Bogføring af moms
Fra : Jean Christophe B. T~

Dato : 30-11-02 13:34

Hej.. Jeg sidder og nørkler lidt med noget regnskab for mit lille firma. Jeg
bruger Stones SummaSurmmarum.

Jeg kan bare ikke rigtig finde ud af hvordan den kvartale momsafregning skal
bogføres.

Håber der er nogle som kan hjælpe.

Mvh
Jean Christophe

Fra : Dan

Dato : 30-11-02 16:26

> [...]
> bruger Stones SummaSurmmarum.
> Jeg kan bare ikke rigtig finde ud af hvordan den kvartale momsafregning skal

Tænker du på den rent bogføringsmæssige del af sagen, eller hvordan man specifikt gør i det pågældende program?
Hvis det er specifikt for programmet, så kan jeg ikke hjælpe dig, da jeg ikke kender dette program i detaljer, men kun har set ganske kort på det.

Hvis det derimod er den rent bogføringsmæssige del af sagen, så er det let nok:

- Du nulstiller dine moms- og afgiftskonti ved at føre beløbene ned på din afregningskonto (den sidste dato i hvert kvartal).
- Når du betaler momsen den 10. i anden måned efter kvartalet, så krediterer du din bankkonto, og debiterer din afregningskonto (med mindre du skal have penge tilbage - så er det naturligvis omvendt

mvh.,
Dan

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-11-02 16:39

Dan wrote:

> [...]
> - Når du betaler momsen den 10. i anden måned efter kvartalet, så krediterer du din bankkonto, og debiterer din afregningskonto (med mindre du skal have penge tilbage - så er det naturligvis omvendt

Formelt set er det ikke helt korrekt

Da du alene må nulstille omsætningskonti ved årsopgørelsen, og skal
lave momskontrol på totalomsætningen før årsafslutning.

Men det er normalt den måde det bliver gjort på.

Det vil være mere korrekt at have en afregningskonti for hhv
indbetalt og udbetalt moms, der så afstemmes ved årsopgørelsen,
herunder med evt. periode forskydninger (statusdato er forskellig
fra afregningsperiode)

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 30-11-02 17:25

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indbetalt og udbetalt moms, der så afstemmes ved årsopgørelsen,
> herunder med evt. periode forskydninger (statusdato er forskellig

Og for at pinde det helt ud: en sumkonto til at balancere hele momsgruppens
konti af med, man skal samtidig huske at have de andre afgiftskonti med,
såsom elafgift, CO2-afgift, energiafgift og eldistributionsafgift, der så
gælder for den erhvervsmæssige del af forbruget.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-11-02 17:55

Karsten Jensen wrote:

> [...]
> såsom elafgift, CO2-afgift, energiafgift og eldistributionsafgift, der så
> gælder for den erhvervsmæssige del af forbruget.

Jep, fint