Antipiratgruppen får kritik for overvågnin~
Fra : F.Larsen

Dato : 27-11-02 23:59

Hej

Så sker der lidt igen:
http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=17138

Nogen der har nogen bud på hvilken form for overvågning der er foretaget
her. Taler vi om overvågning på netværksniveau ?
Dvs APG potentielt kan være i besiddelse af andre personlige oplsyninger som
de overvågede personer har udveklset (homebanking password ect)

--
Flemming

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-11-02 01:19

On Wed, 27 Nov 2002 23:59:29 +0100, "F.Larsen"
<n0spam@spamfilter.dk> wrote:

> Nogen der har nogen bud på hvilken form for overvågning der
> er foretaget her. Taler vi om overvågning på netværksniveau ?

Mon ikke APG simpelthen selv har søgt på filer (fx. musik fra
danske kunstnere) i KaZaA (eller lignende) og så track'et de IP-
adresser, filerne lå på?

Det ville forklare, hvad de skulle med dommerkendelser, for dem
har de i givet fald brugt til at få udbyderne til at hoste op
med, hvem der har (havde) den pågældende adresse (på det tids-
punkt).

Det er så simpelt, at nogen måtte gøre det før eller siden.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : F.Larsen

Dato : 28-11-02 09:29

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Mon ikke APG simpelthen selv har søgt på filer (fx. musik fra
> danske kunstnere) i KaZaA (eller lignende) og så track'et de IP-
> adresser, filerne lå på?

Ja, men det er ikke det indtryk man får at CW artikel og sammenholdt med at
APG selv har "anmeldt" sig til datatilsynet som indehaver af personlige
oplysninger kunne det være interresant at få lidt flere oplysninger på
bordet ...

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/GranCanaria/

Fra : Lars Olsen

Dato : 28-11-02 13:36

<>Og hvad er det for noget med at APG vidstnok ikke har overholdt Kazaas
slutbrugerlicens???

Uddrag:
§2 "What you can't do under this Licence" -> 2.11 "Monitor traffic or make
search requests in order to accumulate information about individual users".

Så burde Sharman Networks vel sagsøge APG???<>

Ovenstående indlæg er set på http://newz.dk/forum_item.php?id=23493
Indlæg #3

mvh
Lars

Fra : Lars Olsen

Dato : 28-11-02 13:55

Her er et link til Kazaa's End User License Agreement
http://www.kazaa.com/us/terms.htm

Hvis AntiPiratGruppen har brugt Kazaa applikationen til at overvåge danske
brugere ( hvilket de højst sandsynligt har gjort )
er det en klar overtrædelse af ovenstående End User License Agreement og
AntiPiratGruppen vil kan stævnes for aftalebruddet.

Mvh

Lars

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-11-02 14:32

Lars Olsen wrote in <3de61236$0$214$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>:
> [...]
> er det en klar overtrædelse af ovenstående End User License Agreement og
> AntiPiratGruppen vil kan stævnes for aftalebruddet.

Spørgsmålet er vel så hvor stor konsekvensen for APG er for dette (hvis APG
taber en eventuel retssag), og om det gør nogen forskel på sagerne mellem
APG og Kazaa-brugerne.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : ///JJ

Dato : 28-11-02 14:41

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> Spørgsmålet er vel så hvor stor konsekvensen for APG er for dette (hvis
APG
> taber en eventuel retssag), og om det gør nogen forskel på sagerne mellem
> APG og Kazaa-brugerne.

Hmm - hvis APG taber sådan en sag, kan de jo ikke bruge de beviser de har
indsamlet og deres sag mod brugerne falder til jorden.

Men jeg er derimod langt fra sikker på at APG ville tabe, for den klausul i
Kazaa (om at man ikke må overvåge deres trafik) holder vist ikke.... IMHO.

mvh
///JJ

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-11-02 14:43

In article <as56d6$2p2c$1@news.cybercity.dk>, ///JJ wrote:

> Hmm - hvis APG taber sådan en sag, kan de jo ikke bruge de beviser de har
> indsamlet og deres sag mod brugerne falder til jorden.

Hvorfor ikke?

--
Andreas Plesner Jacobsen | To be is to program.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 28-11-02 16:30

///JJ wrote :

> "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
>
> Hmm - hvis APG taber sådan en sag, kan de jo ikke bruge de beviser de
> har indsamlet og deres sag mod brugerne falder til jorden.

mig bekendt har beviset højeste prioritet i dansk lovgivning - dvs at de
er indsamlet ulovligt betyder ikke nødvendigvist, at beviserne ikke kan
bruges ... ligesom det vist er tilfældet i USA. Jeg er dog ikke jurist,
så jeg sætter FUT om dette emne til dk.vidneskab.jura .

