IDE : Fri Musik
Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 28-11-02 01:58

Som resultat af den store sag med AntiPiratGruppen, og debatten om
ophavsret, osv... så har jeg haft nogle tanker i hovedet, der har bragt mig
hen på en interessant idé (hvis jeg selv skal sige det).

Jeg har en idé om at staten kunne lave en public service kaldet "Fri Musik"
som skal bestå af en bred jury.

Her kan musikere ansøge om at få deres musik indspillet. Og så vil
Kulturministeriet hvert år tildele en kvote. Så vælger Fri Musik - lad os
sige 15 danske kunstnere i forskellige kategorier, som kommer i studiet med
producer og det hele betalt af staten. Her indspiller de deres sange, og får
en honorar på 1000 kr. pr. dag de tilbringer i studiet. Herefter lægges
sangene til download og fri distribuering på Fri Musik's hjemmeside og hos
landets radiostationer, med mulighed for at bestille hver kunstner på CD for
20 kr. (som dækker udgifter til CD, cover, coverprint og porto).

Kunstneren beholder stadigvæk ejerskabet over sin musik, og kan derfor frit
spille live til koncerter eller indgå aftaler med kommercielle
pladeselskaber (hvis de eksistere).

Hvert år vil der så i samarbejde med Danmark Radio bliver afholdt "Fri Musik
Awards", hvor sponsorer til arrangementet laver en pulje på f.eks 250.000
kr. Denne pulje stemmer seerne/danskerne så om, og de 250.000 kr. vil så
blive fordelt mellem de 15 kunstnere, afhængig af hvor stor en procentdel af
stemmerne de har modtaget.

På den måde kan nye talentfulde kunstnere indspille i et professionelt
lydstudie uden selv at skulle have en stor kapital eller et
"sikkert-koncept" som de kommercielle pladeselskaber vil udgive. De får
gratis og effektiv promovering via. internet og radio, hvilket meget vel kan
skaffe dem mange koncertaftaler.

Jeg tror det vil trække mange nye talenter til, i håb om at få promoveret
deres navn og måske få del af "Fri Musik Awards" puljen.

Med andre ord - et statsfinanceret non-profit musik-selskab. Det vil være
betydeligt billigere at drive end et kommercielt pladeselskab, fordi det er
non-profit og der derved ikke skal bruges tid og penge på at finde
forhandler, betale på mislykkede satsninger, spildes penge på TV2 reklamer
eller genereres overskud til aktionærene.

Lad os sige at det i gennemsnit koster 150.000 kr. at indspille en plade
(10-15 numre) inkl. honarer til musiker, leje af pladestudie, løn til
producer, fotos til presse, cover og lign, osv...
Så bliver prisen for lad os sige 15 stats-financieret albums på 2,2
millioner kroner. Oven i kommer udgifter til juryen (som ikke skal betales
særligt meget - eller være frivilligt valgt).
Så er der udgifter til internet-delen hvor musik sammen med god beskrivelse
og information skal være tilgængelig.

FRI MUSIK STØTTET VIDEO :
Ønsker nogen af musikerne at indspille en musikvideo til promovering på
f.eks MTV, så kan han/hun/de søge hos "Fri Musik" og Danmarks Radio, og så
vil Fri Musik dække en hvis procentdel af omkostningerne ved indspilning af
musikvideo, og Danmarks Radio vil stille et filmhold til rådighed, og ikke
bonge Fri Musik og musikeren for mere end DR's faktiske udgifter i
forbindelse med indspilning og redigering af video'en. Samtidig skal
kunstneren give sin tilladelse til at DR og resten af verdens TV/net-medier
må vise musikvideo'en uden at kunstneren eller Fri Musik opkræver en afgift
for det.

Her er regnestykket :
15 albums pr. år + administration og internet-distribution - 3-4 millioner
kroner.
Altså får alle danskere adgang til 15. professionelt indspillede albums via.
skattebilletten.
Der er 6 million danskere i landet, og antager vi at bare halvdelen bruger
internettet eller radio'en og derfor ser en værdi i det. Så giver det en
pris på 1,1 kr. pr. album pr. dansker, plus at det sparer de danske
radiostationer for en masse penge i licens.

Til sammenligning koster et nyt album i forretningerne 150 kr.

