Solsorte på foderbrædt
Fra : Erik Lyck Nielsen

Dato : 29-11-02 20:41

Er det noget med, at solsorte ikke går op/ind på et overdækket
foderbrædt (et hus)efter udlagt føde, men hellere spiser på jorden?

Fra : Georg Tranholm

Dato : 29-11-02 22:50

"Erik Lyck Nielsen" <eriklyck@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er det noget med, at solsorte ikke går op/ind på et overdækket
> foderbrædt (et hus)efter udlagt føde, men hellere spiser på jorden?

Det ses tydeligt at solsorte er utrygge på et overdækket foderbrædt,
men det er de fleste fugle i øvrigt, især i starten af fodringsperioden.
Hvis fuglene selv kunne vælge, ville de uden tvivl foretrække at spise
foderet nede på jorden.

Mvh.
G. Tranholm

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-11-02 12:00

Georg Tranholm skrev:
> [...] Hvis fuglene selv kunne vælge, ville de uden tvivl
> foretrække at spise foderet nede på jorden.

Undtagen mejserne.

Jeg bor 200 m fra Hornbæk Plantage og har mejsebolde
70 cm udenfor vinduet hele året. Skov- og gråspurvene
har også "mejseadfærd" her. Flagspætten kommer endda
med sine unger og viser dem "hvordan". Men finkerne og
alle de andre foretrækker jorden og til nød foderbrættet.

Skader og skovduer vil jeg helst ikke fodre, så jeg har
"lavt til loftet" over foderbrættet.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt, DK-3140