Kan man opsige en del af en ansættelseskon~
Fra : Lars

Dato : 29-11-02 12:36

Kan en arbejdsgiver opsige en del af samtlige medarbejderes kontrakter, fx.
kun de dele der vedrører lønnen?

Er det så ikke det samme sóm en massefyring?

/Lars

Fra : Thor Larholm

Dato : 29-11-02 12:44

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> wrote in message
> Kan en arbejdsgiver opsige en del af samtlige medarbejderes
kontrakter, fx.
> kun de dele der vedrører lønnen?

Ja, ved at opsige hele kontrakten og indgå en ny.

> Er det så ikke det samme sóm en massefyring?

Nej, det er snarere en masse-genansættelse.

--
Thor Larholm

Fra : Lars

Dato : 29-11-02 12:53

"Thor Larholm" <me@nowhere.invalid> wrote in message

> Nej, det er snarere en masse-genansættelse.

Hvad er forskellen på masse-genansættelse og massefyring - bortset fra at
medarbejderne bliver genansat?

/Lars

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 29-11-02 13:56

> [...]
> kontrakter, fx.
>
> Ja, ved at opsige hele kontrakten og indgå en ny.

> Nej, det er snarere en masse-genansættelse.

Tja! Hvad skal man sige til den slags logik. Håber der nogen i gruppen der
har lidt mere kendskab til ansættelsesret end dette svar tilsiger.

PH

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 29-11-02 13:19

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan en arbejdsgiver opsige en del af samtlige medarbejderes kontrakter,
fx.
> kun de dele der vedrører lønnen?
>
> Er det så ikke det samme sóm en massefyring?

Normalt svarer det til at fyre medarbejderne. En aktuel sag har dog givet
anledning til at man har bedt arbejdsmarkedsrådet i Nordsjælland om en
konkret vurdering.

Det har vist sig at der er opstået tvivl om en udenlandsk ejer kan tvinges
ind under dansk lovgivning. Der kan noget konflikt med EU-lovgivning. Selvom
lovens intentioner er rimelig klar, så er de enkelte paragraffer dog
genstand for denne aktuelle fortolkning.

Endvidere kan der stå i en kontrakt at man genforhandler vilkår en gang om
året i en bestemt måned. Hvis ledelse melder ud at der er 0-kroner til
rådighed til forhandlingen med hensyn til løn, så er det klart at
forhandlingen må gå ind og berøre andre områder.

Så er det op til begge parter om de vil fortsætte samarbejdet på de nye
vilkår, man kan forhandle sig til.

Med hensyn til den første situation, må man nok afvente arbejdsmarkedsrådets
afgørelse.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-11-02 18:14

> fx.

> Med hensyn til den første situation, må man nok afvente
arbejdsmarkedsrådets
> afgørelse.

Nogen idé om hvornår den kan ventes? Jeg er konkret i situationen, og skal i
næste uge acceptere de ændrede lønvilkår - eller betragte mig som opsagt.

Mvh Maria

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-11-02 01:17

> [...]

Nej, han kan kun opsige hele kontrakten og det med det varsel, der står i
kontrakten.
I kan så indgå en ny kontrakt efterfølgende, men han skal følge den gamle,
så længe den gælder.

> arbejdsmarkedsrådets
>
> Nogen idé om hvornår den kan ventes? Jeg er konkret i situationen, og skal
> næste uge acceptere de ændrede lønvilkår - eller betragte mig som opsagt.

Nu melder der sig et par spørgsmål!

Er din arbejdsgiver medlem af DA?
Har han overhovedet en overenskomst?
Hvor mange er I, der har fået sat det ultimatum?
Hvad står der i jeres ansættelseskontrakt?

Om han vil eller ej, skal han overholde de i kontrakten indgåede
forpligtelser.

Er du i en fagforening? og har du spurgt dem?
Ikke for noget, men selvom et medlemskab i et af de store fagforbund er
dyrt, kan det være guld værd i sådanne situationer.

Hvis firmaet ikke har overenskomst, og I er tilstrækkeligt mange, der har
fået dette ultimatum, synes jeg da, at I bare skal takke nejtak.
Så kommer der nok andre boller på suppen, når firmaet alligevel ikke kan
klare sig uden ansatte.

Hvis du bare er dig selv, og firmaet stadig ikke har nogen overenskomst, så
drop firmaet og find andet arbejde.
Sådan en slyngel er alligevel ikke værd at arbejde for.
Kan han først tyre dig engang, kommer han nok igen med urimelige krav.

Har firmaet overenskomst eller er medlem af DA, er det ude at svømme.
Opsigelser af lokalaftaler skal varsles typisk 3 mdr i forvejen.
Firmaet kan ikke afvige fra den overordnede overenskomst og herunder gælder
den overordnede lønaftale.
Firmaet kan dog godt indgå lokale aftaler, der stiller de ansatte bedre end
gældende overenskomst, men ikke ringere.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-11-02 20:48

> Er din arbejdsgiver medlem af DA?
Ja

> Har han overhovedet en overenskomst?

Aner det ikke, men formentlig mindst en tiltrædelsesoverenskomst.

> Hvor mange er I, der har fået sat det ultimatum?

Alle ansatte.

> Er du i en fagforening? og har du spurgt dem?

Ja, og svaret er, at når varslet blot overholdes, så er der ikke noget at
komme efter.

Det er skam behørigt varslet.

Mvh Maria

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-12-02 00:40

> [...]
>
> Alle ansatte.

> Ja, og svaret er, at når varslet blot overholdes, så er der ikke noget at

Jeg kan altså forstå udfra ovenstående, at det drejer sig om opsigelse af en
gældende lokalaftale, der giver jer mere i løn, end ellers forudsat i
hovedoverenskomsten.
Jeg undrer mig over, at hver især i så fald bliver spurgt om, de vil
acceptere de nye vilkår eller lade sig betragte som opsagt.

Normal procedure ved opsagte lokalaftaler er, at de genforhandles med
tillidsrepræsentanterne i virksomheden og resultatet af disse forhandlinger
sendes ud til afstemning blandt medarbejderne.
Hvis en lokalaftale opsiges uden at blive erstattet med en ny, går man
automatisk tilbage til hovedoverenskomsten.
Den kan firmaet ikke underbyde, som medlem af DA.

Er det ikke lykkedes tillidsfolkene at forhandle en ny lokalaftale på plads?
Har I nedstemt et forslag til en lokalaftale?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 03-12-02 08:33

> [...]
> næste uge acceptere de ændrede lønvilkår - eller betragte mig som opsagt.

Jeg ved ikke hvor lang tid der går, men området trænger til en klar
udmelding.

I mellemtiden kan man læse følgende formulering på Computerworlds
hjemmeside.

"I slutningen af sidste uge fik de 300 ansatte i konsulenthuset xxxxx at
vide, at selskabet havde opsagt deres ansættelsesbetingelser, men ikke deres
ansættelsesforhold."

Det er en meget interessant formulering.

Arbejdsmarkedsrådets afgørelse er meget ventet.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard