Bindingsperiode
Fra : Michael Kvistgaard

Dato : 27-11-02 22:55

Hej

Jeg har haft et webhotel hos Azero.dk i over et år. Da jeg så fik regningen
for den nye periode, afmeldte jeg webhotellet da jeg ikke ønskede det mere.
Jeg sendte en skriftlig opsigelse som der stod det skulle være, og jeg hørte
ikke mere fra dem, før nu.
Nu har jeg så fået en rykker fra dem, her 4 måneder efter jeg sendte
opsigelsen. Jeg skrev til dem at jeg ikke ønskede at betale da jeg havde
opsagt aftalen, men de henviser så til deres betingelser hvor der står, at
man er bundet for en hel periode, hvilket i mit tilfælde er 12 måneder, samt
at et eventuelt tilgodehavende ikke refunderes.
Der står sådan:

>Abonnementsperioden besluttes af køber ved handlens indgåelse og >kan frit
ændres efterfølgende, til aktivering ved abonnementets >fornyelse. Ændres
abonnementet således til et dyrere vil beløbet >straks blive opkrævet, og
ændres abonnementet til et billigere vil >prisforskellen ikke blive
godtgjort.
>Abonnementet vil automatisk blive fornyet ved udløb, medmindre >opsigelse
er modtaget, senest en måned før udløb. Opsigelse kan >kun ske skriftligt på
et papir der kan udskrives via hjemmesiden eller >tilsendes af Azero.dk via
postvæsenet.

Mit spørgsmål er så, er jeg bundet i 12 måneder, og er jeg tvunget til at
betale for en hel periode uden at de vil tilbagebetaler mit tilgodehavende?

Med venlig hilsen - Michael Kvistgaard

Fra : MAndersen

Dato : 28-11-02 07:22

"Michael Kvistgaard" <mlk@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
KLIP
> [...]

> Mit spørgsmål er så, er jeg bundet i 12 måneder, og er jeg tvunget til at
> betale for en hel periode uden at de vil tilbagebetaler mit

Jeg er ret sikker på at de godt kan binde dig for en ny 12 mdr. periode. Dog
er jeg lige
så sikker på at hvis de ikke mindst 1 mdr. før ny aftale skal træde ikraft,
har orienteret dig
om at aftalen bliver forlænget - kan du komme ud af aftalen.
Jeg mener det er det samme som forsikring, at man skal orientere mindst 1
mdr. før en ny
periode indgåes

Jakob Paikin eller Peter G.C. ved sikkert besked.

Fra : Michael Kvistgaard

Dato : 28-11-02 14:09

> [...]
> mdr. før en ny
> periode indgåes
>
> Jakob Paikin eller Peter G.C. ved sikkert besked.

Der står i således i kontrakten:
er modtaget, senest en måned før udløb.
Har de derved gjort mig opmærksom på at de fornyer kontrakten?
Det skal også siges at jeg sendte opsigelsen 14 dage for sent, ifølge
kontrakten, da jeg sendte den umiddelbart efter jeg modtog den nye regning.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 28-11-02 16:10

On Thu, 28 Nov 2002 14:08:58 +0100, "Michael Kvistgaard" <mlk@pc.dk>
wrote:

>Har de derved gjort mig opmærksom på at de fornyer kontrakten?

Ja da, det står jo i betingelserne - forudsat altså at du kendte til
dem (eller i hvert fald kunne gøre dig bekendt med dem) inden du
tegnede dit abonnement.

>Det skal også siges at jeg sendte opsigelsen 14 dage for sent, ifølge
>kontrakten, da jeg sendte den umiddelbart efter jeg modtog den nye regning.

I betingelserne står jo direkte, at opsigelse skal ske en måned FØR
udløb af en periode. Når du opsiger efter udløb af perioden (da du får
regning for næste periode) er du i bundet af aftalen.

Det er lidt vanskeligt at vurdere, om der skulle være en udvej, men
umiddelbart ser det ikke sådan ud.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 28-11-02 17:13

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message

> [...]
> regning for næste periode) er du i bundet af aftalen.
>
> Det er lidt vanskeligt at vurdere, om der skulle være en udvej, men

Kan fimaet ikke have tabt deres mulighed for indsigelser ved den passivitet
de har vist ved ikke at svare før 4 måneder efter?
Kan også være mig som har misforstået Michaels indlæg.

Fra : MAndersen

Dato : 28-11-02 22:58

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse

> Ja da, det står jo i betingelserne - forudsat altså at du kendte til
> dem (eller i hvert fald kunne gøre dig bekendt med dem) inden du
> tegnede dit abonnement.

> Jakob Paikin

Tjaa, det jeg tidligere er faldet over omkring selskabets pligt til at
informere om ny periode er
flereårig aftale. Feks. hvis du har indgået en 3-årig som vil blive
erstattet af en ny 3-årig hvis den ikke
opsiges, skal varsles inden den nye 3-årige starter.
Beklager.
MAndersen

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 03-12-02 16:42

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> erstattet af en ny 3-årig hvis den ikke
> opsiges, skal varsles inden den nye 3-årige starter.

Jeg taler ikke om firmaets manglende information om den nye ´periode, men om
firmaets manglende reaktion på opsigelsen.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-11-02 12:43

"Michael Kvistgaard" <mlk@pc.dk> skrev:

> Mit spørgsmål er så, er jeg bundet i 12 måneder, og er jeg tvunget
> til at betale for en hel periode uden at de vil tilbagebetaler mit
> tilgodehavende?

I forbindelse med ViaSat har der været noget ballade omkring meget
lange bindingsperioder og Forbrugerklagenævnet har i den forbindelse
udtalt, at så lange bindingsperioder er i strid med Aftaleloven:

http://www.fs.dk/jura/fjura/jb02/02060200.htm#622

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Snoop

Dato : 27-11-02 23:55

Det, der står i de betingelser er: "Abonnementet vil automatisk blive
fornyet ved udløb, medmindre >opsigelse
er modtaget, senest en måned før udløb".
Som jeg ser det, har du fået en regning EFTER du har været der i et år.
Derfor kan du jo heller ikke sende en opsigelse en måned før "et år efter".

Hilsen Lasse