temporære filer, der automatisk
genåbnes når de pågældende programmer igen åbnes?

Formål: Dokumentfilerne skal være lukkede når der sker backup. Ved at
kunne sende et signal til Officeprogrammerne om at de lukker, vil
automatisk backup fungere bedre. En almindelig »quit« giver en dialog

Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.
DK-2700 Brønshøj
Tlf + fax 38 89 00 16, mobil 28 23 09 92

Fra : Mads

Dato : 02-12-02 13:28

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message
> Er der en måde at lukke for MS Office programmerne på en måde der gør at
> eventuelt åbne dokumenter arkiveres som temporære filer, der automatisk
> genåbnes når de pågældende programmer igen åbnes?

Et dokument kan kun få et filnavn hvis det bliver gemt. Du vil derfor have
problemer når du genåbner dokumenterne da de nu vil have de temporære
filnavne og kan ikke få de gamle uden at gemme. (Gælder word)

> Formål: Dokumentfilerne skal være lukkede når der sker backup. Ved at
> kunne sende et signal til Officeprogrammerne om at de lukker, vil
> automatisk backup fungere bedre. En almindelig »quit« giver en dialog
Under hvilke omstændigehder kører den backup. Hvorfor er der office
applikationer med åbne dokumneter når der skal laves backup? Hvilke office
applikationer drejer det sig om?

Mvh Mads

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-02 16:55

Mads <mads.knudsen@NOSPAMprivat.dk> wrote:

> [...]
> problemer når du genåbner dokumenterne da de nu vil have de temporære
> filnavne og kan ikke få de gamle uden at gemme. (Gælder word)

Man kunne sagtens lade programmerne åbne med de temporære dokumenter
åbne igen.

> Under hvilke omstændigehder kører den backup. Hvorfor er der office
> applikationer med åbne dokumneter når der skal laves backup? Hvilke office
> applikationer drejer det sig om?

Word, Excel.

Og det sker altså at man kan glemme at arkivere dokumenter.

Fra : Mads

Dato : 03-12-02 09:14

> Man kunne sagtens lade programmerne åbne med de temporære dokumenter
> åbne igen.

Følgende makro kan bruges til at gemme og lukke alle åbne dokumenter i Word.
Sub GemAlleWord
Dim I as Long

For I=1 to Documents.Count
Documents(I).SaveAs "C:\Temp\temp" & Format(I, "0000")
Documents.Close
Next I

End Sub

Hvordan du får dem åbnet igen er et spørgsmål om hvordan du vil arbejde
videre
- Bruge RecentFiles listen (maks 9 filer)
- Åbne alle filer i C:\temp\ (Gamle temp filer skal slettes, ellers bliver
de åbnet igen)
- Lave en liste et sted og bruge den

For den første kunne en makro se sådan ud
Sub OpenRecentFiles()
Dim I As Long

For I = 1 To Application.RecentFiles.Count
Application.RecentFiles(I).Open
Next I

End Sub

> Og det sker altså at man kan glemme at arkivere dokumenter.
Næh ;)

Mvh Mads

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 03-12-02 17:36

> [...]

> Dim I as Long
>
> For I=1 to Documents.Count
> Documents(I).SaveAs "C:\Temp\temp" & Format(I, "0000")

I det jeg går ud fra at Documents.Close lukker alle åbne dokumenter
burde den så ikke flyttes ud af iterationen?

Obs: kender ikke til VisualBasic!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Mads

Dato : 04-12-02 08:41

"Michael Tysk-Andersen" <mta@mac.com> wrote in message
> [...]
Mente naturligvis
Documents(I).Close

> I det jeg går ud fra at Documents.Close lukker alle åbne dokumenter
> burde den så ikke flyttes ud af iterationen?
Det kan man også.

Mvh Mads

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-12-02 12:40

> Mente naturligvis
> Documents(I).Close

I så fald tror jeg slet ikke det vil virke med mindre scriptssproget
opfører sig anderledes end jeg er vant til. For hver iteration lukkes
der jo et dokument og Documents.Count vil derfor ændres. Nummereringen
af dokumenterne vil formentlig også ændre sig i forløbet.

