swapping?
Fra : David Blangstrup

Dato : 29-11-02 11:56

Hvis jeg rebooter min iMac, har jeg 1 GB fri harddisk plads. Nu hvor jeg
har den tændt hele tiden, ligger den konstant på omkring 836 MB. Hvordan
kan det være? Kan den ikke gøre sig fri af swapfilerne, skylle dem ud
eller hvad det hedder (flush!)
- David

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 29-11-02 13:38

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
> har den tændt hele tiden, ligger den konstant på omkring 836 MB. Hvordan
> kan det være? Kan den ikke gøre sig fri af swapfilerne, skylle dem ud

Du skal nok regne med at swap systemet virker helt efter hensigten. Du
kan checke i '/private/var/vm/' hvor mange swapfiler systemet har i
gang.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-11-02 15:52

> Du skal nok regne med at swap systemet virker helt efter hensigten. Du
> kan checke i '/private/var/vm/' hvor mange swapfiler systemet har i
> gang.

Eller med æble+find invisible Jeg har fire kørende, på hver 76,2 MB.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-11-02 23:27

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Eller med æble+find invisible Jeg har fire kørende, på hver 76,2 MB.

Pokkers! Jeg har én swapfil. Jeg havde ellers regnet med at kunne drille
jer med jeres latterlige små mængder RAM
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 30-11-02 18:17

> Pokkers! Jeg har én swapfil. Jeg havde ellers regnet med at kunne drille
> jer med jeres latterlige små mængder RAM

Nå, lad os så høre! Hvor stor er den?

(Jeg har brugt en del tid på at kigge på dit billede på cyklen. Jeg har
set det før, men straks efter forsvandt det og blev erstattet af din
fars billede på min nethinde. Jeg blev helt overrasket (igen) over at du
så sådan ud -- og er yngre end mig :p

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-02 19:46

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Nå, lad os så høre! Hvor stor er den?

Skal samtalen altid trækkes ned på det plan?

> [...]
> set det før, men straks efter forsvandt det og blev erstattet af din
> fars billede på min nethinde. Jeg blev helt overrasket (igen) over at du

Jeg er da ikke yngre end dig. Billedet er fra 1997, så vidt jeg husker.
Nu er jeg halvfed, gråhåret og halvskaldet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 30-11-02 22:10

> Skal samtalen altid trækkes ned på det plan?

> Jeg er da ikke yngre end dig. Billedet er fra 1997, så vidt jeg husker.
> Nu er jeg halvfed, gråhåret og halvskaldet.

Åh, det lettede. Ja, tiden går hurtigt, dvs. den løber

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-02 22:58

> Åh, det lettede. Ja, tiden går hurtigt, dvs. den løber

Men nu hvor jeg har drillet dig, vil jeg da gerne fortælle, at
swap-filen har den størrelse, swap-filer skal have. De har alle sammen
samme størrelse i Mac OS X. Officielt er det vist 80 MB, men vores siger
åbenbart 76,2. Det kan være svært at regne størrelser ud. Der er jo også
flere måder at måle en harddisks størrelse på.
Er jeg egentlig yngre end dig? Jeg bliver tit chokeret, når jeg
ser folk på min egen alder. De ser så gamle og slidte ud. Jeg håber da,
jeg holder mig bedre. I mit erhverv har jeg jo folks personnummer, så
jeg kender alle mine kunders alder, i modsætning til mange andre. Jeg
har derfor god mulighed for at sammenligne med andre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-12-02 10:50

> [...]
> jeg kender alle mine kunders alder, i modsætning til mange andre. Jeg
> har derfor god mulighed for at sammenligne med andre.

Jeg er lige blevet <argh!> 50 år.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-02 15:07

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Jeg er lige blevet <argh!> 50 år.

OK. Helt så gammel er jeg godt nok ikke. Jeg er 39, men jeg synes nu
nok, alderen er begyndt at trykke på mange punkter. Det er nok fordi,
verden er så ungdomsfikseret efterhånden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-12-02 10:51

> [...]
> åbenbart 76,2. Det kan være svært at regne størrelser ud. Der er jo også
> flere måder at måle en harddisks størrelse på.

Det der irriterer mig, er, at man påstår at man kan køre Mac OS X døgnet
rundt, men min harddiskplads bliver langsomt mindre og mindre, Jeg
plejer at have 1 GB, men endte på 732 MB - og rebootede. Voila, frisk og
fin igen! Jeg synes jeg har læst noget om det et eller andet sted, men
Jaguaren burde da unix rengøre tingene om natten, ikke? Var det ikke
det, der var meningen?

Fra : Michael Holm

Dato : 01-12-02 14:06

> [...]
> fin igen! Jeg synes jeg har læst noget om det et eller andet sted, men
> Jaguaren burde da unix rengøre tingene om natten, ikke? Var det ikke
men de filer den rydder op i, er slet ikke så store...
Vedr. antallet af swapfiler burde jo afhænge af hvormeget RAM du har i
dyret + hvor mange programmer du har åbent samtidigt..
har selv 768 mb ram, og har tit rigtig mange programmer åben, og har
ikke opdaget at havde mere end en swapfil.. (men kigger selvfølgelig
ikke efter hver dag
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-12-02 15:23

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> [...]
> har selv 768 mb ram, og har tit rigtig mange programmer åben, og har
> ikke opdaget at havde mere end en swapfil.. (men kigger selvfølgelig

Jeg har 160 MB ram - og lukker pænt programmerne efter mig. Har du
prøvet at have dyret kørende døgnet rundt?

Fra : Michael Holm

Dato : 01-12-02 15:29

> Jeg har 160 MB ram - og lukker pænt programmerne efter mig. Har du
> prøvet at have dyret kørende døgnet rundt?

Den der næsten altid tændt (har webserveren kørerne -384 adsl...)
skal i løbet af næste uge, prøve at kigge på arbejdet hvad de
forskellige brugermac'er har af swapfiler..
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-02 15:47

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

Det er jo heller ingen ting med OS X. Jeg har 512 MB, og jeg har rask
væk 12-15 programmer kørende. Jeg lukker aldrig for dem, da det tager
lang tid at åbne dem.

> Den der næsten altid tændt (har webserveren kørerne -384 adsl...)
> skal i løbet af næste uge, prøve at kigge på arbejdet hvad de
> forskellige brugermac'er har af swapfiler..

Til gengæld slukker jeg af økologiske årsager computeren om natten, og
når jeg er på arbejde. Men når vi er hjemme kører den næsten konstant.
Så kan vi altid se efter e-mail, slå telefonnumre op etc.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 30-11-02 22:49

henrik@muenster.dk writes:

>Jeg er da ikke yngre end dig. Billedet er fra 1997, så vidt jeg husker.
>Nu er jeg halvfed, gråhåret og halvskaldet.
> [...]
Nå, så er det slet ikke dig, der vil elskes ude og hjemme

Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-02 23:51

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Nå, så er det slet ikke dig, der vil elskes ude og hjemme

Det er utroligt, så meget man kan retouchere billeder. Det gælder især
nu i den digitale tidsalder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 01-12-02 00:05

henrik@muenster.dk writes:

>Det er utroligt, så meget man kan retouchere billeder. Det gælder især
> [...]
Ja, bare man kan kunsten. men der er bare eet dilemma og det er, at så er
man nødt til at blive hjemme og det er knapt så skægt, så vi må bare
affinde os med de personlige folder, som jeg kalder dem Og så hurtigt
forbi div. spejle.

Hilsen Hanne