Lad os sige at det koster det tredobbelte af hvad mine naive beregninger
siger. Så vil vi stadigvæk få musik via. skattebilleten for 3,3 kr. pr.
album - eller en samlet årlig udgift på 17,50 kr.

Hvis vi istedet vælger at vores musik skal produceres og fremstilles
kommercielt, så skal vi altså derfor betale mange gange mere for musikken.

Den store ulempe ved et statslig musik-selskab, er at det meget vel kan rive
tæppet væk under de danske (læs transnationale IKKE skatte-betalende )
pladeselskaber, samt skabe fyringer i distributionsledende, og derved
(muligvis) fjerne flere tusinde arbejdspladser. Derudover forsvinder de 20%
som staten kan hive ind i moms, når Fona langer en plade over desken ...

Det kan dog diskuteres om dette reelt er en ulempe. Det kunne også tænkes at
15 gratis udgivelser om året samt masser af presse-omtale omkring "gratis"
kunstnerne, vil give de kommercielle pladeselskaber kamp til stregen, og
tvinge dem til at rationalisere, og udvikle nye og mindre profitable
distribution-metoder, hvilket vil komme forbrugeren til gode, da' de
kommercielle plader måske lige pludselig vil forsvinde fra TV2 reklamerne,
men i stedet blive promoveret via. gode anmeldelser (fordi selskaber vælger
GODT MUSIK i stedet for BILLIGT MUSIK), og lige pludse vil en CD måske godt
kunne sælges i Stereostudio til 60 kr...
Og oven i købet endnu billigere hvis vi køber den på internettet.

Det skal også nævnes at der ikke er så mange pladeselskaber her i verden...
Faktisk er det 7 transnationale selskaber der står for 98% af verdens
pladedistribution. Og uanset hvilket af de 7 selskaber vi køber vores CD'er
hos, så koster de på mystisk vis altid 149,95 kr. når de havner ude i
forretningerne....... Kartel-dannelse, anyone?

Hvordan lyder denne idé? Kom med noget debat...

Fra : Kim Jensen

Dato : 28-11-02 15:49

> [snip et ENORMT indlæg]
> Hvordan lyder denne idé? Kom med noget debat...

* Du "glemmer" at staten allerede betaler kulturstøtte til "udvalgte"
kunstnere. (Føj)
* I mine ører er jury = smagsdommere. Føj.
* Staten skal betale honorarer til musikerne. A'hva-for-noget snavs?!
* Jeg hører til dem, der ikke kan hidses op over, at en CD koster 150 kr.
Jeg betaler gladeligt 150 kr for 45-70 minutters musik, som jeg kan nyde
igen og igen.
= jeg synes det lyder som en MEGET skidt idé.

<sarkasme>
Vil du have billig musik, kan du jo melde dig ind i (eller starte) en
bytteklub, hvor I allesammen har præcis samme musiksmag og bytter med
hinanden eller deles om tingene i fred og fordragelighed.
</sarkasme>

mvh
Kim Jensen

Fra : Mark Høserich

Dato : 28-11-02 16:34

Jeg må sige det er umiddelbart lyder som en glimrende ide. Jeg kan tydeligt
se din politiske holdning, og jeg må sige at jeg er på samme side. Det jeg
kan lide ved ideen, er muligheden for at skære management-delen væk, det er
denne del som smadre branchen idag og det gælder ikke kun for musik. Agenter
og managers har smadret mange andre brancher, heriblandt prof. fodbold, film
osv. Det er disse agenter og managers som skal sørge for at kunsterne tjener
flest penge. Problemet er, at for hvert et mellemled findes en unødvendig
afgift, er det virkeligt nødvendigt at en manager tjener 10 % af en
kunstners indtjening. Det er mellemledene som er skyld i at en cd koster
omkring 150 kr.

Jeg ser ligesom dig, mistænktsomt på den kartel-dannelse som synes overholdt
med et jerngreb. Karteller og monopoler er uundgåelige fænomener i et
kapitalistisk marked. Jeg har ikke nået at checke dine tal, så de må indtil
videre stå for din egen regning. Jeg tror desværre ikke der findes mulighed
for at fremføre et forslag for folketinget, uden det ville blive fejet af
bordet, med den højreregering som vi har.

