Må en sneppe skydes på jorden ?
Fra : Jack Vallentin

Dato : 29-11-02 17:39

Jeg kunne godt tænke mig at høre om man må skyde en sneppe på jorden, og
hvis ?

Hvad er begrundelsen herfor og er der måske et link til noget læsestof om
det, da jeg også har hørt at det skulle være "finere" at skyde den på
jorden.

Mvh Jack Vallentin - Juelsminde.

Fra : Anders

Dato : 29-11-02 21:08

"Jack Vallentin" <gjvallentin@mailNOT.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er begrundelsen herfor og er der måske et link til noget læsestof om
> det, da jeg også har hørt at det skulle være "finere" at skyde den på

Det er rigtigt, at det har været/er etisk og jagtmæssigt korrekt at skyde
snepper på jorden. Som jeg husker argumentet, er det et eller andet med at
det er en svær fugl at skyde i flugt, da den siksakker meget. Om det også i
vore dage vil blive anset for iorden ved jeg ikke, det er sikkert ikke alle
jægere, der kender til traditionen.
Jeg mener, der står noget om det i bogen "Jagt og tone" vistnok skrevet af
Poul Fløe Svenningsen.

Juelsminde bibliotek har den ikke, men du kan bestille den hjem på
www.bibliotek.dk

Anders

Fra : Peter

Dato : 30-11-02 23:01

> [...]
> det er en svær fugl at skyde i flugt, da den siksakker meget. Om det også
> vore dage vil blive anset for iorden ved jeg ikke, det er sikkert ikke

Det er stadig anset at skyde sneppe på jorden. Sidste år var jeg på jagt i
nordjylland hvor der også blev skudt sneppe på jorden.

-Peter

Fra : Henning & Birgith Ra~

Dato : 01-12-02 16:46

> [...]
>
> Hvad er begrundelsen herfor og er der måske et link til noget læsestof om
> det, da jeg også har hørt at det skulle være "finere" at skyde den på

Ja skyd du bare sneppen på jorden, hvorfor gøre det mere besværligt end det
kan være. Bare skyd løs, det gør vi her på Vestkysten.Det kunne jo være, at
når den fløj, så skød du forbi.

Hilsen Henning

Fra : Claus Johannsen

Dato : 02-12-02 20:56

"Henning & Birgith Rasmussen" <birgith.m@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hilsen Henning
>
> Skyder i også harer i lejet, ænder og gæs på vandet på Vestkysten. Her på
Østkysten skal en sneppe skydes i luften, alt andet er ikke fair over for
vildtet.

Hilsen Claus.

Fra : Valle

Dato : 02-12-02 22:11

Jeg kan se at der er for skellige meninger om hvad der er rigtigt, og hvad
der er forkert, men er der ikke noget på skrift et eller andet sted, så vi
kan få det afklaret helt præcist.

Mvh Jack Vallentin.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-12-02 23:59

> Østkysten skal en sneppe skydes i luften, alt andet er ikke fair over
for
> vildtet.
>
> Hilsen Claus.
Gæs og ænder skydes faktisk sommetider på vandet, hvis du dyrker kravle
jagt, bruger man det første skud på vandet andet skud i opfløjet. (ved
godt det er OT) :)

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 03-12-02 20:24

Claus Johannsen skrev i meddelelsen ...
>Østkysten skal en sneppe skydes i luften, alt andet er ikke fair over for
>vildtet.
>
>Hilsen Claus.

Selvfølgelig skyder man da ænder på vandet, det er da det eneste rigtige,
navnlig hvis det giver mulighed for et mere sikkert skud, frem for at vente
til anden er lettet og risikere et mindre sikkert skud og dermed en
anskydning (hvor "sportsligt" er det?) Når jeg som pramjæger er stået op
før en anden får sko på og har trodset vejr og vind og slud og rusk og et
par kilometers vadning med prammen på slæb, så føler jeg egentlig at jeg og
ænderne stiller op på meget lige og fair betingelser.

En anden sag er det selvfølgelig hvis man primært driver bekvemmelighedsjagt
på kornfede opdrætsænder eller prøveløsladte fasaner. Står man bare der på
sine flader fødder (på en post man evt. er blevet kørt til på ladet af en
vogn) og venter på at få klappet fasaner frem for sig, så er det måske nok
rimeligt at vente med at skyde, til man har set om fuglen overhovedet KAN
lette. Bare sådan for at tilføje skyderiet en liiille smule sportslighed.

