Software som værdi til ApS
Fra : Niels Henriksen

Dato : 29-11-02 09:05

Hejsa

Hvordan kan man værdisætte et stykke software som ens eget firma har lavet?
Jeg har et enkeltmandsfirma og vil gerne lave det til et ApS. Dagligt sidder
jeg og laver software som jo har en vis værdi.... hvordan kan jeg så
værdisætte dette??

--
Niels Henriksen

Fra : Jimmy

Dato : 29-11-02 10:59

"Niels Henriksen" <niels@biggs.dk> wrote in message
> [...]
sidder
> jeg og laver software som jo har en vis værdi.... hvordan kan jeg så

Jeg stillede igår nogenlunde det samme spørgsmål.

Svarene var alle - "Kontakt en revisor".

Denne gruppe er åbenbart ikke til at stille spørgsmål i.
Jeg hopper lige ind i Jura-gruppen og svare på samtlige spørgsmål.
Til dem alle vil jeg sige "Kontakt en advokat".

Mvh
Jimmy

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-11-02 12:05

On Fri, 29 Nov 2002 10:58:42 +0100, "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote:

> [...]
>Jeg hopper lige ind i Jura-gruppen og svare på samtlige spørgsmål.
>Til dem alle vil jeg sige "Kontakt en advokat".

LOL - at du gider, Jimmy
---

Mvh. Mogens
'91 Omega 3.0i-24

Fra : Erik Ernst

Dato : 30-11-02 18:21

"Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote in message
> "Niels Henriksen" <niels@biggs.dk> wrote in message

> Jeg stillede igår nogenlunde det samme spørgsmål.
> Svarene var alle - "Kontakt en revisor".
>
> Denne gruppe er åbenbart ikke til at stille spørgsmål i.

Generelt synes jeg da at denne gruppe svare på mange spørgsmål!
Men nogle spørgsmål kan svært besvares uden at vide meget mere.

Men generelt kan man jo sige at du ikke kan bogføre værdien af dette, hvis
det drejer sig om et internt udviklingsprojekt - man kan normalt kun bogføre
værdier (eller medregne værdier), der direkte kan omsættes til kontanter i
tilfælde af en likvidering af dit ApS. Formålet med at stille krav om at du
skal stille mindst 125K, er jo at dette er den sikkerhed din
samarbejdspartnere har, når de arbejder med dig.
Men kan du få en revisior til at sige god for dit projekt, så er der god
chance for at myndighederne også godkender det.

Har du derimod allerede solgt dit program til en kunde, så kan du indtil du
er færdig
bogføre værdien som "Vare I Arbejde" VIA. Der kan du bogføre den del som du
har
færdiggjort af projektet - ja faktisk så SKAL du gøre dette.

Mvh, Erik Ernst, www.bmipartners.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-11-02 18:47

Erik Ernst wrote:

> Men kan du få en revisior til at sige god for dit projekt, så er der god
> chance for at myndighederne også godkender det.

Næ, modsat, kan du få en revisor med på undeskriften, er alt ok.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-11-02 19:59

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næ, modsat, kan du få en revisor med på undeskriften, er alt ok.

Blot en tanke ..... hvad forstand har en revisor på at vurdere værdien af en
SW-applikation.....?

Findes der revisorer som er specialuddannet til at vurdere handelsværdier af
ovennævnte eller for den sags skyld andre handelsvarer som ikke umiddelbart
er salgbare...?

Er revisorer bedre til at vurdere værdier end eks. bankfolk..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-11-02 20:43

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Er revisorer bedre til at vurdere værdier end eks. bankfolk..?

Næ, men det accepteres generelt, selvom revisor har deponeret
sin bestalling, så direkte, ingen kontrol...
blot det er en revisor, der pt er i kartotek,
se videre under kapitalforhøjelser. JP

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-11-02 20:51

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næ, men det accepteres generelt, selvom revisor har deponeret
> sin bestalling, så direkte, ingen kontrol...
> blot det er en revisor, der pt er i kartotek,
> se videre under kapitalforhøjelser. JP

Det er da utroligt, hvad man kan tjene penge på....... og så endda helt
legalt og uden risiko...!!!...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Leon Mikkelsen

Dato : 03-12-02 05:14

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> blot det er en revisor, der pt er i kartotek,

Hænger det ikke også sammen med at disse revisorer tit optræder som
myndighedernes forlængede arm, og i virkeligheden ikke er til at stole på.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 03-12-02 18:11

"Leon Mikkelsen" skrev:

> Hænger det ikke også sammen med at disse revisorer tit optræder som
> myndighedernes forlængede arm, og i virkeligheden ikke er til at stole på.