M<a>RK

Fra : Mo

Dato : 28-11-02 16:48

Hey, det er en rigtig fed ide - men med vores kulturnedlægningsminister,
hvad er odds så for at det skulle gå hen og blive virkelighed?
Ideen med statslige virksomheder er jo ikke rigtigt 'in' i øjeblikket, men
et uafhængigt statsfinianceret projekt for non-kommerciel musikdistribuering
af den type du forslår ville være en fed ide - problemet er bare, at for
etablerede kunstnere ville gevinsten være negativ... og for uetablerede
kunstnere ville det "bare" være en genvej til de store, mere profitable
pladekontrakter - der skulle indbygges en mekanisme uden økonomisk låg på,
fx hvor kunstneren blev betalt pr download og ikke et fast beløb, så
kunstnerne ikke smutter når de bliver celebre nok!

- Men ideen er fed! Skulle du have lyst til at arbejde videre på den kan du
helt sikkert regne med min støtte!

Mvh Andreas

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 28-11-02 17:28

Den idé med penge pr. download, vil nok give nogle problemer.
Lad os sige at efter 30.000 downloads fra Fri Musik så er sangene så udbredt
og kendt, at de nu også deles på Kazaa, WinMX, osv...
Selvom der er 50.000 downloads af et nummer fra Fri Musik, så vil der
stadigvæk være en ukendt (sikkert høj) mængde downloads over P2P-netværk som
ikke bliver registreret. Derfor tror jeg et hel-aftens show en fredag aften
på DR-TV er en bedre idé.

Mht. til kunstnerne og om de er celebre, så mener jeg at reglen må være at i
det øjeblik at en kunstner går i et stats-financieret studie og indspiller
10 sange han har skrevet, så falder de 10 indspilninger (ikke sange - men
indspilning) i Public Domain.
Ulempen er at i det øjeblik kunstneren bliver succesfuld, så vil han måske
når han skal indspille album nummer 2, kontakte et kommercielt pladeselskab
i håb om at kunne skrive en indbringene kontrakt. Men jeg er ikke er ikke
sikker på om kunstneren vil det. For i det øjeblik man siger ja til
indspille via. Fri Musik, så må det også være fordi man kan tilslutte sig
den ideologi der ligger bag Fri Musik, og så kan man godt få den kolde
skulder af den danske befolkning hvis man lige pludselig skifter boldgade og
bliver penge-fikseret.

Eller hvad?

Med venlig hilsen
Niels Buus Christensen

Fra : Mo

Dato : 28-11-02 18:05

Tjo. Måske, men ikke alle mennesker sætte ære over økonomi... Spørgsmålet er
også hvor længe at et sådan projekt vil kunne bevare sin nyheds- og
underholdningsværdi på DR's sendeflade - som jeg ikke tror man skal satse
på vil blive for evigt... En anden måde kunne være afstemning via
hjemmesiden, o. l. - og så uddele puljen ud fra registrede medlemmers
stemmer. - Og kun så længe kunstnerne var i hus hos instutionen.

En non-profit instution udstyret med eget pladestudie - der er mange lovende
amatører der gerne ville have mulighed for at inspille deres musik i et
sådan, og på 365 dage om året kunne man nå ret mange kunstnere igennem.

En udvikling af konceptet kunne også føre til produktion og distribuering af
cd'er igennem instutionen, dennes internetside og evnt igennem 3 parts
forhandlere (hvortil deres andel jo skal lægges til prisen). Med non-profit
tanken i baghovedet ville dette give ret billige priser på cd'er, hvis
kunderne altså ikke kan nøjes med den downloadede musik (med undertegnede i
baghovedet :0). - Og samtidig kunne man give kunstnerne den samme andel som
ved normalt pladesalg - og herved gøre instutionen konkurrencedygtig over
for de kommercielle selskaber.

Evnt kunne man også opfordre mindre kendte kunstnere - uden kontrakt - til
at lægge deres musik op, også uden statstilskud (i stil med de private
initiativer som fx. vitaminic m.f.), hvis instutionen skulle gå hen og blive
en succes med mange brugere, ville det jo være en oplagt mulighed for at
blive 'spottet' og få lov itl at låne instutionens pladestudie, mvh.

Kunstnerne kunne også få valget imellem at låne studierne gratis mod at
udgive deres musik igennem instutionen (dvs gratis på nettet) og derved få
gratis promotion, eller for de allerede 'spottede' kunstnere at lave
kontrakt og blive betalt for deres indspilninger og udgivelser.