> Det kan man også.

Det er nok den simple løsning.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Mads

Dato : 04-12-02 15:06

> [...]
> der jo et dokument og Documents.Count vil derfor ændres. Nummereringen
> af dokumenterne vil formentlig også ændre sig i forløbet.

Jeg er en smule bekymret. Jeg er åbenbart ikke i stand til skrive det jeg
mener og kan kun beklage at det forvirrer.
Følgende makro brugte jeg selv (efter den første fejl som du påpegede)

Sub GemAlleWord()
Dim I As Long

For I = Documents.Count To 1 Step -1
Documents(I).SaveAs "C:\affald\temp" & Format(I, "0000")
Documents(I).Close
Next I
End Sub

Og den virker tilfredstillende hos mig.

Desuden er det ligegyldigt om Documents.Count ændrer sig. For Next løkken
bliver initialisret med nogle værdier og gennemløber det antal gange.
Kan verificeres let med følgende makro

X = 10
For I = 1 To X
X = 10 - I
Debug.Print I & " " & X
Next I

Den gennemløbes 10 gange uagtet at X skifter værdi

Men det er rigtigt at nummereringen af dokumenterne vil ændre sig hvis man
sletter(lukker) et lavernummereret dokument. Det er grunden til at jeg
lukker højst nummereret hele tiden.

Mvh Mads

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-12-02 21:50

> [...]

> mener og kan kun beklage at det forvirrer.
> Følgende makro brugte jeg selv (efter den første fejl som du påpegede)

Beklager hvis jeg har virket for pedantisk.

> [...]
> Dim I As Long
>
> For I = Documents.Count To 1 Step -1
> Documents(I).SaveAs "C:\affald\temp" & Format(I, "0000")

I bliver jo også initialiseret til Documents.Count, så den virker
selvfølgelig.

> [...]
> Debug.Print I & " " & X
> Next I
>
> Den gennemløbes 10 gange uagtet at X skifter værdi

Det er nu meget sjovt at det virker sådan. Det kan give nogle
ubehagelige sideeffekter hvis man prøver det samme i et andet
programeringssprog.

> Men det er rigtigt at nummereringen af dokumenterne vil ændre sig hvis man
> sletter(lukker) et lavernummereret dokument. Det er grunden til at jeg
> lukker højst nummereret hele tiden.

Ikke nogen dum ide.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Mads

Dato : 05-12-02 09:39

> Beklager hvis jeg har virket for pedantisk.
Næh, jeg kan bare være vågen når jeg svarer.

> Det er nu meget sjovt at det virker sådan. Det kan give nogle
> ubehagelige sideeffekter hvis man prøver det samme i et andet
> programeringssprog.

Det synes jeg nu egentlig ikke, men jeg er også opvokset med basic og pascal
sprog. Her har For-Next løkker altid virket sådan.
I hvilke sprog virker For-Next løkker anderledes? Og har de sprog andre
løkke strukturer?

Mvh Mads

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-12-02 12:07

> [...]

> sprog. Her har For-Next løkker altid virket sådan.
> I hvilke sprog virker For-Next løkker anderledes?

Jeg har smidt min pascal dokumentation ud, men Modula 2 en pascal
videreudvikling fungerer som du beskriver. Det gør AppleScript til Mac
også.

REALBasic, en VisualBasic klon til Mac evaluerer For...Next konditionen
for hver løkke. Det gør C og C++ også.

> Og har de sprog andre løkke strukturer?

For...Next løkker er lidt specielle i det som vi har konstateret
fungerer forskelligt alt efter implementionen. Do, while, repeat osv
løkker fungerer altid ved at konditionen testes ved hvert løkke
gennemløb.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Mads

Dato : 05-12-02 13:36

> [...]
> fungerer forskelligt alt efter implementionen. Do, while, repeat osv
> løkker fungerer altid ved at konditionen testes ved hvert løkke

Så fik jeg også lært noget idag ;)

Mvh Mads