Nej.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Vægten er kun et udtryk for
hvor dybt vores fodspor bliver i

Fra : StenoAdvice

Dato : 06-12-02 16:07

svaret er fak5tisk korrekt - revisoner skal skrive under på
værdifastsættelsen af de aktiver der skydes ind

Peter Roulund
StenoAdvice ApS

Fra : Lars Funck

Dato : 29-11-02 11:28

Hej Niels

Software er notorisk svær at værdisætte. En tommelfingerregel er at du kan
værdifastsætte software du selv har lavet til den lønudgift du har haft til
at lave det. Det kan jo give nogle problemer hvis du har siddet de mørke
vinteraftener og programmeret uden at udbetale løn til dig selv :)

Men mit helt klare råd til dig er at tale med din revisor. Jeg ved at det er
sagt før i denne tråd, men da det er ham der sætter sin signatur på
værdiansættelsen, så skal han være indforstået med den værdi du vil sætte
dit software til.

MVH

Funck

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-11-02 20:13

"Lars Funck" <Funck@networldmedia.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> sagt før i denne tråd, men da det er ham der sætter sin signatur på
> værdiansættelsen, så skal han være indforstået med den værdi du vil sætte

Kan man ikke blot konkludere: En revisor er en person som vurdere om *du*
har råd til at tage chancer. For dette får revisoren forlods et honorar og
senere et vederlag....såfremt *din* risiko blev til en gangbar
forretning...?

Revisoren har jo intet at tabe, men alt at vinde...!!

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-11-02 20:56

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Revisoren har jo intet at tabe, men alt at vinde...!!

Da dansk lovgivning ikke giver mulighed for at have en fælles
afkastchance, er revisor alene afhængig af succes, og det kan
du naturligvis kritisere revisorer for,

men vi bruger et fastprissystem, pr år, men det kan også føles
uretfærdig, men vil du andel af anparter, så må du rette dansk
skattelovgivning..

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-11-02 21:06

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Da dansk lovgivning ikke giver mulighed for at have en fælles
> afkastchance, er revisor alene afhængig af succes, og det kan
> du naturligvis kritisere revisorer for,

Kan en revisor ikke skyde penge i et kapitalselskab og således hæve overskud
på lige fod med andre aktionærer..?

> men vi bruger et fastprissystem, pr år, men det kan også føles
> uretfærdig, men vil du andel af anparter, så må du rette dansk
> skattelovgivning..

Såfremt mit ovennævnte spørgsmål ikke bliver positivt, må det være surt at
være revisor....hverken at måtte være medejer af et kapitalselskab, ej
heller have aktier samt anden økonomisk spekulation/opsparing.

Må en revisor da kun være lønmodtager..?

Mener du en revisor skal have del i en kapitalvirksomheds overskud, *blot*
fordi denne reviderer/gør en tjenesteydelse..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-11-02 21:49

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Må en revisor da kun være lønmodtager..?

Grundlæggende, ja, og kun i et selskab eller anden organisation, der
er ledet af revisorer, med bestemmende indflydelse.
Og afkast må ikke være påvirket af den rådgivning, der ydes,
dvs, ikke fælles afkast med ny virksomhed.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-11-02 22:21

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Grundlæggende, ja,

Det lyder helt utroligt...undskyld altså...at en revisor ikke må have
anparter, aktier mv.

> og kun i et selskab eller anden organisation, der
> er ledet af revisorer, med bestemmende indflydelse.

Ellers ville det da også se sort ud for de store revisionsselskaber med alle
de medejere, hvis det ikke var tilladt.

> Og afkast må ikke være påvirket af den rådgivning, der ydes,
> dvs, ikke fælles afkast med ny virksomhed.

Det kan jeg bedre forstå.

PS: En revisor er ikke "bedre" end alle andre leverandører og skal derfor
ikke "tildeles" større "medlidenhed". Ej heller skal en revisor tro han/hun
er provisionslønnet i takt med virksomhedens udvikling (trods det faktum
nogen tror, de *skal* være det jvnf. disses honorarpolitik). Deres
rådgivning er baseret på et komplet uigennemsigtigt skattesystem lavet af og
for økonomer=revisorer=bogholdere).

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-11-02 22:31

"Bjørn Jørvad" wrote:

> [...]
> nogen tror, de *skal* være det jvnf. disses honorarpolitik). Deres
> rådgivning er baseret på et komplet uigennemsigtigt skattesystem lavet af og

Næ, en revisor, eller tilsvarende, skal alene sikre at
skattelovgivning er overholdt, og ikke tænke på sin egen
indtjening ved at bøje opgørelserne,
har du fulgt med i skandalerne i USA ?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-11-02 22:41

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næ, en revisor, eller tilsvarende, skal alene sikre at
> skattelovgivning er overholdt, og ikke tænke på sin egen
> indtjening ved at bøje opgørelserne,

.... i de selskaber vedkommende er revisor for.

> har du fulgt med i skandalerne i USA ?

Jow da ... og hvem husker ikke Nordisk Fjer...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn