Overvågning med webcam.?
Fra : CoolBob

Dato : 30-11-02 18:00

Hej Gruppe.
Er det lovligt at man via et webcam. filmer via
stuevinduet et offentligt sted konstant? -fx.
et torv.

Mvg.
CB.

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 30-11-02 18:08

> Er det lovligt at man via et webcam. filmer via
> stuevinduet et offentligt sted konstant? -fx.
> et torv.

Skulle jeg mene - er det ik B.T der har webcam over rådhuspladsen?

// Troels

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 30-11-02 18:23

> Skulle jeg mene - er det ik B.T der har webcam over rådhuspladsen?

Politiken har webcam over rådhuspladsen, ved ikke om BT har!

Mvh Thomas

Fra : CoolBob

Dato : 30-11-02 18:37

Thomas Smedebøl <whisdow@hotmail.com> skrev
> Politiken har webcam over rådhuspladsen, ved ikke om BT har!

Derfor bliver det vel ikke mere lovligt?....
-At jeg i teorien kunne rette mit webcam ud på din indkørsel
(for at filme fortorvet) og filme alle som besøger dig, selvfølgelig
ikke i dèn forbindelse -men alligevel....

Mvh CB

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 30-11-02 18:55

> Derfor bliver det vel ikke mere lovligt?....

Nu svarede jeg ikke på om det var lovligt, men på hvilket dagblad der har et
webcam med udsogt over Rådhuspladsen!

Mvh Thomas

Fra : Thomas W.

Dato : 30-11-02 19:23

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> wrote in message

> Nu svarede jeg ikke på om det var lovligt, men på hvilket dagblad der har
et
> webcam med udsogt over Rådhuspladsen!

Det var ikke det der blev spurgt om, så hvis dit udråbstegn skulle være
udtryk for at du føler dig fornærmet/harmfuld, bør du droppe den. Har du
noget (juridisk!) svar omkring lovligheden af webcams?

/Thomas W.

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 30-11-02 23:06

> Det var ikke det der blev spurgt om
Jo - Det var "er det ik B.T der har webcam over rådhuspladsen?" jeg svarede
på!

>så hvis dit udråbstegn skulle være
> udtryk for at du føler dig fornærmet/harmfuld, bør du droppe den. Har du
> noget (juridisk!) svar omkring lovligheden af webcams?
Mit udråbstegn signalerede at jeg _mente_ nøjagtig hvad jeg skrev. Jeg
forsøgte at gøre opmærksom på at jeg udemærket viste at det oprindelige
spørgsmål drejede sig om lovligheden af et webcam over et offentligt rum,
men at jeg svarede på spørgsmålet om det var BT der havde webcam over
Rådhuspladsen. Med mindre jeg direkte skriver at jeg er harm, fornærmet
eller andet er der ingen grund til at tro det!

Mvh Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-02 22:00

> Politiken har webcam over rådhuspladsen, ved ikke om BT har!

BT har vist ikke lige adresse i nærheden af Rådhuspladsen, så det
skulle i så fald være et rimelig godt kamera :)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-02 19:46

CoolBob skrev:

>Er det lovligt at man via et webcam. filmer via
>stuevinduet et offentligt sted konstant?

Jeg kan ikke huske hvor det står, men jeg er rimeligt sikker på
at det er ulovligt at overvåge et offentligt område.

Aviserne webcams sidder så højt at man slet ikke kan identificere
nogen af dem der bliver fotograferet, og så er der ikke tale om
overvågning.

--
Bertel

Fra : CoolBob

Dato : 30-11-02 19:56

Bertel Lund Hansen skrev>
> Jeg kan ikke huske hvor det står, men jeg er rimeligt sikker på
> at det er ulovligt at overvåge et offentligt område.

Fint -men på den anden side, en pressefotograf må vel også nappe
et billeder -du bevæger dig jo ikke på privat grund?..

Men som du siger:
> Aviserne webcams sidder så højt at man slet ikke kan identificere
> nogen af dem der bliver fotograferet, og så er der ikke tale om
> overvågning.

Dette er HELT tilfældigt! -men jeg kiggede efter webcams på en
oversigtsside og fandt denne:
http://www.blaavand.biz/ -se deres webcam. -hèr kan man vel
have en tvivl?..

Mvh. CB

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-11-02 20:15

Scripsit "CoolBob" <mail@mail.dk>
> Bertel Lund Hansen skrev>

> Fint -men på den anden side, en pressefotograf må vel også nappe
> et billeder

En pressefotograf udfører ikke overvågning.

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 30-11-02 23:08

> En pressefotograf udfører ikke overvågning.
Er du sikker? Jeg kender nogle kendte mennesker der nok vil være ueninge i
dit synspunkt!

Mvh Thomas

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-12-02 00:12

Scripsit "Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com>

> Er du sikker?

Ikke tv-overvågning, ihvertfald. Jeg har postet lovens definition
tidligere.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-11-02 19:56

Scripsit "CoolBob" <mail@mail.dk>

> Er det lovligt at man via et webcam. filmer via
> stuevinduet et offentligt sted konstant? -fx.
> et torv.

Lov om forbud mod tv-overvågning mv. siger:

| §1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller
| lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.
|
| Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt
| gentagen personovervågning ved hjælp af fjernbetjent eller
| automatisk virkende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende
| apparat. Lovens regler om tv- overvågning finder tilsvarende
| anvendelse på opsætning af sådant apparat med henblik på
| overvågning.

<http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2000/0007629.htm>

Sidst vi havde spørgsmålet oppe i gruppen, konkluderede vi vist at det
nok er tilladt at sætte webcams op på den pågældende måde, hvis det
billede de leverer, er tilstrækkelig dårligt til at man ikke kan
genkende enkeltpersoner i billedfeltet.

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 03-12-02 18:40

"CoolBob" <mail@mail.dk> skrev den Sat, 30 Nov 2002 18:00:26 +0100 i
dk.videnskab.jura:

>Er det lovligt at man via et webcam. filmer via
>stuevinduet et offentligt sted konstant? -fx.
>et torv.

Se

http://www.djh.dk/ejour/1102/20WebcamsOvervaagn.html

og