Bærbar grafik
Fra : Villy Dalsgaard

Dato : 29-11-02 20:21

Min datter overvejer at købe en bærbar. Hun skal bruge
den til en del grafisk arbejde, hun går på arkitektskolen.

NemDirekt har en forholdsvis billig notebook,
(http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=0300394&ref=1003)
som har grafikkortet ATI Radeon Mobility (16 Mb DDR RAM).

Er der nogen, der kan sige om det er noget værd. De
skriver at skærmen har en opløsning på 1400x1050,
ved nogen om grafikkortet understøtter den opløsning.

Jeg har *ingen* forstand på grafikkort i bærbare, er de
til at skifte, som man normalt gør på sin desktop?

Forhåbentligt kan en med mere forstand på disse ting
give mig et par ord med på vejen.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 29-11-02 21:56

Villy Dalsgaard wrote:
> [...]
> skriver at skærmen har en opløsning på 1400x1050,
> ved nogen om grafikkortet understøtter den opløsning.

Kortet, eller grafikchippen, for den sidder på samme print som resten af
den bærbare understøtter helt sikkert den opløsning. Men der er det
problem med den opløsning for den holder ikke det almindelige 4:3 format
så hvis der skal arbejdes med bitmaps (i modsætning til vektor grafik)
vil det se forkert ud (cirkler bliver ovale osv.).

> Jeg har *ingen* forstand på grafikkort i bærbare, er de
> til at skifte, som man normalt gør på sin desktop?

Nej! I enkelte tilfælde kan man udvide ram mængden, men det er sjældent
og man kan ikke skifte grafikchippen. Vil man havde ny grafikchip skal
man købe en ny bærbar.

> Forhåbentligt kan en med mere forstand på disse ting
> give mig et par ord med på vejen.

Din datter bør kigge efter en bærbar der kører 1600*1200 på skærmen, men
den er nok ikke så billig igen. En ide vil nok være at forhøre sig på
skolen, de kan sikkert komme med nogle anbefalinger omkring hvad en
computer skal kunne. AFhængig af hvilke programmer der er brug for er
der tænkeligt krav til styresystem og mængden af ram.

Mvh

Bruno

Fra : Esben

Dato : 30-11-02 01:09

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> så hvis der skal arbejdes med bitmaps (i modsætning til vektor grafik)
> vil det se forkert ud (cirkler bliver ovale osv.).

Hva, 1400x1050 er da netop 4:3.

--
Esben

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 30-11-02 12:05

Esben wrote:
> Hva, 1400x1050 er da netop 4:3.

LOL, klart der mangler vist lige lidt i min forklaring.

Den bærbare med 1400*1050 var 4:3 i opløsning, men skærmens fysiske
udformning var ikke 4:3!

Det var godt nok en no-name maskine så måske er det sådan altid, men jeg
burde nok havde været lidt mere uddybende.

Mvh

Bruno

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 30-11-02 21:34

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message

> LOL, klart der mangler vist lige lidt i min forklaring.
>
> Den bærbare med 1400*1050 var 4:3 i opløsning, men skærmens fysiske
> udformning var ikke 4:3!

Hvad baserer du det på? Jeg kan da ikke finde data der understøtter den
teori??

Mvh
Michael.

Fra : RpR

Dato : 30-11-02 21:49

> Hvad baserer du det på? Jeg kan da ikke finde data der understøtter den
> teori??

Ja jeg undrer mig også lidt.
Havde en Compaq bærbar en overgang, og når den var skærmen da ihvertfald 4:3
på, ellers ser det da også underligt ud?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 29-11-02 23:19

"Villy Dalsgaard" <tveddle@deedle.dk> skrev

> NemDirekt har en forholdsvis billig notebook,
> (http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=0300394&ref=1003)
> som har grafikkortet ATI Radeon Mobility (16 Mb DDR RAM).
>
> Er der nogen, der kan sige om det er noget værd.

Computeren er udstyret med en billig desktop-processor.
Resultat: Den bruger spandevis af strøm og den bliver hurtigt kogende
varm, og har derfor brug for masser af støjende køling.

Hvis man kan leve med det, så er den sikkert fin nok.

mvh
Peter