Der er i øvrigt en glimrende artikel om emnet (sportslighed) i det sidste
nye "Jæger"

MVH

Christian

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-12-02 08:19

Helt korrekt !! :) og når man så har puklet sig halvt ihjel med prammen og
kravlet til en flok ænder i en ½ time så venter man ikke på de skal lette og
flyve væk inden man får afgivet skud..... det er dejligt at være strandjæger
:))

Fra : JSC

Dato : 04-12-02 09:08

> [...]

> lette. Bare sådan for at tilføje skyderiet en liiille smule sportslighed.

Helt ærlig, det er da en omgang tyndbenet argumentation for at du bedst kan
lide kravlejagt.

Hvis argumentet for at skyde vildt på jorden/vandet er at undgå
anskydninger, så må det gælde at uanset om man er kravlet eller kørt ud til
vildtet!!!!

Hvis det er almindelig grådighed (sikkerhed for at få noget på tasken). Så
skal man ganske enkelt undlade at sætte fasaner/ænder ud og i stedet købe
dem hos vildthandleren.

> Der er i øvrigt en glimrende artikel om emnet (sportslighed) i det sidste
> nye "Jæger"

Enig!!!

Mvh.
Jørgen

Som foretrækker riffeljagt på stillestående vildt!!!!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-12-02 16:48

Hvad er forskellen på at pursche(kravle) dig ind på en and og skyde den mens
den er i ro ? eller pursche dig ind på en buk og skyde den mens den er i ro
? du skyder jo ikke en buk i fuld galop !! jeg ved godt at anden også kan
skydes i luften, men jagtformen er jo stort set den samme.

Fra : JSC

Dato : 04-12-02 17:33

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på at pursche(kravle) dig ind på en and og skyde den
mens
> den er i ro ? eller pursche dig ind på en buk og skyde den mens den er i
ro

For mig er der ikke den store forskel (har jeg skrevet andet??) - Den
primære jagt oplevelse er vel at snige sig uset ind på byttet??

Jeg kunne bare ikke af Christians indlæg se om argumentet for at skyde
fuglene på vandet var fordi at han fandt det mest sikkert af hensyn til
anskydninger, eller om der var for at være sikker på at få noget på tasken.

Det må i øvrigt være forbandet svært at ligge på maven og skyde på flyvende
vildt????

Mvh.
Jørgen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-12-02 18:17

Det er det osse, derfor det første skyd på vandet og så er det ellers med
at komme op i en fart og få afgivet andet skud, når man har ligget på maven
i 30 min og kigget ud igennem et lille skydeskår kan man godt være noget
stiv i kroppen, men det er enormt spændende

Fra : J Nielsen

Dato : 04-12-02 20:40

On Wed, 4 Dec 2002 17:33:15 +0100, "JSC" <jsc_dk@hotmail.com> wrote:

>Det må i øvrigt være forbandet svært at ligge på maven og skyde på flyvende
>vildt????

Næ, egentlig ikke. På de her kanter kaldes det at "vippe" og det er ganske
effektivt. Når man "kravler" til ænder og vil skyde på vandet kræver det at
man kommer *tæt* på, 20 m eller mindre. Imidlertid sker det ofte at ænderne
ikke vil samarbejde, men letter ("springer") Hvis det sker når man er kommet
på skud (men ikke tæt nok på til at skyde på vandet) kan man vælge at skyde
liggende for ikke at spilde dyrebare sekunder med at komme op og sidde, få
geværet fri af skærmen og få hold på fuglen.

Teknikken er helt forskellig fra den man ellers ville bruge ved flyvende
vildt: Man vælger et punkt foran/over anden og afgiver skuddet med fast
foranhold, ofte uden at skæftet rører skulderen. Da anden ofte ikke er nået
op i fart er det ikke så svært som man måske skulle tro.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : JSC

Dato : 05-12-02 09:10

"J Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det må da kunne mærkes på skulderen - i øvrigt tak for det fine svar

/Jørgen

Fra : J Nielsen

Dato : 05-12-02 19:58

On Thu, 5 Dec 2002 09:09:38 +0100, "JSC" <jsc_dk@hotmail.com> wrote:

> [...]
>op i fart er det ikke så svært som man måske skulle tro.

>Det må da kunne mærkes på skulderen - i øvrigt tak for det fine svar

En sjælden gang får man lidt knubs, især hvis der er en "dynamitpatron" i
skyderen. Når skæftet ikke støtter på skulderen kan man få en over næsen
af tommelfingeren/håndryggen.

