Blokere Mac Adress
Fra : Palle Jensen

Dato : 27-11-02 18:36

Hej,

Lidt i forlængelse af anden tråd jeg har gang i.

Er det muligt med firewall eller lignende at blokede Mac Adresse,
således at ens klient nægter at sende data ud mærket med Mac
adressen?

Jeg ønsker at gøre det umuligt for andre at kunne gå helt ind og se
maskinen Mac adresse!

Eller er jeg helt ude i høet

Palle

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-11-02 19:14

In article <Xns92D3BD434765Educktrucksdk@62.243.74.163>, Palle Jensen wrote:
> [...]
> adressen?
>
> Jeg ønsker at gøre det umuligt for andre at kunne gå helt ind og se

Enhver router/firewall erstatter MAC adressen fra PC'en eller
den seneste router med sin egen. Så det de eneste MAC adresser
den onde kan se er dem på hans lokale netværk, inklusive den på
hans egen router/gateway.

Fra : Palle Jensen

Dato : 27-11-02 20:12

> [...]
> den seneste router med sin egen. Så det de eneste MAC adresser
> den onde kan se er dem på hans lokale netværk, inklusive den på

OK?

Grunden til at jeg spørger er at jeg i forbindelse med noget
registrering af noget software, så at jeg ved registreringen
automatisk havde givet mit Netkorts Mac Adresse, samt min computers
navn. Det blev jeg lidt overrasket over.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-11-02 20:36

Palle Jensen <usenetmail@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>automatisk havde givet mit Netkorts Mac Adresse, samt min computers
>navn. Det blev jeg lidt overrasket over.

Saa er det vel et program paa din egen maskine, der har fundet
disse oplysninger (i modsaetning til at nogen udefra har gjort
det). Det kan du stort set kun beskytte dig mod ved at undlade at
koere saadan et program.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 27-11-02 21:41

On 27 Nov 2002 19:11:30 GMT, Palle Jensen <usenetmail@tiscali.dk> wrote:

> OK?

Forudsat at netværkene er Ethernet. Der findes bunker af netværk der
ikke har MAC adresser.

> [...]
> automatisk havde givet mit Netkorts Mac Adresse, samt min computers
> navn. Det blev jeg lidt overrasket over.

Det er anvendt i visse systemer til licenser blandt andet (og er tilpas
besværligt til at holde de fleste ude). Du kan kun undlade at anvende
programmet (stort set).

--
Jesper

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-11-02 01:32

On Wed, 27 Nov 2002 18:13:59 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

>Så det de eneste MAC adresser
>den onde kan se er dem på hans lokale netværk, inklusive den på
>hans egen router/gateway.

Dertil kommer så tilfælde, hvor MAC-adressen er inkluderet i
applikationslaget. Det er bl.a. tilfældet med NetBIOS (hvilket også er
hvad, sites som fx www.grc.com prøver at indhente oplysninger fra).

(hermed ikke et oplæg til folk at diskutere om hvorvidt, grc eller
netbios "sucks" mest)

--
- Peter Brodersen

Fra : TVN

Dato : 29-11-02 06:06

> [...]
> den seneste router med sin egen. Så det de eneste MAC adresser
> den onde kan se er dem på hans lokale netværk, inklusive den på

Hvis jeg ikke husker helt forkert, så er det ikke MAC adressen der bliver
udskiftet men kun IP adressen, MAC er adressen bliver ved med at være den
samme.

Mvh
Thomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-11-02 13:53

TVN wrote:

> Hvis jeg ikke husker helt forkert, så er det ikke MAC adressen der bliver
> udskiftet men kun IP adressen, MAC er adressen bliver ved med at være den
> samme.

Så husker du forkert. En router sætter sin egen MAC adresse på pakken,
når denne sendes vidre. Forudsat selvfølgelig at det er et ethernet,
ellers sendes den vidre helt uden MAC adresse. IP adressen er derimod
normalt uændret når pakken har været gennem en router. Undtagelsen er
routere med NAT, hvor IP adressen også kan ændres, men det betyder ikke,
at MAC adressen er uændret.

char *mybuf[1==1]; (2==3)[mybuf]="Hello World!";

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-11-02 10:09

Palle Jensen wrote:
> Er det muligt med firewall eller lignende at blokede Mac Adresse,
> således at ens klient nægter at sende data ud mærket med Mac
> adressen?

Blokere for NetBios.

Kør evt. med en browser der ikke har kende huller der ikke er løst.

> Jeg ønsker at gøre det umuligt for andre at kunne gå helt ind og se
> maskinen Mac adresse!

Hvad er problemet i at andre kender din Mac-adresse?

> Eller er jeg helt ude i høet

Nej.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/