Andet multimedie
bentjuul 3670
PDF og fremmede sprog
Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-11-02 12:25

Vi er igang med et webprojekt, hvor der on-the-fly så at sige skal genreres
PDFer ud fra en opsætning af billeder og tekst.

Interfacet er i flash, og vi anvender en component på serveren til at lave
PDF-en (activePDFprinter og server).
Og det fungerer sådan set fint MEN:
Vi kan ikke få tegn fra 'fremmede' sprog med i PDFen. Vi skal gerne kunne
gøre den anvendelig i Ungarn og de baltiske lande, så det er et problem.
Specialtegnene kommer med i Flashen, men kan ikke komme med ud i PDF-en.

Men kan det overhovedet lade sig gøre? Jeg kan se, at PDF fra vers. 1.4
understøtter ihvertfald ungarsk, men den PDF vi får lavet er i vers. 1.3.
Understøtter den f.eks. ungarsk?

Er der nogen der har erfaringer med PDF produktion på disse sprog i det hele
taget?

/Per

Fra : Studio Smalbro

Dato : 28-11-02 12:33

Hejsa
Jeg har lige et par spørgsmål inden jeg forsøger at "kloge" mig:
Hvilken skrift anvender i til ungarsk?
Kan I checke om det er den samme font der bliver outputtet til pdf'en
Hvilket OS sidder i på?

Kh
Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-11-02 12:44

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> wrote in message
> [...]
> Hvilken skrift anvender i til ungarsk?
> Kan I checke om det er den samme font der bliver outputtet til pdf'en

Vi tester i øjeblikket på Arial

Det skulle gerne være den samme font, der kommer til PDF-en

Hele dynen kører på en IIS-server, som altså er en Win-maskine.
Webserveren står et sted i Sverige hvilket ikke gør det nemmere at teste og
rode rundt...

/Per

Fra : Studio Smalbro

Dato : 28-11-02 12:56

Arial er godt nok, men:
Det skal være Arial Unicode (ARIALUNI.TTF) og den nyeste version. Den
maskine der processerer skal have de pågældende language settings slået til,
for at styresystemet kan åbne for de relevante dele af unicodesettet.
Windows er mange ting og ikke alle versioner understøtter unicode. Derfor er
I nødt til at skaffe lidt mere præcis info om hvilken Windows version der er
tale om, hvis I skal lave troubleshooting på problemet

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-11-02 13:10

> [...]
er
> tale om, hvis I skal lave troubleshooting på problemet

Men for nu at starte lidt basic:
Ved du om PDF ver. 1.3 overhovedet kan vise ungarske tegn (Central Europe)?

(Det med fontene er nu også interessant selvfølgelig, men jeg er ret sikker
på at det er i orden.)

Det foregår sådan her:
Man skriver og tegner i et flash-interface.
Oplysningerne herfra overføres til et serverprogram, som konverterer til
PDF.
PDF-en genereres.

Vi forsøger så at angive de korrekte tegn ved hjælp af koder (UxDB feks for
en ungarnsk specialitet, stort U med 2 skråstreger, angivet i DOS central
Europe).
Når serverprogrammet skal lave PDFen anvender den den samme kode men hentet
fra DOS western, og her giver UxDB et stort U med en hat over istedet. Inden
vi forsøger at bøvle med at løse det, så vil det være rart at få klarhed
over om det rent faktisk kan ende med at gå godt....

Jeg har forsøgt at lave PDFer i ver. 1.3 direkte i Distiller, men den
angiver stadig versionsnummer som 1.4, og derfor er jeg ikke sikker på, at
den er god nok.

/Per

Fra : Studio Smalbro

Dato : 28-11-02 13:30

pdf 1.3 kan godt vise ungarske tegn. Men der er lidt forskel på tingene: I
kan vælge - og det har I ikke gjort - at lave ce-karaktererne ved hjælp af
en dedikeret font som eks. Helvetica CE. I har valg Arial - som fåes i flere
versioner - nemlig med og uden Unicode og jeg tror Unicode er det centrale
her.

Såvidt jeg ved understøtter Pdf 1.3 Unicode.

Afvikler I Flash på en pc eller Mac
Hvis I inputter teksten i Flash på ungarsk med Arial på en PC-Win2000
behøver I (så vidt jeg kan se da) ikke at bruge kodeangivelser for
karaktererne. Jeg er tilbøjelig til at tro at problemet opstår i
PDFgeneratoren der ikke henter de rigtige karakterer fra Unicodesættet i
Arial. I kan formentlig checke det hvis I bruger andre sprog der drager
anvendelse af CE såsom tjekkisk eller polsk. Opfører de sig på samme måde?

Kh
Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-11-02 13:59

> [...]
flere
> versioner - nemlig med og uden Unicode og jeg tror Unicode er det centrale

Vi går igang med skrifterne nu, vi prøver med dedikerede CE skrifter, selvom
vores Arial nu er en Unicode.

> Såvidt jeg ved understøtter Pdf 1.3 Unicode.

Okay.

> [...]
> anvendelse af CE såsom tjekkisk eller polsk. Opfører de sig på samme måde?

Der er ihvertfald noget helt galt med tegnsættet. Vi er nødt til at gå
igennem et ASCII tegnsæt (256 tegn) og her kan det altså ikke lykkes os, at
få fat i det rigtige tegnsæt.
Men om galt skal være, så kan vi jo lave en ny skrift, hvor vi bytter lidt
rundt på tegnene, så det kommer til at passe

/Per

Fra : Studio Smalbro

Dato : 28-11-02 14:10

Du har ikke skrevet noget om hvilken platform du er på, men jeg tror altså
at det er lidt vigtigt, fordi det output der ryger afsted fra Flash ikke
bliver puttet ind i en traditionel fortolker. Er du på Mac eller PC?
Kh
Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-11-02 14:20

> Du har ikke skrevet noget om hvilken platform du er på, men jeg tror altså
> at det er lidt vigtigt, fordi det output der ryger afsted fra Flash ikke
> bliver puttet ind i en traditionel fortolker. Er du på Mac eller PC?

Al PDF genereringen foregår på servereren, som er en Win-maskine.
Jeg tror ikke umiddelbart,. at det kan have betydning om inputtet i Flashen
kommer på en mac eller win maskine, for Flash skulle gerne tage imod og
leverere videre i samme form uanset brugerens platform.
Men jeg kan blive overrsaket der også...

/Per