Olieskift
Fra : Jan Bak Madsen

Dato : 29-11-02 19:03

Hvor varm skal motoren være, før man tapper olien? Er 5 minutters tomgang
nok?

Fra : carlsen

Dato : 30-11-02 11:15

håndvarm

Mvh. Carlsen

Fra : TA

Dato : 30-11-02 12:48

"Jan Bak Madsen" <jma@mobil.dk> wrote in message
> Hvor varm skal motoren være, før man tapper olien? Er 5 minutters tomgang
> nok?

Motoren bør være gennemvarm, hvilket vil sige at olien har nået sin
arbejdstemperatur på ca 80 - 90 gr C. Vær opmærksom på, at på vandkølede
mc-er når olien ikke sin korrekte arbejdstemperatur så hurtigt som
kølevandet.

Som en tommelfingerregel er motoren gennemvarm efter ca 20 - 30 km eller
20 - 30 minutters behersket kørsel.

Det er en dårlig ide at varme motoren op ved tomgangskørsel. For det første
er den udviklede effekt lille og opvarmningen tager derfor lang tid. For det
andet er forbrændingen uren og forurenende for motor og omgivelser. Endelig
ødelægges olien ...

--
TA

Fra : Bo-gsx-R

Dato : 30-11-02 15:52

For det
> andet er forbrændingen uren og forurenende for motor og omgivelser.
Endelig
> ødelægges olien ...

er det ikk lige meget, olien bliver jo skiftet!?

bo-gsxR

Fra : TA

Dato : 02-12-02 15:06

"Bo-gsx-R" <gsx-r@ofir.dk> wrote in message news:asaj61$qk3$1@sunsite.dk...

> Endelig
>
> er det ikk lige meget, olien bliver jo skiftet!?

Hmm ... meningen var nu, at tomgangskørsel _generelt_ er en dårlig måde at
opvarme motoren på.

I en kold motor har gassen en tendens til at kondensere på cylindervæggen,
hvor den ødelægger oliens smøreevne og dermed giver høj slidtage under
opvarmningen. Så selvom olien efterfølgende skiftes er det (IMHO) en dårlig
ide at opvarme motoren med (længerevarende) tomgangskørsel.

--
TA

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-11-02 16:49

> Hvor varm skal motoren være, før man tapper olien? Er 5 minutters
> tomgang nok?

Jeg synes det passer fint lige at køre en tur på 10km eller deromkring. Når
man så kommer hjem, får skiftet tøj og får fundet værktøjet frem, så er
olien stadig letflydende uden at man dog brænder sig på det, hvis/når man
får det på fingrene.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : armand

Dato : 04-12-02 18:51

Jan Bak Madsen <jma@mobil.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:as8a11$6n3$1@news.cybercity.dk...
> Hvor varm skal motoren være, før man tapper olien? Er 5 minutters tomgang
> nok?

Du skal jo alligevel have fat i bundskruen, hvorfor det er nærliggende at
mærke efter på bundkarret med hånden: Det skal være mere end blot lunt!

- -
Armand.

Fra : armand

Dato : 10-12-02 11:06

armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en

> [...]
>
> Du skal jo alligevel have fat i bundskruen, hvorfor det er nærliggende at
> mærke efter på bundkarret med hånden: Det skal være mere end blot lunt!

Jeg har på det seneste været ude for at skulle gennemvarme motoren på
Lillefrøen et par gange når omgåelse af elektro-droslingen skulle testes, og
i den forbindelse har jeg konkluderet at det gavner opvarmningen af olien,
at motoren efter en længere opvarmning (på Lillefrøen: til kølerblæseren
starter!) lige får lov at henstå et stykke tid (i læ!) hvorunder varmen kan
fordele sig i motorblokken. Herefter vil en (gen-)opstart medføre at flere
af de motordele som olien kommer i kontakt med vil afgive varme til olien,
med varmere olie til følge.

Som for førangivne råd om at føle på bundkarret har jeg på Lillefrøen røret
til oliekøleren at føle mig frem på!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 10-12-02 11:40

In article <at4e5q$109v$1@news.cybercity.dk>,
cfs29307@vip.cybercity.dk says...

> [...]
> af de motordele som olien kommer i kontakt med vil afgive varme til olien,

Det lyder ikke helt galt.
Det har tidligere været brugt på skibsmotorer og marine-turbiner, at
man varmer til driftstemperatur ved et moderat omdrejningstal,
hvorefter man 'dykker' til ca. tomgang et kort øjeblik, for derefter
at gå til normal drift.
Det sker for at 'afstresse' og termisk stabilisere mekanikken.
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!

.... What about www.mc-portalen.com ?