Virksomhedsordning
Fra : Svenne Krap

Dato : 30-11-02 16:47

Hej alle.

Jeg har netop besluttet mig for at arbejde som seriøs selvstændig
næste år, mens jeg studerer.

Jeg regner med en virksomhedsoverskud (før private hævninger) på ca.
200k. Det skal siges at der er i hvert fald en håndfuld forskellige
kunder med hver et par måneders engagement (til tider overlappende til
tider ikke), så der er ikke tale om camufleret lønmodtager forhold.

Jeg har hørt, at man kan køre det via virksomhedsbeskatningen og
dertil stadigvæk få SU, er det rigtigt ?

Sådan som jeg har forstået det må jeg tjene (dvs. hæve i virksomheden)
ca. 5500 om måneden - resten spares op i virksomheden, beskattes med
30% og alt er fjong. Det skal siges, at virksomheden pt. er personligt
eget (men det havde I vel gættet) men konverteres til ApS når det har
optjent tilstækkelige midler dertil.

Men når jeg læser på SU styrelsens side står der på
http://www.su.dk/vejledning/hvad_maa_du_tjene/egen_virksomhed.htm :

"Har du optjent et overskud i virksomheden, tæller det med i din
egenindkomst det år, hvor det beskattes. "

Betyder det, at ovenstående ikke er muligt ?

Og hvis det kan lade sig gøre, skal jeg have lavet min
forskudsopørelse om, hvordan skal den se ud, hvis situationen ser
sådan ud :

SU: 52548
Hævet i eget firma 66000
Overskud af virksomhed (før hævet overskud) 200.000
Virksomhedsordning : ja ;)

Håber på et hurtigt svar

Svenne

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-11-02 17:19

Svenne Krap wrote:

> "Har du optjent et overskud i virksomheden, tæller det med i din
> egenindkomst det år, hvor det beskattes. "

Ja, som personlig indkomst.

Men forskudsregistrering er det mindste, det er bogføring og
styring, samt årsopgørelse, det må ikke svigte.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Svenne Krap

Dato : 01-12-02 12:56

On Sat, 30 Nov 2002 17:19:19 +0100, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

>Ja, som personlig indkomst.

Vil det sige at ens firma heller ikke må have mere end 65.000 i
overskud (incl. det personligt udtrukne) før SU'en ryger ?

>Men forskudsregistrering er det mindste, det er bogføring og
>styring, samt årsopgørelse, det må ikke svigte.

Jeg havde sørme også tænkt mig, at en autoriseret revisor skulle på
sagen så snart sagen ligger klar :)

Svenne

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 01-12-02 14:11

"Svenne Krap" skrev:

> Vil det sige at ens firma heller ikke må have mere end 65.000 i
> overskud (incl. det personligt udtrukne) før SU'en ryger ?

Det vil sige at det du hæver/trækker ud af virksomheden beskattes som
personlig indkomst, og tæller med i det beløb du må tjene ved siden af SU.
Den del af overskuddet du ikke hæver, beskattes først som personlig indkomst
i det år, hvor du hæver det.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Vægten er kun et udtryk for
hvor dybt vores fodspor bliver i

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-12-02 16:12

Svenne Krap wrote:

> On Sat, 30 Nov 2002 17:19:19 +0100, "Erik G. Christensen"

Kenn har svaret på dit første spørgsmål.

> Jeg havde sørme også tænkt mig, at en autoriseret revisor skulle på
> sagen så snart sagen ligger klar :)

Fint, prisen bør være mellem 3 - 5.000 kr max, aftal det først,
indtil du får ansatte og mere end ca to - tre kasseblade pr. år.

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 03-12-02 06:01

Er der særlige krav til bogføring, økonomisk adskillelse m.v. ved
virksomhedsordningen?

Mvh,

/Kasper

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 03-12-02 19:33

"Kasper Carøe Olsen" skrev:

> Er der særlige krav til bogføring, økonomisk adskillelse m.v. ved
> virksomhedsordningen?

Følgende er klippet fra www.toldskat.dk "Virksomhedsordningen omfatter ikke
din private økonomi. Det betyder, at du skal lave en regnskabsmæssig
opdeling af økonomien i en virksomhedsdel og en privatdel. Der gælder derfor
en række regler om overførsler mellem de to økonomier, altså indskud og
hævninger i virksomhedsordningen."

Du kan læse mere om virksomhedsordningen her
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=133910

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 04-12-02 10:43

> [...]
> hævninger i virksomhedsordningen."
>
> Du kan læse mere om virksomhedsordningen her

Ah ja - ærgrede mig allerede da jeg havde trykket på send, vidste jo
egentlig godt hvor jeg skulle lede :)

Men tak for hjælpen i hvert fald!!

Mvh,

/Kasper