|
| Bindingsperiode Fra : Michael Kvistgaard |
Dato : 27-11-02 22:55 |
|
Hej
Jeg har haft et webhotel hos Azero.dk i over et år. Da jeg så fik regningen
for den nye periode, afmeldte jeg webhotellet da jeg ikke ønskede det mere.
Jeg sendte en skriftlig opsigelse som der stod det skulle være, og jeg hørte
ikke mere fra dem, før nu.
Nu har jeg så fået en rykker fra dem, her 4 måneder efter jeg sendte
opsigelsen. Jeg skrev til dem at jeg ikke ønskede at betale da jeg havde
opsagt aftalen, men de henviser så til deres betingelser hvor der står, at
man er bundet for en hel periode, hvilket i mit tilfælde er 12 måneder, samt
at et eventuelt tilgodehavende ikke refunderes.
Der står sådan:
>Abonnementsperioden besluttes af køber ved handlens indgåelse og >kan frit
ændres efterfølgende, til aktivering ved abonnementets >fornyelse. Ændres
abonnementet således til et dyrere vil beløbet >straks blive opkrævet, og
ændres abonnementet til et billigere vil >prisforskellen ikke blive
godtgjort.
>Abonnementet vil automatisk blive fornyet ved udløb, medmindre >opsigelse
er modtaget, senest en måned før udløb. Opsigelse kan >kun ske skriftligt på
et papir der kan udskrives via hjemmesiden eller >tilsendes af Azero.dk via
postvæsenet.
Mit spørgsmål er så, er jeg bundet i 12 måneder, og er jeg tvunget til at
betale for en hel periode uden at de vil tilbagebetaler mit tilgodehavende?
Med venlig hilsen - Michael Kvistgaard
| |
MAndersen (28-11-2002)
| Kommentar Fra : MAndersen |
Dato : 28-11-02 07:22 |
|
"Michael Kvistgaard" <mlk@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:3de53f38$0$672$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
KLIP
> >Abonnementet vil automatisk blive fornyet ved udløb, medmindre >opsigelse
> er modtaget, senest en måned før udløb. Opsigelse kan >kun ske skriftligt
på
> et papir der kan udskrives via hjemmesiden eller >tilsendes af Azero.dk
via
> postvæsenet.
>
> Mit spørgsmål er så, er jeg bundet i 12 måneder, og er jeg tvunget til at
> betale for en hel periode uden at de vil tilbagebetaler mit
tilgodehavende?
>
> Med venlig hilsen - Michael Kvistgaard
Jeg er ret sikker på at de godt kan binde dig for en ny 12 mdr. periode. Dog
er jeg lige
så sikker på at hvis de ikke mindst 1 mdr. før ny aftale skal træde ikraft,
har orienteret dig
om at aftalen bliver forlænget - kan du komme ud af aftalen.
Jeg mener det er det samme som forsikring, at man skal orientere mindst 1
mdr. før en ny
periode indgåes
Jakob Paikin eller Peter G.C. ved sikkert besked.
| |
Michael Kvistgaard (28-11-2002)
| Kommentar Fra : Michael Kvistgaard |
Dato : 28-11-02 14:09 |
|
> > Hej
> KLIP
> > >Abonnementet vil automatisk blive fornyet ved udløb, medmindre
>opsigelse
> > er modtaget, senest en måned før udløb. Opsigelse kan >kun ske
skriftligt
> på
> > et papir der kan udskrives via hjemmesiden eller >tilsendes af Azero.dk
> via
> > postvæsenet.
> >
> > Mit spørgsmål er så, er jeg bundet i 12 måneder, og er jeg tvunget til
at
> > betale for en hel periode uden at de vil tilbagebetaler mit
> tilgodehavende?
> >
> > Med venlig hilsen - Michael Kvistgaard
>
> Jeg er ret sikker på at de godt kan binde dig for en ny 12 mdr. periode.
