Liste langs skæv væg
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 29-11-02 17:50

Jeg skal sætte en bred liste langs en skæv væg. Kender nogen en
smart måde hvorpå jeg kan få overført væggens ujævnheder til
listen og derved save efter den fremkomne streg og have et snit i
liste, der passer præcist til væggen?

Håber I kan forstå min lettere kryptiske spørgsmål. Det er vel
lidt den samme problematik man kan måde når gulvtæpper (væg til
væg) skal lægges op ad en væg. Lige meget hvad, så håber jeg at
en af jer kan et godt fif.

mvh

Lars Thomsen Nielsen

This emails is made by 100% recycled electrons

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-11-02 18:01

> [...]
> smart måde hvorpå jeg kan få overført væggens ujævnheder til
> listen og derved save efter den fremkomne streg og have et snit i

Læg listen op ad væggen og tegn en streg 1 cm fra væggen på listen. Denne
streg kan du så save ud efter, og den vil passe fint op mod væggen.

Mvh Maria

Fra : edob

Dato : 29-11-02 20:43

Der findes et lille stykke billigt værktøj som kaldes et "andenæb" som er en
holder til en blyant, netop beregnet til at afsætte sådanne mål.

MVh., Frank

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-11-02 21:22

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> [...]
> smart måde hvorpå jeg kan få overført væggens ujævnheder til
> listen og derved save efter den fremkomne streg og have et snit i

Maria Frederiksen beskriver jo hvordan man kan gøre. Men hvis det
er længere "buler", på en væg, det drejer sig om, plejer jeg at
finde en passende, tykkelse klods til at strege op efter. Så får
man et mere jævnt forløb af stregen.

Men der findes et specielt stykke værktøj, som kaldes et "andenæb".
Dette såkaldte "andenæb" kan indstilles, i en ønskelig dybde, til
at afsætte streger efter en parallel flade. Værktøjet er udemærket
i mange situationer.

Og så er ovennænvte stykke værktøj altså *ikke* en and

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Olsen

Dato : 04-12-02 00:16

Lars Thomsen Nielsen wrote:
>Kender nogen en smart måde hvorpå jeg kan få overført væggens ujævnheder
til listen og derved save efter den fremkomne streg og have et snit i liste,
der passer præcist til væggen?

Hvis du har mulighed for med et hulbor at skære et stykke på størrelse med
en 5 kr og i midten heraf lave et hul der passer til blyanten, ja, så har du
det perfekte redskab. Nu sætter du listen op ad væggen og ruller med
blyanten i hullet. Rullen vil følge væggens ujævnhedder som vil blive
aftegnet på listen med blyanten. Derefter er det blot at skære listen efter
stregen. Dette skal gøres omhyggeligt for at få listen til at passe
nøjagtigt. Fil evt. til hvor der ikke kan skæres.

--
Hilsen fra Olsen

snipNOSPAM@post8.tele.dk

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 04-12-02 23:21

"Olsen" <snipNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
størrelse med
| en 5 kr og i midten heraf lave et hul der passer til blyanten,

Den var skis'me smart. Tak for tippet.

Jeg vil også sige tak til de andre for alle de udemærkede
forslag, men Olsens er testvinderen

Lars