Fra : Martin

Dato : 29-11-02 14:00

> Jeg ser ligesom dig, mistænktsomt på den kartel-dannelse som synes
overholdt
> med et jerngreb. Karteller og monopoler er uundgåelige fænomener i et
> kapitalistisk marked.

Karteldannelse er ulovligt og straffes med MEGET store bøder.
Der var for noget tid siden en karteldannelse omkring nogle "et eller andet
rør ting", samt hvis også nogle flyselskaber. De blev straffet med MEGET
store bøder.

Hvis der virkelig er karteldannelse i pladebranchen burde det tages op i
medierne (her menes Ekstra Bladet).

- Martin

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 29-11-02 15:39

On Fri, 29 Nov 2002 13:59:51 +0100, "Martin" <filer@filersen.com> wrote:

>Hvis der virkelig er karteldannelse i pladebranchen burde det tages op i
>medierne (her menes Ekstra Bladet).

Det tror jeg nu ikke der er.
Jeg har set CD'er i amerikanske internetbutikker gå til mellem $7 og $15
for den samme nye CD. Det er vidst mest her i Europa at priserne ligger
fast, og det er vel for det meste samme pladeselskab der udgiver i USA
og EU.

--
Regards Stefan
Websites: http://ghashul.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-11-02 17:23

"Martin" <filer@filersen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> store bøder.
>
> Hvis der virkelig er karteldannelse i pladebranchen burde det tages op i

Hej Martin

Du har ret, jeg har prøvet diverse indlæg hist og her, men jeg er ikke
sikker på de blev trykt. Hvorfor skulle man bide sig selv i R....., Det er
jo måske netop grunden til den massive reklame for plader, som end ikke
engang har brug for den. Men måske pressens pris for ikke at bringe emnet på
bane. Det er mere interessant at Thor Pedersen var i sit sommerhus. Jeg
fatter bare ikke, når man har sådan et hus, at man så vil sidde i sit
sommerhus. Så gad jeg godt se sommerhuset .. Nå spøg til side, Thor må
være hvor han vil for min skyld, det vil jeg ikke blande mig i. Men han
skulle måske blande sig i det andet, for det viser sig jo som regel, at hvis
man begynder at pille i den ene, så har man meget hurtigt hul på noget som
er utroligt spændende. Og prøv at forestille dig det latterbrøl der ville
dundre over landet, når de bliver pinglet for karteldannelser med et helt
hav af små nuttede prisaftaler. Så må antipirat gruppen godt nok stå med en
flov smag i munden, når den støste blodsuger viste sig at være deres egne
alierede.....Bare tanken gør mig helt varm

M.V.H.....Benny..

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-11-02 23:47

Niels Buus Christensen <nbuus@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> hen på en interessant idé (hvis jeg selv skal sige det).
>
> Jeg har en idé om at staten kunne lave en public service kaldet "Fri Musik"

Staten skal per definition ikke blande sig i kunst og kultur - de kan
befolkningen godt selv finde ud af.

> [...]
> forretningerne....... Kartel-dannelse, anyone?
>
> Hvordan lyder denne idé? Kom med noget debat...

Kors noget venstreorienteret sludder. Den eneste grund til at der bliver
kopieret så meget musik som der gør skyldes da afgiften på CD'ere. Hvis
en CD kostede kr. 35,- så var der sgu ingen der gad kopiere og fildele.

Da jeg var dreng sad alle med deres båndoptager og optag Hej P3,
Eldorado og hvad det nu ellers hed - hvorfor ? Fordi der aldrig var
noget ordenligt i radioen og vi ikke havde råd til at købe en LP til
79,-

Hvilke computer programmer tror der kopieres mest ? Quark Express til
ca. 18.000,- eller det program jeg bruger til news, som koster $20 ??

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 29-11-02 18:24

> Hvilke computer programmer tror der kopieres mest ? Quark Express til
> ca. 18.000,- eller det program jeg bruger til news, som koster $20 ??

Hverken Quark Xpress eller News-programmer henvender sig til nogen større
skarre.
Office og Windows er de mest kopi-udsatte programmer vil jeg mene.

> Staten skal per definition ikke blande sig i kunst og kultur - de kan
> befolkningen godt selv finde ud af.