FUT: dk.videnskab.jura

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 28-11-02 20:03

Jesper Stocholm skrev:

> Jeg er dog ikke jurist, så jeg sætter FUT om dette emne til
> dk.vidneskab.jura .

Sejt nok, at .jura har fået sit eget vidneskab. Gad vide hvor mange vid-
ner der sidder i skabet af gangen.
--
Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,
/skråtstillet/ og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 28-11-02 20:42

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote :

> Sejt nok, at .jura har fået sit eget vidneskab. Gad vide hvor mange vid-
> ner der sidder i skabet af gangen.

:)

men i det mindste var FUT sat korrekt ...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-02 20:57

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

>Sejt nok, at .jura har fået sit eget vidneskab. Gad vide hvor mange vid-
>ner der sidder i skabet af gangen.

Ja, og hvornår mon de springer ud?

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-11-02 20:25

"///JJ" <jesperhn@REMOVEtdcadsl.dk> wrote:

>Hmm - hvis APG taber sådan en sag, kan de jo ikke bruge de beviser de har
>indsamlet og deres sag mod brugerne falder til jorden.

Jeg bor til hoejre for Atlanten. Bor du til venstre?

Eller har du bare set for mange amerikanske film?

Ulovligt tilvejebragte beviser er fuldt ud gyldige i dansk ret.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-11-02 18:54

On Thu, 28 Nov 2002 13:54:53 +0100, "Lars Olsen"
<lars.s.olsenxxxxxxxx@ofir.dk> wrote:

> [...]
>er det en klar overtrædelse af ovenstående End User License Agreement og
>AntiPiratGruppen vil kan stævnes for aftalebruddet.

Det er en aftale mellem APG og Kazaa. Det står Kazaa-folkene frit for
om de vil gøre noget ved en sådan sag eller ej.

--
- Peter Brodersen

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-11-02 20:30

> [...]

>APG selv har "anmeldt" sig til datatilsynet som indehaver af personlige

Under deres jagt paa synderne bliver de jo noedt til at oprette
en eller anden form for register over de informationer, de
indsamler. Det er, saa vidt jeg kan se, dette register, de har
faaet tilladelse til.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-11-02 23:44

On Thu, 28 Nov 2002 09:28:31 +0100, "F.Larsen"
<n0spam@spamfilter.dk> wrote:

> Ja, men det er ikke det indtryk man får at CW artikel

Det ville ikke være første gang, CW ikke har fattet teknikken i
det de skrev om.

> og sammenholdt med at APG selv har "anmeldt" sig til datatilsynet
> som indehaver af personlige oplysninger kunne det være interresant
> at få lidt flere oplysninger på bordet ...

Hvis man laver ovenstående user tracking, så før man først en
IP-adresse og det snavs der er udvekslet via den. Derefter får
man (med en dommerkendelse i hånden) navn og øvrige kontakt-
oplysninger for den pågældende bruger.

Og til sidst står man med en database over navngivne personer,
der har foretaget sig noget, man har tænkt sig at sagsøge dem
for. Den database skal man have en tilladelse til at lave.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Niels Callesøe

Dato : 28-11-02 14:14

Asbjorn Hojmark wrote:

> Mon ikke APG simpelthen selv har søgt på filer (fx. musik fra
> danske kunstnere) i KaZaA (eller lignende) og så track'et de IP-
> adresser, filerne lå på?

Jeg hæfter mig ved, at APG's anmeldese af overvågningen til
Datatilsynet alene gælder:

| Registrering af personers ulovlige kopiering, tilgængeliggørelse
| og/eller distribution af computerspil med henblik på efterfølgende
| retsforfølgning

(Jf. link til APG's anmeldese til Datatilsynet på CW)

Der er altså kun nævnt computerspil og hverken lyd-, video- eller
billedfiler. Nu ved jeg ikke nok om hvordan reglerne er på området, men
jeg spekulerer på om de har overtrådt deres beføjelser i forhold til
Datatilsynet ved at registrere mulige ophavsretsligekrænkelser af andre
typer end den de selv har angivet i deres ansøgning.

--
Niels Callesøe - nørd light
Nu med politisk ladet signatur.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-11-02 21:09

> [...]
>har de i givet fald brugt til at få udbyderne til at hoste op
>med, hvem der har (havde) den pågældende adresse (på det tids-

Hørte lige i morgenradion et eller andet kvindemennekse ævle om at de
ikke vidste de blev overvåget på en hjemmeside. Ved hun egentlig hvad
Kazaa er for noget?

>Det er så simpelt, at nogen måtte gøre det før eller siden.