Dog
> er jeg lige
> så sikker på at hvis de ikke mindst 1 mdr. før ny aftale skal træde
ikraft,
> har orienteret dig
> om at aftalen bliver forlænget - kan du komme ud af aftalen.
> Jeg mener det er det samme som forsikring, at man skal orientere mindst 1
> mdr. før en ny
> periode indgåes
>
> Jakob Paikin eller Peter G.C. ved sikkert besked.
>
>
>
>
Der står i således i kontrakten:
>>Abonnementet vil automatisk blive fornyet ved udløb, medmindre >>opsigelse
er modtaget, senest en måned før udløb.
Har de derved gjort mig opmærksom på at de fornyer kontrakten?
Det skal også siges at jeg sendte opsigelsen 14 dage for sent, ifølge
kontrakten, da jeg sendte den umiddelbart efter jeg modtog den nye regning.
| |
Jakob Paikin (28-11-2002)
| Kommentar Fra : Jakob Paikin |
Dato : 28-11-02 16:10 |
|
On Thu, 28 Nov 2002 14:08:58 +0100, "Michael Kvistgaard" <mlk@pc.dk>
wrote:
>>>Abonnementet vil automatisk blive fornyet ved udløb, medmindre opsigelse
>>>er modtaget, senest en måned før udløb.
>
>Har de derved gjort mig opmærksom på at de fornyer kontrakten?
Ja da, det står jo i betingelserne - forudsat altså at du kendte til
dem (eller i hvert fald kunne gøre dig bekendt med dem) inden du
tegnede dit abonnement.
>Det skal også siges at jeg sendte opsigelsen 14 dage for sent, ifølge
>kontrakten, da jeg sendte den umiddelbart efter jeg modtog den nye regning.
I betingelserne står jo direkte, at opsigelse skal ske en måned FØR
udløb af en periode. Når du opsiger efter udløb af perioden (da du får
regning for næste periode) er du i bundet af aftalen.
Det er lidt vanskeligt at vurdere, om der skulle være en udvej, men
umiddelbart ser det ikke sådan ud.
--
Jakob Paikin
| |
Morten Rasmussen (28-11-2002)
| Kommentar Fra : Morten Rasmussen |
Dato : 28-11-02 17:13 |
|
"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message
news:hbccuus58fshiscg632moa3he8ofg5vvdt@4ax.com...
> On Thu, 28 Nov 2002 14:08:58 +0100, "Michael Kvistgaard" <mlk@pc.dk>
> wrote:
>
> >>>Abonnementet vil automatisk blive fornyet ved udløb, medmindre
opsigelse
> >>>er modtaget, senest en måned før udløb.
> >
> >Har de derved gjort mig opmærksom på at de fornyer kontrakten?
>
> Ja da, det står jo i betingelserne - forudsat altså at du kendte til
> dem (eller i hvert fald kunne gøre dig bekendt med dem) inden du
> tegnede dit abonnement.
>
> >Det skal også siges at jeg sendte opsigelsen 14 dage for sent, ifølge
> >kontrakten, da jeg sendte den umiddelbart efter jeg modtog den nye
regning.
>
> I betingelserne står jo direkte, at opsigelse skal ske en måned FØR
> udløb af en periode. Når du opsiger efter udløb af perioden (da du får
> regning for næste periode) er du i bundet af aftalen.
>
> Det er lidt vanskeligt at vurdere, om der skulle være en udvej, men
> umiddelbart ser det ikke sådan ud.
>
>
> --
> Jakob Paikin
Kan fimaet ikke have tabt deres mulighed for indsigelser ved den passivitet
de har vist ved ikke at svare før 4 måneder efter?
Kan også være mig som har misforstået Michaels indlæg.
| |
MAndersen (28-11-2002)
| Kommentar Fra : MAndersen |
Dato : 28-11-02 22:58 |
|
"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse
news:hbccuus58fshiscg632moa3he8ofg5vvdt@4ax.com...
