Kopiering af DVD til Div-x
Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 28-11-02 13:15

Hej Gruppe,

I inspiration af tråden "Kopiering af CD- > mp3" fra den 24/11 af Anders
Vind Ebbesen og ved at se på følgende hjemmeside

http://www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-2.html

er jeg interesseret i at vide om den lovændring, som Folketinget foretog
også betyder, at det er tilladt at kopiere en dvd, som man har lånt af en af
sine venner? Eksemplerne i juranyt knytter sig desværre næsten alle til
musik og der er ikke henvisninger til DVD-kopiering, men da jeg kan se i den
oprindelige lov, at der også er vedtaget vederlag til industrien i forhold
til video, så vil jeg da umiddelbart gå ud fra, at det er også er tilladt at
tage en digital kopi af en lånt DVD, ellers virker vederlaget lidt omsonst i
dette tilfælde?

Håber der er nogle der kan hjælpe med at besvare dette spørgsmål.

mvh
Lasse

Fra : Jakob Paikin

Dato : 28-11-02 13:34

On Thu, 28 Nov 2002 13:14:37 +0100, "Lasse Engel Pedersen"
<l_ep@hotmail.com> wrote:

>Eksemplerne i juranyt knytter sig desværre næsten alle til
>musik og der er ikke henvisninger til DVD-kopiering,

Det skyldes[1] primært at musikkopiering er det område, som de fleste.

Dernæst er problemet, at - i hvert fald nogle - DVD'er indeholder
software, hvilket gør svaret lidt mindre klart. Software må nemlig
ikke kopieres, jf. §12, stk. 2, nr. 3 - der står før "personlig
kopi"-reglen i nr. 5 og dermed formentlig har prioritet.

[1] Hvilket jeg kan udtale mig om som forfatter til artiklen
--
Jakob Paikin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-11-02 14:03

In article <e23cuuodss4mttakgbo9jeg7bb1a9cm9nv@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:

> [...]
> ikke kopieres, jf. §12, stk. 2, nr. 3 - der står før "personlig
> kopi"-reglen i nr. 5 og dermed formentlig har prioritet.

Hvor er det at dvd'en indeholder software ?? Menuen ??
Som regel kopieres _KUN_ selve filmen når der kopieres som
nævnt i subject, fra dvd til div-x

JonB

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-11-02 14:11

Jakob Paikin <news@paikin.dk> skrev:

> Dernæst er problemet, at - i hvert fald nogle - DVD'er indeholder
> software, hvilket gør svaret lidt mindre klart.

Som Jon skriver er det oftest kun filmen, der kopieres og derudover er
"softwaren" nærmere noget formateringshalløj i stil med HTML.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 28-11-02 19:25

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message

> [...]
> kopi"-reglen i nr. 5 og dermed formentlig har prioritet.
>
> [1] Hvilket jeg kan udtale mig om som forfatter til artiklen

Takker for svaret, det er nu også en god artikel efter min mening

Men et par ekstra spørgsmål, jeg har hørt rygter(har læst det flere gange i
diverse aviser) om en ny lov omkring digital kopiering, som er vedtaget af
EU, denne lov skulle snart træder i kraft herhjemme. I følge denne lov
skulle det være forbudt at omgå kopi-sikringer, i et sådant tilfælde har jeg
to yderligere spørgsmål:

1. Betyder det at kun cd'er med kopi-beskyttelse bliver forbudte at tage
digitale kopier af?

2. Ved ripning af en DVD omgår man kopi-beskyttelsen for at kunne ligge den
ind på hd'en såvidt jeg har forstået, betyder det at det her heller ikke
længere er muligt lovligt at kopiere en DVD, hvis man har lånt den af en af
sine vennner?

mvh
Lasse

Fra : Tim Christensen

Dato : 01-12-02 11:35

"Lasse Engel Pedersen" <l_ep@hotmail.com> wrote in message

> 1. Betyder det at kun cd'er med kopi-beskyttelse bliver forbudte at tage
> digitale kopier af?

Ja.

> [...]
ikke
> længere er muligt lovligt at kopiere en DVD, hvis man har lånt den af en

Ja

Mvh

Tim Christensen

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 01-12-02 14:21

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> wrote in message
> to ja'er

Takker for de klare svar.

mvh
Lasse

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-02 17:29

> [...]
> det at det her heller ikke længere er muligt lovligt at
> kopiere en DVD, hvis man har lånt den af en af sine vennner?

Det er ikke en kopibeskyttelse men en adgangsbeskyttelse.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Tim Christensen

Dato : 01-12-02 21:45

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> wrote in message
> "Lasse Engel Pedersen" <l_ep@hotmail.com> wrote in

> Det er ikke en kopibeskyttelse men en adgangsbeskyttelse.

DVD'er har udover regions koderne også en kopibeskyttelse i form af
kryptering.

Mvh

Tim

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-02 22:43

> DVD'er har udover regions koderne også en kopibeskyttelse i form af
> kryptering.

Som svjv ikke er kopi men netop adgangsbeskyttelse - krypteringen er
vist en del af regionskodningen.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-12-02 23:13

In article <Xns92D7E6AE11966HS235DK@212.54.64.149>, Henrik Stidsen wrote:
> "Tim Christensen" <icecone@eson.dk> wrote in

> Som svjv ikke er kopi men netop adgangsbeskyttelse - krypteringen er
> vist en del af regionskodningen.

Nej, de 2 ting har intet med hinanden at gøre. Alle DVD'ere har en
regions kodning, men hvis denne er 0, så er det meningen at alle
DVD-afspillere kan spille filmen. Hvordan det forholder sig juridisk
er en lidt anden sag, specielt nu hvor INFOSOC snak træder i kraft.
Men jeg hælder til at du godt må have en maskine der ignorerer
regions kodning, også efter INFOSOC.
Med hensyn til krypteringen er det lidt anderledes, da nogle diske
har dem, og andre ikke har. Krypteringen gør reelt at du ikke direkte
kan kopiere de filer der ligger på DVD-skiven, eller du kan godt
kopiere dem, men du kan ikke afspille de kopierede filer, uden at
bryde krypteringen, eller ved at kopiere den nøgle som ligger på dvd'en,
men denne kan du (endnu) ikke læse med consumer udstyr. Dette mener
jeg at INFOSOC vil gøre ulovligt, også selvom at en eller anden
minister har sagt, og fået skrevet i følgeteksten til loven, at
brydning af krypteringen med henblik på fremvisning af filmen i
private hjem var lovligt.
Proffessionelle piratkopister er lige glade med krypteringen og
evt. regions koden. De kopierer bare hele dvd'en bit for bit.

JonB

Fra : SoftMan Brian

Dato : 28-11-02 22:43

> [...]
> ikke kopieres, jf. §12, stk. 2, nr. 3 - der står før "personlig
> kopi"-reglen i nr. 5 og dermed formentlig har prioritet.

Hvis det i sig selv skulle betyde at man ikke må kopiere DVD, betyder det så
også at man ikke må kopiere musiksporene fra en cd, hvor det første spor er
et dataspor (som min JMJarre cd, hvor første spor er noget skærm effekt
software) ?