Jeg undrer mig over at det ikke er sket før. Og jeg undrer mig over at
de ikke har kigget på usenet endnu - der postes masser af materiale og
folk er jo så flinke at levere IP-adresser - så det er jo bare at
downloade, checke om det er beskyttet af ophavsret og registrere
IP-adressen og tidspunkt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-11-02 22:52

Lars Kim Lund wrote:

> Hørte lige i morgenradion et eller andet kvindemennekse ævle om at de
> ikke vidste de blev overvåget på en hjemmeside. Ved hun egentlig hvad
> Kazaa er for noget?

Jeg hørte også indslaget. Og du har fuldstændig ret.
Hun anede ikke, hvad hun snakkede om.

char *mybuf[1==1]; (2==3)[mybuf]="Hello World!";

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 28-11-02 23:03

Kasper Dupont wrote :

> Jeg hørte også indslaget. Og du har fuldstændig ret.
> Hun anede ikke, hvad hun snakkede om.

var det i radioavisen på DR eller ... ? Hvornår var det ? Radioavisen kan
jo høres via RealAudio på dr.dk, så det kunne jo være lidt interessant.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-11-02 23:44

Jesper Stocholm <jespers@stocholm.invalid> wrote:

>var det i radioavisen på DR eller ... ? Hvornår var det ? Radioavisen kan
>jo høres via RealAudio på dr.dk, så det kunne jo være lidt interessant.

Newsserveren fik det dårligt da jeg ville sende indlægget i morges, så
tidsstemplet er lidt misvisende. Når der er andre der hørte hende, så
har det formentlig været DR. Det var kl. 7 i morges.

Det var ganske kort - og det var ikke særligt interessant, med mindre
man synes det er interessant at lytte til folk der udtaler sig om ting
de intet ved om.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Bo Simonsen

Dato : 29-11-02 02:39

Lars Kim Lund wrote:

> Det var ganske kort - og det var ikke særligt interessant, med mindre
> man synes det er interessant at lytte til folk der udtaler sig om ting
> de intet ved om.

Det er desværre tit det indtryk man får når man hører om IT i medierne.

/Bo

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-11-02 18:33

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> wrote:

>Nogen der har nogen bud på hvilken form for overvågning der er foretaget
>her. Taler vi om overvågning på netværksniveau ?

Saadan som jeg har forstaaet det, kombineret med lidt gaetteri:

Man har paa en maskine installeret en helt almindelig P2P-klient
af samme type, som modtagerne af APG's julekort selv har anvendt
til filudveksling.

Med denne maskine har man givet sig til at soege efter "danske"
filer paa P2P-servicen og har derved fundet frem til en raekke
maskiner, som udboed disse filer.

Derefter har man - stadig med de faciliteter, som er frit
tilgaengelige i P2P-klienten - kigget paa, hvad disse maskiner
ellers udboed.

Samtidig har man fundet frem til en ip-adresse paa disse
maskiner, enten ved at aflaese den direkte i P2P-klienten eller
ved at sniffe netvaerkstrafikken til APG's egen maskine.

Om man kan kalde det overvaagning? Tja, der er i hvert fald
foerst og fremmest tale om overvaagning af trafik mellem egen
maskine og omverdenen, og saadan en overvaagning foeler vi os vel
alle berettigede til at udfoere i en eller anden grad.

Derudover er naturligvis ogsaa tale om, at man selv har
foraarsaget noget af den trafik, man har overvaaget, og det er
selvfoelgelig lidt vaerre.

Men jeg har ikke set nogen antydninger af, at man har overvaaget
trafikken mellem to udenforstaaende maskiner, og jeg ved ikke
rigtigt, om det var der, du ville hen med dit spoergsmaal.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : F.Larsen

Dato : 28-11-02 19:00

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
> trafikken mellem to udenforstaaende maskiner, og jeg ved ikke
> rigtigt, om det var der, du ville hen med dit spoergsmaal.

Precis. Det var sådan jeg opfattede artiklen. Der er dog været et par
opfølgende artikler som er mere klare på dette punkt og beskriver noget af
de samme som i dit indlæg. Jeg vil dog ikke bruge ordet "overvågning" i
denne sammenhæng da det er P2P applikationstrafikken som man har fat i.

En decideret overvågning (på netværksniveau) ville have helt andre
konsekvenser da det så ville involvere trafik som ikke kunne relateres til
filudvekslingen. Noget som jeg finder uacceptabel i den givne sammenhæng.

Der er dog stadig en hed debat i diverse on-line aviser pga af formuleringen
så misforståelsen er åbenbart ikke ryddet helt af vejen endnu...