> On Thu, 28 Nov 2002 14:08:58 +0100, "Michael Kvistgaard" <mlk@pc.dk>
> wrote:
>
> >>>Abonnementet vil automatisk blive fornyet ved udløb, medmindre
opsigelse
> >>>er modtaget, senest en måned før udløb.
> >
> >Har de derved gjort mig opmærksom på at de fornyer kontrakten?
>
> Ja da, det står jo i betingelserne - forudsat altså at du kendte til
> dem (eller i hvert fald kunne gøre dig bekendt med dem) inden du
> tegnede dit abonnement.
>
> >Det skal også siges at jeg sendte opsigelsen 14 dage for sent, ifølge
> >kontrakten, da jeg sendte den umiddelbart efter jeg modtog den nye
regning.
> Jakob Paikin
Tjaa, det jeg tidligere er faldet over omkring selskabets pligt til at
informere om ny periode er
flereårig aftale. Feks. hvis du har indgået en 3-årig som vil blive
erstattet af en ny 3-årig hvis den ikke
opsiges, skal varsles inden den nye 3-årige starter.
Beklager.
MAndersen
| |
Morten Rasmussen (03-12-2002)
| Kommentar Fra : Morten Rasmussen |
Dato : 03-12-02 16:42 |
|
"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3de725d8$0$240$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse
> news:hbccuus58fshiscg632moa3he8ofg5vvdt@4ax.com...
> > On Thu, 28 Nov 2002 14:08:58 +0100, "Michael Kvistgaard" <mlk@pc.dk>
> > wrote:
> >
> > >>>Abonnementet vil automatisk blive fornyet ved udløb, medmindre
> opsigelse
> > >>>er modtaget, senest en måned før udløb.
> > >
> > >Har de derved gjort mig opmærksom på at de fornyer kontrakten?
> >
> > Ja da, det står jo i betingelserne - forudsat altså at du kendte til
> > dem (eller i hvert fald kunne gøre dig bekendt med dem) inden du
> > tegnede dit abonnement.
> >
> > >Det skal også siges at jeg sendte opsigelsen 14 dage for sent, ifølge
> > >kontrakten, da jeg sendte den umiddelbart efter jeg modtog den nye
> regning.
> > Jakob Paikin
>
> Tjaa, det jeg tidligere er faldet over omkring selskabets pligt til at
> informere om ny periode er
> flereårig aftale. Feks. hvis du har indgået en 3-årig som vil blive
> erstattet af en ny 3-årig hvis den ikke
> opsiges, skal varsles inden den nye 3-årige starter.
> Beklager.
> MAndersen
>
>
Jeg taler ikke om firmaets manglende information om den nye ´periode, men om
firmaets manglende reaktion på opsigelsen.
| |
Morten Bjergstrøm (28-11-2002)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 28-11-02 12:43 |
|
"Michael Kvistgaard" <mlk@pc.dk> skrev:
> Mit spørgsmål er så, er jeg bundet i 12 måneder, og er jeg tvunget
> til at betale for en hel periode uden at de vil tilbagebetaler mit
> tilgodehavende?
I forbindelse med ViaSat har der været noget ballade omkring meget
lange bindingsperioder og Forbrugerklagenævnet har i den forbindelse
udtalt, at så lange bindingsperioder er i strid med Aftaleloven:
http://www.fs.dk/jura/fjura/jb02/02060200.htm#622
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
Snoop (27-11-2002)
| Kommentar Fra : Snoop |
Dato : 27-11-02 23:55 |
|
Det, der står i de betingelser er: "Abonnementet vil automatisk blive
fornyet ved udløb, medmindre >opsigelse
er modtaget, senest en måned før udløb".
Som jeg ser det, har du fået en regning EFTER du har været der i et år.
Derfor kan du jo heller ikke sende en opsigelse en måned før "et år efter".
Hilsen Lasse
| |
|
|