Staten er valgt af befolkningen.
Om det er en Jens Bent fra en non-profit organisation eller Karl Åge fra
Viva Records det kommer vel ud på et.
Det har begge til opgave at udvælge noget som befolkningen vil synes om.
Forskellen er bare at Karl Åge skal sørge for at det generer så meget
overskud som muligt, men at Jens Bent bare skal sørge for at det betaler
omkostningerne, som egentligt ikke skal betales, netop fordi staten
financiere det.

Hvis der kan være statsejede biblioteker, så kan der vel også være
statsejede musikselskaber...

Med venlig hilsen
Niels Buus Christensen

PS : Ja - det er venstre orienteret.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-11-02 10:15

> [...]
> financiere det.
>
> Hvis der kan være statsejede biblioteker, så kan der vel også være

Jamen biblioteker er heller ikke en statsopgave. Det kan private sagtens
håndtere.

Det næste bliver vel at Blockbuster skal nationaliseres ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 29-11-02 18:37

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> Den eneste grund til at der bliver
> kopieret så meget musik som der gør skyldes da afgiften på CD'ere. Hvis
> en CD kostede kr. 35,- så var der sgu ingen der gad kopiere og fildele.

Jeg er ikke helt med. Hvilke afgifter på 400% er det du taler om? Jeg kan
ikke komme på andet end momsen, og den er trods alt kun på 25%.

/Nikolaj

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-11-02 10:15

Nikolaj Borg <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote:

> "[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
>
> Jeg er ikke helt med. Hvilke afgifter på 400% er det du taler om? Jeg kan
> ikke komme på andet end momsen, og den er trods alt kun på 25%.

Ja momsen er på 25%, men den reele kostpris på en CD ligger på under
20,- Hvordan de mellemliggende tal er fordelt ved jeg ikke.

Der findes sikkert et sted hvor tallene er udspecificeret ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 30-11-02 14:45

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) skrev i

> Ja momsen er på 25%, men den reele kostpris på en CD ligger på
> under 20,- Hvordan de mellemliggende tal er fordelt ved jeg
> ikke.

Hvordan kommer du på den ide af en musik-CD koster under 20,- at
fremstille?

--
Venligst Bjørn

Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
Ting til salg: <hhtp://salg.4952.dk>

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-11-02 16:44

Bjørn Løndahl <usenet@_FJERN_londahl.dk> wrote:

> jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) skrev i

> Hvordan kommer du på den ide af en musik-CD koster under 20,- at
> fremstille?

Det kan da godt være at den koster 24,- eller 29,31 - det ved jeg ikke,
men da jeg har været kæreste med som arbejder hos Sony Music og i sin
tid havde direktøren for DanDisc i markedsføring, som begge sagde at de
kostede i det nabolag, så er det nok ikke helt skævt.

Du har måske et bud på prisen ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Mo

Dato : 30-11-02 19:49

http://www.dansermeddrenge.dk/forum/forum.asp?forumID=28&visLinkFormer=FALSE
er der en meget god debat om piratkopiering - hvor folk der har forstand på
økonomien i en cd også har lagt nogle meget interessante tråde!

Mvh, Andreas

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 06-12-02 16:46

> [...]
> Sony Music og i sin tid havde direktøren for DanDisc i
> markedsføring, som begge sagde at de kostede i det nabolag, så

Jo - det er *helt* skævt når vi ikke lige snakker opsamlings-CD'er
med Kandis og andet pseudomusik.

> Du har måske et bud på prisen ?

Ja - mit bud er at det naturligvis slet ikke kan udregnes på den
måde, da du tydeligvis overhovedet ikke har taget hensyn til
omkostningerne ved fx. indspilning og marketing.

Hvis man fx bruger 1 million på en super-indspilning, og man
desværre kun sælger 1.000 eksemplarer, er der altså alene en
indspilningspris på 1.000 kr pr solgt CD. En anden CD kommer i
kassen for 100.000 og sælger 1 million eksemplarer, hvorefter
indspilningsprisen her altså er 10 kr pr solgt eksemplar.

Du synes at være af den noget uforståelige opfattelse, at master-
CD'en laver sig selv, hvorfor det kun er interessant at se på
udgifterne herefter - dette er overraskende nok ikke korrekt.

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 07-12-02 21:29

> En anden CD kommer i
> kassen for 100.000 og sælger 1 million eksemplarer, hvorefter
> indspilningsprisen her altså er 10 kr pr solgt eksemplar.

Prøv lige at læse den igen. Jeg tror du skal have dine skolepenge igen. Det
er 10 øre pr. eksemplar. :)