Min jagtkammerat oplevede engang risikoen ved at "vippe" - det var en uheldig
kombination af et let enkeltløbet gevær, en 53 grams Remington Magnum patron
samt overraskelsesmomentet ved en flok krikænder der lettede uden varsel.
Han fik én and og en blodtud!

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Christian Skjærbæk

Dato : 04-12-02 23:14

Ja, undskyld min ironisering over landjagt (som jeg ikke har megen erfaring
med) , jeg reagerede blot på Claus' indlæg, som jeg opfattede som et forsøg
på at lade en bestemt jagtetisk opfattelse gælde alle former for jagt . Min
pointe var egentlig at opfattelsen af god jagtetik er en variabel størrelse,
som må ses i sammenhæng med hvordan jagten i øvrigt udøves. Derfor også min
henvisning til artiklen i "Jæger". Ved jagt på hjortevildt er brug af
kunstigt skjul ikke alene i strid med de jagtetiske regler, det er også
ulovligt. Ved pramjagt er det alfa og omega, ja langt hen ad vejen er det
selve "sporten" i pramjagt at lære at gøre sig usynlig. Så vi skal passe på
ikke at slå hinanden i hovedet med div. etiske påbud, der er ikke noget der
er universelt gældende.

Så for at vende tilbage til Jacks spørgsmål: jeg vil tro det sagtens kan
være i orden at skyde snepper på jorden i visse sammenhænge, der kan vist
ikke udsiges noget præcist om dette, endsige hentes endegyldig vejledning i
nogle "skrifter", som Jack efterlyser.. Det er, som Jørgen påpeger, op til
dig og dine jagtledsagere at finde ud af.

Al jagtudøvelse har i øvrigt som formål at nedlægge vildt (og nogen
(jagtmodstanderne) vil mene at allerede her går det galt med etikken!), men
hvis formålet udelukkende er at få så meget kød på tasken som muligt, er det
ikke alene etisk, men også økonomisk og tidsmæssigt meget mere forsvarligt
at gå til vildthandleren. Så vi er vist enige!

Christian

Fra : Jack Vallentin

Dato : 04-12-02 13:36

Jeg synes efterhånden at i "skyder" lidt ved siden af, kan vi ikke holde os
til emnet ??

Mvh Jack Vallentin

Fra : JSC

Dato : 04-12-02 14:51

> Jeg synes efterhånden at i "skyder" lidt ved siden af, kan vi ikke holde
os
> til emnet ??

Dit spørgsmål er jo et etisk spørgsmål som man ikke kan svare entydigt ja
eller nej til.....

Nogle vil argumentere for at man bør skyde på jorden for dermed at få større
træfsikkerhed, andre vil sige at vildtet ikke har en fair chance

Omvendt vil man jo argumentere for at man bør skyde i luften for at give
vildtet en chance, men samtidig øges risikoen for anskydning.........

Det er kun dig selv der kan afgøre hvad du finder mest korrekt - Så er det
jo altid en god idé at blive enig med dine jagtkammerater om lidt fælles
regler.

Mvh.
Jørgen

Fra : Claus Johannsen

Dato : 04-12-02 23:54

Det her handler jo om etik, hvis du og dine jagtkammerater synes det er i
orden at de skydes på jorden,og det skulle være finere, ja så er vi jo en
del andre der mener det modsatte.

I øvrigt er det meget sjælden at man ser dem på jorden før de letter. Selv
dengang før 1972 hvor der var forårs jagt med stående hund, har jeg aldrig
set en sneppe på jorden. De falder ufattelig godt i med den skovbund de kan
li at være i.

Hilsen . Claus.

Fra : Per, Odense

Dato : 05-12-02 01:03

I news:xEvH9.58711$HU.3962221@news010.worldonline.dk , skrev Claus
Johannsen <landkaergaard@tiscali.dk> , bl.a. :
> [...]
> Selv dengang før 1972 hvor der var forårs jagt med stående hund, har
> jeg aldrig set en sneppe på jorden. De falder ufattelig godt i med

Hej
Måske netop derfor det (nogen steder, jeg har også læst det et sted) regnes
for OK at skyde den på jorden hvis man "spotter" den?
--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Mogens Dammand

Dato : 16-12-02 22:28

> [...]
> set en sneppe på jorden. De falder ufattelig godt i med den skovbund de

Jeg kan lige tilføje at jeg for 14 dage siden stod ud for en sneppe på ca.
1½m afstand.
Den lettede selvfølgelig da jeg standsede, og da det var mellem 2 såter,
såååå, ingen skud herfra på jorden.

Mogens
Århus